Fantastic
genre refers to the works of art that allows readers an escape without fully
breaking out from objective reality including imagination, thought and
supernatural things. As a literary genre, fantastic fiction incorporates some
unique qualities. When creating a fantastic fiction, authors use the external
world as an instrument to achieve extraordinariness and to break off the real
time and space. Fantastic works arouse a special influence in readers based on
curiosity, excitement and thrill and allow them to establish a link with the
story line. The fantastic literature genre allows the rhetoric of the language
to be expressed in the best way with the ability of the author and pushes
reason and logic aside. The goal of the author is to astonish the reader
without fully getting away fictionally from the external world.
The study is based on the definition of the
concept of fantastic and evaluates the relation of the novel “Atla, Bart”
written by Susanna Tamaro for the age group of 9 to 11 with the children’s
literature within the context of the criteria that needs to be met in fantastic
fiction, while the novel being selected through simple random sampling.
The study
used qualitative research model, and document review method as the data
collection tool.
The study
determined that the novel “Atla, Bart!” by Susanna Tamaro included elements of
fantastic fiction like the presence of imaginary elements, author’s handling of
the extraordinary things without leaving a realistic plane, the astonishment
and indetermination by the characters in the fiction against extraordinary
event, and their adventurous journey for a goal. The function of fantastic
fiction to implicate various educational messages and to enlighten society for
a problem is provided in the novel “Atla, Bart!” by Susanna Tamaro by dealing
with the facts that technology captures human lives and pushes people towards
loneliness and unhappiness by impairing social relations. It was evaluated that
the fantastic novel of Susana Tamaro was configured by using, in line with the
cyclic relationship type, the transitions between the real world where the
problems are faced, the fantastic world that is fought for the goal and the
real world where the problems are solved.
It was
concluded that the fantastic fiction “Atla, Bart!”can be useful for satisfying the children’s needs for
curiosity and excitement and for developing their creative thinking skills for
the solutions they may face in their lives by having positive effects to their
imaginary fantasy world.
Fantastik;
bünyesinde hayal gücünün, düşün, doğaüstünün var olduğu nesnel gerçeklikten tam
olarak sıyrılmadan okura bir kaçış imkânı sunan sanat eserlerini niteleyen bir
türdür. Yazın türü olarak fantastik
kurgunun kendine özgü birtakım özellikleri vardır. Yazar fantastik kurguyu
oluştururken dış dünyayı, olağanüstülüğe
varmak; gerçek zaman ve mekândan kopmak için bir araç olarak kullanır. Fantastik eserler okuyucuda merak, heyecan ve
gerilim temelli özel bir etki uyandırarak olay örgüsüyle arasında bağ kurmasını
sağlar. Dilin retoriğinin yazarın kabiliyetiyle en iyi şekilde ifade olanağı
bulduğu fantastik yazın türünde, akıl ve mantık arka plâna itilir. Yazarın gayesi,
dış dünyadan kurgusal olarak tamamen uzaklaşmadan okuru hayrete düşürmektir.
Çalışma kapsamında fantastik kavramının
tanımından yola çıkılarak basit seçkisiz örneklem yoluyla seçilen Susanna
Tamaro’nun 9-11 yaş grubu için yazdığı “Atla, Bart!” adlı telif eserinin çocuk
edebiyatı ile olan ilişkisi fantastik kurguda bulunması gereken ölçütler
bağlamında değerlendirilmiştir.
Araştırmada
nitel araştırma yöntemi ve veri toplama aracı olarak ise doküman inceleme
metodu kullanılmıştır.
Çalışmada, Susanna Tamaro’nun “Atla, Bart!” adlı
eserinde fantastik kurgunun özelliklerinden olan; düşsel unsurların varlığı, yazarın
olağanüstülükleri gerçekçi düzlemden kopmadan ele alması, kurgudaki
kahramanların yaşanan doğaüstü olaylara şaşırma ve kararsızlık durumu göstermeleri,
kahramanların bir amaç için macera dolu yolculuğa çıkmaları gibi unsurların yer
aldığı tespit edilmiştir. Fantastik
kurgunun okura çeşitli eğitsel iletileri sezdirme ve toplumu bir probleme
yönelik aydınlatma işlevi, Susanna
Tamaro’nun “ Atla, Bart!” adlı eserinde teknolojinin insan yaşamını esir
alması, sosyal ilişkileri olumsuz etkileyerek insanları yalnızlık ve mutsuzluğa
itmesi durularının ele alınmasıyla sağlanmıştır. Susana Tamaro’nun fantastik kurgusunun
çevrimsel ilişki türüne uygun biçimde problemlerin yaşandığı gerçek dünya – amaç uğruna mücadele verilen fantastik dünya
- sorunların çözüldüğü gerçek dünya geçişleri kullanılarak yapılandırıldığı
görülmüştür.
“Atla,
Bart!”adlı fantastik türdeki eserin; çocukların merak ve heyecan ihtiyaçlarını
giderme, düş ve hayal dünyalarına olumlu
etki yaparak yaşamlarında karşılaşabilecekleri sorunların çözümüne yönelik
yaratıcı düşünme becerilerini geliştirme açısından faydalı olacağına
ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |
International Journal of Children's Literature and Education Researches