It is
seen that unbelievable developments took place in the field of technology in
the present century. Education systems are also affected by these developments
and classical education approaches are being replaced by technology based
education systems. While chalkboard and
whiteboard were the basic materials of education in our country until a few
years ago, it is seen that interactive boards have replaced these materials
throughout the country. With the Fatih Project implemented by the Ministry of
National Education, interactive board usage was started to be started from
secondary education institutions throughout the country. At this point, it is
seen that the secondary schools were equipped with interactive boards as part of
the Fatih Project and the third phase started the activities for primary
schools.
The aim
of this study is to determine the mental images of the 7th grade students'
interactive board concept by means of metaphors. For this purpose, the 7th
grade students were asked to complete “Interactive Board is like ……..
Because………………”. The answers of the students were reviewed by content analysis
and the non-valid metaphors were eliminated. After that,, metaphors developed
for the concept of interactive whiteboard and the explanations shown as the
reason for these were transferred to computer and raw data were created. These
data were evaluated and metaphors with similar characteristics were gathered
and common themes were formed and content analysis method was used to analyze
the obtained data. In this research, 75 students in the study group produced 37
metaphors. 34 of these metaphors are positive and 3 are negative. While 98.89%
of 7th grade students participating in the study developed positive metaphors
for the Interactive Board concept, it was determined that 1.11% developed
negative metaphors for the Interactive Board concept. Among the positive
metaphors developed by the students for the concept of Interactive Board, the
ones with the highest frequency are listed as brain, library, books. The
students produced negative metaphors for the concept of Interactive Whiteboard
as a waterfall of stupidity and information, a stupid box, a broken device. The
metaphors developed by the students for the concept of Interactive Board were collected under categories and
suggestions for the research topic were developed.
Yaşadığımız yüzyılda teknoloji
alanında akıl almaz gelişmelerin yaşandığı görülmektedir. Bu gelişmelerden
eğitim sistemleri de etkilenmekte ve klasik eğitim anlayışları yerini teknoloji
temelli eğitim sistemlerine bırakmaktadır. Birkaç yıl öncesine kadar ülkemizde
kara tahta ve beyaz tahta eğitimin temel materyali iken bugün ülke genelinde bu
materyallerin yerini etkileşimli tahtaların aldığı görülmektedir. Milli Eğitim
Bakanlığı tarafından hayata geçirilen Fatih Projesi ile birlikte ülke genelinde
Ortaöğretim kurumlarından başlanmak üzere etkileşimli tahta kullanımına
geçilmiştir. Gelinen noktada ikinci aşama olarak Ortaokulların da Fatih Projesi
kapsamında etkileşimli tahtalarla donatıldığı ve üçüncü aşama da ilkokullara
yönelik çalışmaların başlatıldığı görülmektedir.
Bu araştırmanın amacı, ortaokul
7. sınıf öğrencilerinin “Etkileşimli Tahta” kavramına ilişkin sahip oldukları
zihinsel imgeleri metaforlar aracılığı ile belirlemektir. Bu amaçla ortaokul 7.
sınıfta okuyan öğrencilerden “Etkileşimli Tahta … gibidir. Çünkü…” cümlesini
tamamlamaları istenmiştir. Öğrencilerin cevapları, içerik analizi yapılarak gözden
geçirilmiş, geçerli olmayan metaforlar elenmiştir. Daha sonra Etkileşimli Tahta
kavramına yönelik geliştirilen metaforlar ve bunların gerekçesi olarak
gösterilen açıklamalar bilgisayar ortamına aktarılarak ham veriler
oluşturulmuştur. Bu veriler değerlendirilmiş ve benzer özellikler taşıyan
metaforlar bir araya toplanarak ortak temalar oluşturulmuş ve elde edilen
verilerin analiz edilmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu
araştırmada çalışma grubunda bulunan 75 öğrenci 37 adet metafor üretmiştir. Bu
metaforların 34’ü olumlu, 3’ü olumsuzdur. Araştırmaya katılan ortaokul 7. sınıf
öğrencilerinin % 91,89'unun Etkileşimli Tahta kavramına yönelik olumlu
metaforlar geliştirdiği görülürken % 8,11’inin ise Etkileşimli Tahta kavramına
ilişkin olumsuz metafor geliştirdiği belirlenmiştir. Öğrencilerin Etkileşimli
Tahta kavramına yönelik geliştirdiği olumlu metaforlar arasında frekansı en
yüksek olanlar; beyin, kütüphane, kitap şeklinde sıralanmaktadır. Öğrenciler Etkileşimli
Tahta kavramına yönelik aptallık ve bilgi şelalesi, salak bir kutu, bozuk bir
cihaz olumsuz metaforlarını üretmiştir. Öğrencilerin “Etkileşimli Tahta”
kavramına yönelik geliştirdikleri metaforlar kategoriler altında toplanmış ve
araştırma konusuna yönelik öneriler geliştirilmiştir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2 |
International Journal of Children's Literature and Education Researches