Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenme İle İlgili Araştırmalara Yönelik Bibliyometrik Bir Analiz

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 39 - 49, 31.03.2022

Öz

Bu araştırmanın amacı sosyal bilgiler eğitiminde proje tabanlı öğrenme ile ilgili yayımlanan akademik çalışmaları bibliyometrik açıdan incelemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma sürecinde WoS veri tabanlarında “sosyal bilgiler” ve “proje tabanlı” anahtar kelimeleri kullanılarak araştırma temalarında arama yapılmıştır. Arama kriteri olarak “doküman başlığı, özet, anahtar kelime” seçilmiştir. Araştırmaya 1996-2021 yılları arasında yayımlanan yayınlar dâhil edilmiştir. WoS ‘ta eğitim araştırmaları kategorisinde yer alan 18 akademik çalışmaya ait bibliyometrik veri, çalışmanın veri setini oluşturmaktadır. Araştırmada ulaşılan sonuçlara göre; sosyal bilgiler eğitimde proje tabanlı öğrenme ile ilgili yayımlanan akademik çalışmalar 2015 yılı sonrasında artış göstermekle birlikte 2021 yılında yayın sayısı düşmüştür. En sık yayın yapılan diller sırasıyla İngilizce ve İspanyolca, en çok yapılan akademik çalışma ise makale, bildiri ve kitap bölümüdür. Michigan Üniversite Sistemi ve Baylor Üniversitesi en çok yayın yapan araştırmacıların bulunduğu kurumlardır. Uluslararası yürütülen ortak çalışmaların olmaması bulgusundan hareketle bu konuda uluslararası ortak çalışmalar yürütülebilir.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Al, U. (2008). Türkiye’nin bilimsel yayın politikası: Atıf dizinlerine dayalı bibliyometrik bir yaklaşım (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bilgi ve Belge Yönetimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Baytok, A., Boyraz, M., ve Başar, B. (2021). Somut olmayan kültürel miras konulu bilimsel yayınların veri görselleştirme tekniği ile bibliyometrik analizi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), s. 246-262.
  • Can, G., Yaşar, Ş. ve Sözer, E. (1998). Sosyal Bilgiler Öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, No: 581 Chadegani, A. A., Salehi, H., Yunus, M., Farhadi, H., Fooladi, M., Farhadi, M., and Ebrahim, N. A. (2013). A comparison between two main academic literature collections: web of science and scopus databases. Asian Social Science, 9(5), s. 18-26. doi:10.5539/ass.v9n5p18
  • Demir, E. ve Çelik, M. (2020). Bibliometric profile of scientific studies in the field of science curriculum. Türkiye Kimya Derneği Dergisi Kısım C, 5(2), s. 131-182.
  • Dori, Y. and Tal, R. (2000) Formal and Informal Collabarate Projects: Engaging In Industry With Environment Awareness. Science Education, 84(1), s. 1-19
  • Erdem, M. (2002), Proje tabanlı öğrenme, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, s.172–179.
  • Fırat, Ş. (2008). İlköğretim 4. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik akademik başarıları üzerinde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Gültekin, M. (2005). İlköğretim beşinci sınıf sosyal bilgiler dersinde proje tabanlı öğrenmenin öğrenme ürünlerine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 5 (2), s. 517-556.
