Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“Arkadaş” Dergisinde İlham Veren “Kıraat” (Okuma) ve Yönergeli “Kitabet” (Yazma) Çalışmaları

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 39 - 66, 14.06.2020

Öz

Bu makalede 18 Ocak 1910 –28 Temmuz 1910 tarihleri arasında yayımlanan “Arkadaş” dergisinde yer alan “Kıraat” (Okuma) ve “Kitabet” (Yazma) çalışmaları, yazarların konuya yaklaşımları açısından incelenmiştir. Gençlere ve çocuklara yönelik olarak yayım hayatını sürdüren dergide bu çalışmalar yaş gruplarına göre yapılandırılarak yönergeli, uygulamalı örnekler ve periyodik ödevlerle planlanmıştır. Çalışmalarda sergilenen yaklaşımın bugün de model oluşturabilecek cinsten olduğu görülmüştür. 14 sayı yayımlanmasına rağmen zengin ve edebi bir içerik sağlayan dergi, öğretmen yazarların elinde bir okul fonksiyonu kazanmayı da başarmıştır. Sonuç olarak yazma çalışmalarının üslup bakımından geleneksel olmakla birlikte yöntem olarak modern yaklaşımlara uygun olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • Aktaş, Ş. (2005). Roman sanatı ve roman incelemesine giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Bayrak, M. O. (1994). Türkiye’de gazeteler ve dergiler sözlüğü. İstanbul: Küll Yayınları.
  • Duman, H. (1986). İstanbul kütüphaneleri Arap harfli süreli yayınlar toplu kataloğu 1828-1928. İstanbul: IRCICA Yayınları.
  • Gündüz, M. (2013). Osmanlı eğitim mirası klasik ve modern dönem üzerine makaleler. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Kerman, Z. (1988). Osman Fahri hayatı ve şiirleri. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Kür, İ. (1991). Türkiye’de süreli çocuk yayınları. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • Okay, C. (1998). Osmanlı çocuk hayatında yenileşmeler. İstanbul: Kırkambar Yayınları.
  • Okay, C. (1999). Eski harfli çocuk dergileri. İstanbul: Kitabevi Yayınları.
  • Özarslan, E. (2007). Harf inkılabından önce neşredilmiş Türkçe inşa, kitabet ve münşeat kitapları. Atatürk Üniversitesi Türkiyat araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 14(34), 73.
  • Tansel, F. A. (1975) İyi ve Doğru Yazma Usulleri. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Top, B. (2010). Ali Nusret’in dil, tarih ve eğitimle ilgili görüşleri – eserleri (metin). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Uyanık, E. (2009). II. Meşrutiyet Dönemi’nde toplumsal mühendislik aracı olarak eğitim: İttihat ve Terakki Cemiyeti’nin eğitim politikaları. Amme İdaresi Dergisi, 42(2), 85.
  • Vahapoğlu, B. (2009). Ali Nusret hayatı, sanatı, eserleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Vahapoğlu, B. (2010). Türk edebiyatı tarihinin kıyıda kalmış bir ismi: Ali Nusret. Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları. 2(4)

“Arkadaş” Dergisinde İlham Veren “Kıraat” (Okuma) ve Yönergeli “Kitabet” (Yazma) Çalışmaları

