Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

In Pursuit of Our Cultural Heritage: National Culture Elements in the 7th Grade Turkish Course Book

Yıl 2024, , 101 - 116, 30.06.2024
https://doi.org/10.47935/ceded.1501191

Öz

Cultural heritage elements strengthen unity and solidarity by reflecting the common past of the society. However, today, cultural heritage elements are under the threat of disappearing due to factors such as globalization, widespread use of media, and technological advances; therefore, elements of folk culture must maintain their sustainability by adapting to today's conditions. Cultural heritage elements can be transferred to students in various ways, the most important of which is the education process. One of the most basic resources used in the ed ucation process is textbooks. Students encounter cultural heritage elements through different types of texts in textbooks. One of the textbooks where students encounter cultural heritage elements most frequently is Turkish textbooks. This study, which was conducted to determine cultural heritage elements in the 7th grade Turkish textbook under the theme of "Our National Culture", was designed with a document analysis pattern. The data of the research was created based on five texts in the 7th grade Turkish textbook. The descriptive analysis technique was used to determine cultural heritage elements in these texts. With this method, certain themes, concepts, or patterns in the texts were identified and analyzed. In this context, the cultural heritage elements determined were coded and classified according to the classification elements created by us. As a result of the study, it was seen that the cultural heritage elements were included to a certain extent in the "Our National Culture" theme in the 7th grade Turkish textbook, but some cultural elements were not included at all.

Proje Numarası

1

Kaynakça

  • Erdal, N. (2023). MEB 7. sınıf Türkçe ders kitabı. Dörtel Yayıncılık.
  • Gülden, B. (2019). Türkçe öğretim programlarının ve Türkçe ders kitaplarının kültür aktarımı bağlamında somut olmayan kültürel miras ögeleri açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karabaşa, S. (2009). Somut olmayan kültürel miras envanteri. Türkiye Bilimler Akademisi Kültür Envanteri Dergisi (7), 179-182.
  • Kaplan, M. (2023). Kültür ve dil. Dergâh Yayınları.
  • Köroğlu, Ö., Ulusoy, Y. H., & Avcıkurt, C. (2018). Kültürel miras kavramına ilişkin algıların metafor analizi yoluyla incelenmesi. Turizm Akademik Dergisi, 5(1), 98-113.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2019). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). MEB Yayınları.
  • Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. (2023). Kültür ve medeniyetimize yön verenler dersi öğretim programı (ı-ıı). MEB Yayınları.
  • Turhan, M. (1970). Kültür ve medeniyet. Türkiye Günlüğü Dergisi (67).
  • Türk Dil Kurumu. Büyük Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/
  • Oğuz, Ö. (2013). Terim olarak somut olmayan kültürel miras. Milli Folklor Dergisi, 25(100), 5-13.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, D., & Ceran, D. (2020). 5. ve 7. sınıf Türkçe ders kitaplarında somut olmayan kültürel miras unsurları. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (44), 295-308.
  • Yıldız, D., & Ceran, D. (2021). 6. ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında somut olmayan kültürel miras unsurları. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (51), 321-337.
  • Yılmaz, D., Duran, H., & Köse, İ. (2023). MEB Kültür ve Medeniyet Tarihi Ders Kitabı. Devlet Kitapları Tuna Matbaacılık.

Kültürel Mirasımızın İzinde: 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabında Milli Kültür Ögeleri

Yıl 2024, , 101 - 116, 30.06.2024
https://doi.org/10.47935/ceded.1501191

Öz

Kültürel miras öğeleri, toplumun ortak geçmişini yansıtarak birlik ve beraberliği güçlendirir. Ancak günümüzde küreselleşme, medyanın yaygın kullanımı, teknolojik gelişmeler gibi etkenler nedeniyle kültürel miras öğeleri yok olma tehlikesiyle karşı karşıyadır; bu nedenle halk kültürü öğelerinin günümüz koşullarına uyum sağlayarak sürdürülebilirliğini sürdürmesi gerekmektedir. Kültürel miras öğeleri öğrencilere çeşitli yollarla aktarılabilir; bunların en önemlisi eğitim sürecidir. Eğitim sürecinde kullanılan en temel kaynaklardan biri de ders kitaplarıdır. Öğrenciler ders kitaplarındaki farklı türdeki metinler aracılığıyla kültürel miras öğeleriyle karşılaşmaktadır. Öğrencilerin kültürel miras öğeleriyle en sık karşılaştığı ders kitaplarından biri de Türkçe ders kitaplarıdır. 7. sınıf Türkçe ders kitabında "Milli Kültürümüz" teması altında yer alan kültürel miras öğelerini belirlemek amacıyla yürütülen bu çalışma, belge analizi deseniyle tasarlanmıştır. Araştırmanın verileri 7. sınıf Türkçe ders kitabında yer alan beş metin temel alınarak oluşturulmuştur. Bu metinlerdeki kültürel miras öğelerini belirlemek için betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Bu yöntemle metinlerdeki belirli temalar, kavramlar veya örüntüler belirlenerek analiz edilmiştir. Bu bağlamda belirlenen kültürel miras unsurları tarafımızca oluşturulan sınıflandırma unsurlarına göre kodlanarak sınıflandırılmıştır. Çalışma sonucunda 7. sınıf Türkçe ders kitabındaki "Milli Kültürümüz" temasında kültürel miras unsurlarına belli bir ölçüde yer verildiği ancak bazı kültürel unsurlara hiç yer verilmediği görülmüştür.