  • Güntaş, S. (2019). Eğitimde proje tabanlı öğrenme kuramının literatürü: içerik analizi. Kisbu İlahiyat Dergisi, 1, s. 75-109. Karagöz, B. ve Şeref, İ. (2019). Okuma alanındaki araştırmaların bibliyometrik özellikler açısından incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(3), s. 781-799.
  • Karakuş, M. (2016). Sosyal bilgiler dersinde proje tabanlı öğrenmenin öğrencilerin sorun çözme becerilerine, tutumlarına, akademik başarılarına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turki. 12(4), s. 239-254.
  • Koç, A. ve Karabınar, S. (2021). Muhasebe eğitimi alanındaki uluslararası bilimsel çalışmaların bibliyometrik analizi ve Türkiye’nin konumu. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 13(24), 181-195.
  • Özkaya, A. (2019). Bibliometric analysis of the publications made in STEM education area. Bartın Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 8(2), s. 590-628.
  • Özlü, C. (2021). Scopus veri tabanına dayalı bibliyometrik değerlendirme: miyelodisplastik sendrom konulu yayınların global analizi ve Türkiye kaynaklı yayınların değerlendirilmesi. Journal of Biotechnology and Strategic Health Research, 5(2), 125-131.
  • Öztürk, E. ve Ada, Ş. (2006). Sosyal bilgiler eğitiminde proje tabanlı öğrenme ve portfolyo değerlendirme yaklaşımlarının eğitim ve sınama durumlarına yansıması. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 13, s. 93-103.
  • Pritchard, A. (1969). Statistical bibliography or bibliometrics. Journal Of Documentation, 25(4), s. 348-349.
  • Sönmez, Ö. F. (2020). Bibliometric analysis of educational research articles published in the field of social study education based on Web of Science Database. Participatory Educational Research, 7(2), s. 216-229.
  • Şeref, İ. ve Karagöz, B. (2019). Türkçe eğitimi akademik alanına ilişkin bir değerlendirme: Web of science veri tabanına dayalı bibliyometrik inceleme. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 5(2), 213-231.
  • Taşpınar, M. (2010). Kuramdan uygulamaya öğretim ilke ve yöntemleri, Data Yayınları, Ankara. Van Eck, N. J. and Waltman, L. (2013). VOSviewer manual. Leiden: Univeristeit Leiden. 10 Aralık 2021 tarihinde, https://www.vosviewer.com/download/f-33t2.pdf adresinden erişildi.
  • Yeşiltaş, E. ve Evci, N. (2021). Eğitimde bilgisayar okuryazarlığı çalışmalarının bibliyometrik bir analizi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), s. 224-242.
  • Yeşiltaş, E. ve Şeker, G. (2021). Sosyal medya ile ilgili yapılan eğitim araştırmalarının bibliyometrik analizi. Journal of World of Turks/Zeitschrift für die Welt der Türken, 13(2). s. 169-189
  • Yeşiltaş, E. ve Yılmazer, A. (2021). Eğitimde medya okuryazarlığı ile ilgili araştırmalara yönelik bibliyometrik bir analiz. OPUS– Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(Eğitim Bilimleri Özel Sayısı), s. 4903-4929. DOI: 10.26466/opus.935547.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Seçkin, Ankara.
  • Yılmaz, O. (2006). İlköğretim 7. sınıf sosyal bilgiler dersinde “proje tabanlı öğrenmenin öğrenenlerin akademik başarıları, yaratıcılıkları vee tutumlarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.