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 39 - 66, 14.06.2020

Öz

Bu makalede 18 Ocak 1910 –28 Temmuz 1910 tarihleri arasında yayımlanan “Arkadaş” dergisinde yer alan “Kıraat” (Okuma) ve “Kitabet” (Yazma) çalışmaları, yazarların konuya yaklaşımları açısından incelenmiştir. Gençlere ve çocuklara yönelik olarak yayım hayatını sürdüren dergide bu çalışmalar yaş gruplarına göre yapılandırılarak yönergeli, uygulamalı örnekler ve periyodik ödevlerle planlanmıştır. Çalışmalarda sergilenen yaklaşımın bugün de model oluşturabilecek cinsten olduğu görülmüştür. 14 sayı yayımlanmasına rağmen zengin ve edebi bir içerik sağlayan dergi, öğretmen yazarların elinde bir okul fonksiyonu kazanmayı da başarmıştır. Sonuç olarak yazma çalışmalarının üslup bakımından geleneksel olmakla birlikte yöntem olarak modern yaklaşımlara uygun olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • Aktaş, Ş. (2005). Roman sanatı ve roman incelemesine giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Bayrak, M. O. (1994). Türkiye’de gazeteler ve dergiler sözlüğü. İstanbul: Küll Yayınları.
  • Duman, H. (1986). İstanbul kütüphaneleri Arap harfli süreli yayınlar toplu kataloğu 1828-1928. İstanbul: IRCICA Yayınları.
  • Gündüz, M. (2013). Osmanlı eğitim mirası klasik ve modern dönem üzerine makaleler. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Kerman, Z. (1988). Osman Fahri hayatı ve şiirleri. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Kür, İ. (1991). Türkiye’de süreli çocuk yayınları. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • Okay, C. (1998). Osmanlı çocuk hayatında yenileşmeler. İstanbul: Kırkambar Yayınları.
  • Okay, C. (1999). Eski harfli çocuk dergileri. İstanbul: Kitabevi Yayınları.
  • Özarslan, E. (2007). Harf inkılabından önce neşredilmiş Türkçe inşa, kitabet ve münşeat kitapları. Atatürk Üniversitesi Türkiyat araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 14(34), 73.
  • Tansel, F. A. (1975) İyi ve Doğru Yazma Usulleri. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Top, B. (2010). Ali Nusret’in dil, tarih ve eğitimle ilgili görüşleri – eserleri (metin). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Uyanık, E. (2009). II. Meşrutiyet Dönemi’nde toplumsal mühendislik aracı olarak eğitim: İttihat ve Terakki Cemiyeti’nin eğitim politikaları. Amme İdaresi Dergisi, 42(2), 85.
  • Vahapoğlu, B. (2009). Ali Nusret hayatı, sanatı, eserleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Vahapoğlu, B. (2010). Türk edebiyatı tarihinin kıyıda kalmış bir ismi: Ali Nusret. Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları. 2(4)
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Cem Şems Tümer 0000-0002-4933-7478

Yayımlanma Tarihi 14 Haziran 2020
Kabul Tarihi 27 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tümer, C. Ş. (2020). “Arkadaş” Dergisinde İlham Veren “Kıraat” (Okuma) ve Yönergeli “Kitabet” (Yazma) Çalışmaları. Çocuk Edebiyat Ve Dil Eğitimi Dergisi, 3(1), 39-66.
AMA Tümer CŞ. “Arkadaş” Dergisinde İlham Veren “Kıraat” (Okuma) ve Yönergeli “Kitabet” (Yazma) Çalışmaları. ÇEDED. Haziran 2020;3(1):39-66.
Chicago Tümer, Cem Şems. ““Arkadaş” Dergisinde İlham Veren “Kıraat” (Okuma) Ve Yönergeli ‘Kitabet’ (Yazma) Çalışmaları”. Çocuk Edebiyat Ve Dil Eğitimi Dergisi 3, sy. 1 (Haziran 2020): 39-66.
EndNote Tümer CŞ (01 Haziran 2020) “Arkadaş” Dergisinde İlham Veren “Kıraat” (Okuma) ve Yönergeli “Kitabet” (Yazma) Çalışmaları. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi 3 1 39–66.
IEEE C. Ş. Tümer, ““Arkadaş” Dergisinde İlham Veren “Kıraat” (Okuma) ve Yönergeli ‘Kitabet’ (Yazma) Çalışmaları”, ÇEDED, c. 3, sy. 1, ss. 39–66, 2020.
ISNAD Tümer, Cem Şems. ““Arkadaş” Dergisinde İlham Veren “Kıraat” (Okuma) Ve Yönergeli ‘Kitabet’ (Yazma) Çalışmaları”. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi 3/1 (Haziran 2020), 39-66.
JAMA Tümer CŞ. “Arkadaş” Dergisinde İlham Veren “Kıraat” (Okuma) ve Yönergeli “Kitabet” (Yazma) Çalışmaları. ÇEDED. 2020;3:39–66.
MLA Tümer, Cem Şems. ““Arkadaş” Dergisinde İlham Veren “Kıraat” (Okuma) Ve Yönergeli ‘Kitabet’ (Yazma) Çalışmaları”. Çocuk Edebiyat Ve Dil Eğitimi Dergisi, c. 3, sy. 1, 2020, ss. 39-66.
Vancouver Tümer CŞ. “Arkadaş” Dergisinde İlham Veren “Kıraat” (Okuma) ve Yönergeli “Kitabet” (Yazma) Çalışmaları. ÇEDED. 2020;3(1):39-66.