Proje Numarası

1

Kaynakça

  • Erdal, N. (2023). MEB 7. sınıf Türkçe ders kitabı. Dörtel Yayıncılık.
  • Gülden, B. (2019). Türkçe öğretim programlarının ve Türkçe ders kitaplarının kültür aktarımı bağlamında somut olmayan kültürel miras ögeleri açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karabaşa, S. (2009). Somut olmayan kültürel miras envanteri. Türkiye Bilimler Akademisi Kültür Envanteri Dergisi (7), 179-182.
  • Kaplan, M. (2023). Kültür ve dil. Dergâh Yayınları.
  • Köroğlu, Ö., Ulusoy, Y. H., & Avcıkurt, C. (2018). Kültürel miras kavramına ilişkin algıların metafor analizi yoluyla incelenmesi. Turizm Akademik Dergisi, 5(1), 98-113.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2019). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). MEB Yayınları.
  • Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. (2023). Kültür ve medeniyetimize yön verenler dersi öğretim programı (ı-ıı). MEB Yayınları.
  • Turhan, M. (1970). Kültür ve medeniyet. Türkiye Günlüğü Dergisi (67).
  • Türk Dil Kurumu. Büyük Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/
  • Oğuz, Ö. (2013). Terim olarak somut olmayan kültürel miras. Milli Folklor Dergisi, 25(100), 5-13.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, D., & Ceran, D. (2020). 5. ve 7. sınıf Türkçe ders kitaplarında somut olmayan kültürel miras unsurları. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (44), 295-308.
  • Yıldız, D., & Ceran, D. (2021). 6. ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında somut olmayan kültürel miras unsurları. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (51), 321-337.
  • Yılmaz, D., Duran, H., & Köse, İ. (2023). MEB Kültür ve Medeniyet Tarihi Ders Kitabı. Devlet Kitapları Tuna Matbaacılık.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tuğba Okumuş Arslan 0009-0003-0248-6147

Mahmut Abdullah Arslan 0000-0003-1289-3662

Proje Numarası 1
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 14 Haziran 2024
Kabul Tarihi 27 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Okumuş Arslan, T., & Arslan, M. A. (2024). Kültürel Mirasımızın İzinde: 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabında Milli Kültür Ögeleri. Çocuk Edebiyat Ve Dil Eğitimi Dergisi, 7(1), 101-116. https://doi.org/10.47935/ceded.1501191
AMA Okumuş Arslan T, Arslan MA. Kültürel Mirasımızın İzinde: 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabında Milli Kültür Ögeleri. ÇEDED. Haziran 2024;7(1):101-116. doi:10.47935/ceded.1501191
Chicago Okumuş Arslan, Tuğba, ve Mahmut Abdullah Arslan. “Kültürel Mirasımızın İzinde: 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabında Milli Kültür Ögeleri”. Çocuk Edebiyat Ve Dil Eğitimi Dergisi 7, sy. 1 (Haziran 2024): 101-16. https://doi.org/10.47935/ceded.1501191.
EndNote Okumuş Arslan T, Arslan MA (01 Haziran 2024) Kültürel Mirasımızın İzinde: 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabında Milli Kültür Ögeleri. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi 7 1 101–116.
IEEE T. Okumuş Arslan ve M. A. Arslan, “Kültürel Mirasımızın İzinde: 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabında Milli Kültür Ögeleri”, ÇEDED, c. 7, sy. 1, ss. 101–116, 2024, doi: 10.47935/ceded.1501191.
ISNAD Okumuş Arslan, Tuğba - Arslan, Mahmut Abdullah. “Kültürel Mirasımızın İzinde: 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabında Milli Kültür Ögeleri”. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi 7/1 (Haziran 2024), 101-116. https://doi.org/10.47935/ceded.1501191.
JAMA Okumuş Arslan T, Arslan MA. Kültürel Mirasımızın İzinde: 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabında Milli Kültür Ögeleri. ÇEDED. 2024;7:101–116.
MLA Okumuş Arslan, Tuğba ve Mahmut Abdullah Arslan. “Kültürel Mirasımızın İzinde: 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabında Milli Kültür Ögeleri”. Çocuk Edebiyat Ve Dil Eğitimi Dergisi, c. 7, sy. 1, 2024, ss. 101-16, doi:10.47935/ceded.1501191.
Vancouver Okumuş Arslan T, Arslan MA. Kültürel Mirasımızın İzinde: 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabında Milli Kültür Ögeleri. ÇEDED. 2024;7(1):101-16.