Türk halk edebiyatı
çalışmalarının öncülerinden sayılan Macar asıllı Türkolog Ignacz Kunos’un
derleyip yayımladığı 26 masalda yer alan grotesk ögeleri belirlemeyi amaçlayan
bu araştırma nitel ve betimsel bir çalışmadır. Araştırmada verilerin toplanması
için doküman analizine, verilerin çözümlemesinde ise içerik analizine
başvurulmuştur. Çalışma kapsamında incelenen 2 masalda (M1, M21) herhangi bir
grotesk ögeyle karşılaşılmamıştır, 24 masalda ise farklı dağılım göstermekle
birlikte çeşitli grotesk ögeler belirlenmiştir. İncelenen masallarda 15 farklı grotesk görünümlü eylem (n: 39) belirlenmiştir.
“Farklı bir bedene bürünmek” (n: 9) dışındaki grotesk eylemlerin tümü şiddet yönelimlidir. Ayrıca Kunos’un derleyip
yayımladığı masallarda “alkol tuzağı, canavar, cin, delilik, cinnet, eti
dökülmek, şişleme ya da şişlenme” gibi grotesk ögelerin hiçbiriyle
karşılaşılmamıştır. İncelenen masallarda 2 grotesk varlık [dev/devanası
(n: 10), ejderha (n:4)]; 4 grotesk mekân [mezarlık (n: 3), mağara (n:2), vahşi
doğa (n:2) ve orman (n: 1)]; 6 grotesk nesne [kılıç (n: 5), hançer (n: 4),
bıçak (n: 3), balta (n: 1), topuz(n: 1),
zehirli bir nesne (n: 1)] ve 4 farklı grotesk figür [kocakarı (n: 7),
cadı (n: 4), kötülük peşindeki
bir erkek (n: 4), kötülük yapan bir hayvan (n: 3)] belirlenmiştir. Şiddet
eylemi açısından Kunos’un derleyip yayımladığı masalların çocuk açısından ürkü
yaratabilecek ögeler içerdiği söylenebilir. Bazı
masallarda şiddet eyleminin yoğunluğu çocuk okur açısından sakıncalı olabilir.
Bu nedenle çocuğa okutulacak masalların seçiminde bu çalışmaların verilerinden
yararlanılabilir. Çocuğun kendi korkularının üstesinden gelmesi için bu
masallardaki grotesk ögeler işlevsel rol üstlenebilir. Grotesk ögelere sahip
masallar çocuklarla buluşturularak, onlarla tartışılarak bu tür ögelerin
simgesel anlamları üzerinde durulabilir. İleriki dönemlerde farklı
araştırmacılar tarafından derlenip yayımlanmış Türk masalları grotesk ögeler ve
bunların eğitsel işlevleri açısından incelenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Şubat 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1 |
International Journal of Children's Literature and Education Researches