Bu çalışma, okul öncesi çocuk kitaplarında yer alan günlük yaşam
deneyimleri anlatılarından yola çıkarak, bu kitaplarda babalığın nasıl
tanımlandığı ve bu tanıma bağlı olarak babalığın toplumsal yapıda nasıl
konumlandırıldığını belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu araştırmada ölçüt örnekleme
yöntemi kullanılmıştır. Ölçüt örnekleme yönteminde araştırmacının önceden
belirlediği kriterler mevcuttur. İlk kriter, erken çocukluk dönemindeki 5-6 yaş
çocuklarına yönelik resimli kitaplar olarak belirlenmiştir. Mevcut araştırmanın
amacı baba figürünü incelemek olduğundan ikinci kriter belirlenirken seçilen
kitapların çocuk-baba etkileşimini yansıtmasına dikkat edilmiştir. Üçüncü
kriter olarak kitapların seri olması dikkate alınmıştır. Bu kriterlere göre
Türkiye İş Bankası ve Kültür Yayınları’nın Elif Serisine ait 40 kitap
ulaşılmıştır. İçerisinde çocuk-baba ilişkisini içermeyen 3 resimli kitap
elenerek 37 resimli kitap içerik analizi için seçilmiştir. Araştırmada resimli
kitaplarda baba ile ilgili olan bölümler yazılı hale getirilerek temalar
oluşturulmuş ve baba imgesi tablosu ile kodlama yapılmıştır. Bu kodlamalar
uzman görüşlerine sunulmuş ve yeni kodlarla birlikte NVivo 11 programına
aktarılarak içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre
babanın ebeveynsel faaliyetleri en fazla çocuk bakımında yoğunlaşırken, baba
çocuk etkileşiminde en fazla yakınlık boyutu öne çıkmaktadır. Kitapların
içeriğinde baba imgesinin en çok sosyal faaliyetlerde olduğu bulgusuna
ulaşılmıştır.
Erken çocukluk dönemi çocuk kitapları serisi baba imgesi toplumsal cinsiyet rolleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2 |
International Journal of Children's Literature and Education Researches