A Bibliometrıc Analysis Of Studies On Project Based Learning In Socıal Studies Education

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 39 - 49, 31.03.2022

Öz

The purpose of this research is to examine the academic studies published on project-based learning in social studies education from a bibliometric perspective. The study used the case study design, which is a qualitative research design. The keywords "social studies" and “project based” was searched in research topics in the Web of Science (WoS) database. "Document title", "abstract", and "keyword" were chosen as search criteria. Studies published between 1996 and 2021 were included in the analysis. The bibliometric data of 18 academic studies contained in WoS educational researches category constitute the data set of the study. According to the results of the research; Although academic studies published on project-based learning in social studies education increased after 2015, the number of publications decreased in 2021. The most frequently published languages are English and Spanish, respectively, and the most common academic study is articles, papers and book chapters. The University System of Michigan and Baylor University are the institutions with the most publishing researchers.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Al, U. (2008). Türkiye’nin bilimsel yayın politikası: Atıf dizinlerine dayalı bibliyometrik bir yaklaşım (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bilgi ve Belge Yönetimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Baytok, A., Boyraz, M., ve Başar, B. (2021). Somut olmayan kültürel miras konulu bilimsel yayınların veri görselleştirme tekniği ile bibliyometrik analizi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), s. 246-262.
  • Can, G., Yaşar, Ş. ve Sözer, E. (1998). Sosyal Bilgiler Öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, No: 581 Chadegani, A. A., Salehi, H., Yunus, M., Farhadi, H., Fooladi, M., Farhadi, M., and Ebrahim, N. A. (2013). A comparison between two main academic literature collections: web of science and scopus databases. Asian Social Science, 9(5), s. 18-26. doi:10.5539/ass.v9n5p18
  • Demir, E. ve Çelik, M. (2020). Bibliometric profile of scientific studies in the field of science curriculum. Türkiye Kimya Derneği Dergisi Kısım C, 5(2), s. 131-182.
  • Dori, Y. and Tal, R. (2000) Formal and Informal Collabarate Projects: Engaging In Industry With Environment Awareness. Science Education, 84(1), s. 1-19
  • Erdem, M. (2002), Proje tabanlı öğrenme, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, s.172–179.
  • Fırat, Ş. (2008). İlköğretim 4. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik akademik başarıları üzerinde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Gültekin, M. (2005). İlköğretim beşinci sınıf sosyal bilgiler dersinde proje tabanlı öğrenmenin öğrenme ürünlerine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 5 (2), s. 517-556.
  • Güntaş, S. (2019). Eğitimde proje tabanlı öğrenme kuramının literatürü: içerik analizi. Kisbu İlahiyat Dergisi, 1, s. 75-109. Karagöz, B. ve Şeref, İ. (2019). Okuma alanındaki araştırmaların bibliyometrik özellikler açısından incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(3), s. 781-799.
  • Karakuş, M. (2016). Sosyal bilgiler dersinde proje tabanlı öğrenmenin öğrencilerin sorun çözme becerilerine, tutumlarına, akademik başarılarına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turki. 12(4), s. 239-254.
  • Koç, A. ve Karabınar, S. (2021). Muhasebe eğitimi alanındaki uluslararası bilimsel çalışmaların bibliyometrik analizi ve Türkiye’nin konumu. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 13(24), 181-195.
  • Özkaya, A. (2019). Bibliometric analysis of the publications made in STEM education area. Bartın Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 8(2), s. 590-628.
  • Özlü, C. (2021). Scopus veri tabanına dayalı bibliyometrik değerlendirme: miyelodisplastik sendrom konulu yayınların global analizi ve Türkiye kaynaklı yayınların değerlendirilmesi. Journal of Biotechnology and Strategic Health Research, 5(2), 125-131.
  • Öztürk, E. ve Ada, Ş. (2006). Sosyal bilgiler eğitiminde proje tabanlı öğrenme ve portfolyo değerlendirme yaklaşımlarının eğitim ve sınama durumlarına yansıması. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 13, s. 93-103.
  • Pritchard, A. (1969). Statistical bibliography or bibliometrics. Journal Of Documentation, 25(4), s. 348-349.
  • Sönmez, Ö. F. (2020). Bibliometric analysis of educational research articles published in the field of social study education based on Web of Science Database. Participatory Educational Research, 7(2), s. 216-229.
  • Şeref, İ. ve Karagöz, B. (2019). Türkçe eğitimi akademik alanına ilişkin bir değerlendirme: Web of science veri tabanına dayalı bibliyometrik inceleme. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 5(2), 213-231.
  • Taşpınar, M. (2010). Kuramdan uygulamaya öğretim ilke ve yöntemleri, Data Yayınları, Ankara. Van Eck, N. J. and Waltman, L. (2013). VOSviewer manual. Leiden: Univeristeit Leiden. 10 Aralık 2021 tarihinde, https://www.vosviewer.com/download/f-33t2.pdf adresinden erişildi.
  • Yeşiltaş, E. ve Evci, N. (2021). Eğitimde bilgisayar okuryazarlığı çalışmalarının bibliyometrik bir analizi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), s. 224-242.
  • Yeşiltaş, E. ve Şeker, G. (2021). Sosyal medya ile ilgili yapılan eğitim araştırmalarının bibliyometrik analizi. Journal of World of Turks/Zeitschrift für die Welt der Türken, 13(2). s. 169-189
  • Yeşiltaş, E. ve Yılmazer, A. (2021). Eğitimde medya okuryazarlığı ile ilgili araştırmalara yönelik bibliyometrik bir analiz. OPUS– Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(Eğitim Bilimleri Özel Sayısı), s. 4903-4929. DOI: 10.26466/opus.935547.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Seçkin, Ankara.
  • Yılmaz, O. (2006). İlköğretim 7. sınıf sosyal bilgiler dersinde “proje tabanlı öğrenmenin öğrenenlerin akademik başarıları, yaratıcılıkları vee tutumlarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Erkan Yeşiltaş 0000-0002-6720-3684

Ceylan Akcan 0000-0003-1631-6811

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 22 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yeşiltaş, E., & Akcan, C. (2022). Sosyal Bilgiler Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenme İle İlgili Araştırmalara Yönelik Bibliyometrik Bir Analiz. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(1), 39-49.