Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gençlik Romanlarında Anne-Baba Tutumları

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 17 - 30, 03.07.2021

Öz

Gençlik romanları, genellikle ergenlik döneminde yaşanan kimlik sorgulamalarını, aile içi çatışmaları, arkadaşlık ilişkilerini, büyüme bunalımlarını konu alan, sorun odaklı yaklaşımla yazılmış kitaplardır. Bu tür romanlar gençlerin yaşadıkları sorunlara bir çözüm üretme kaygısı ile yazılmış olmamakla birlikte onların üreteceği çözümlere geniş açılı bir bakış sunabilirler. Anne-baba tutumu, bu tür kitaplarda işlenen sorunların oluşum ve çözüm süreçlerinde kendine geniş bir yer bulur. Çalışmada son dönem çocuk ve gençlik edebiyatı yazarlarından Aslı Der tarafından kalem alınmış gençlik romanlarında yer alan anne-baba tutumları gençlerin kişilik özelliklerine etkileri bağlamında incelenmiştir. İncelenen romanlarda otoriter, kayıtsız ve helikopter anne-baba tutumlarına yer verildiği, betimlenen anne-baba tutumları ile konu edilen sorunların oluşumları ve çözümleri arasındaki sıkı ilişkinin okura sezdirildiği ulaşılan sonuçlar arasındadır.

Kaynakça

  • Asutay, H. (2013). Ergenlik (İlkgençlik) romanı ve Alman gençlik yazınındaki tarihsel gelişimi. Zeitschrift für die Welt der Türken, 5(2), 7-18.
  • Asutay, H. (2018). Almanya’da çocuk ve gençlik yazınbilimi kavramının gelişimi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 6(3), 227-236. http://dx.doi.org/10.18298/ijlet.2797
  • Baumrind, D. (1966). Effects of authoritative parental control on child behavior. Child Development, 37(4), 887-907.
  • Coast, K. (2011). Young adult literature: Growing Up. In S. Wolf, K. Coasts, P. A. Enciso, C. Jenkins (Eds.), Theory in handbook of research on children’s and young adult literature (pp. 315-330). London: Routledge.
  • Der, A. (2013). Defne’yi beklerken (Waiting for Defne). İstanbul: Günışığı Kitaplığı.
  • Der, A. (2015). Darmadağın (Messed Up). İstanbul: Günışığı Kitaplığı.
  • Der, A. (2019). Denek E.E.E (Case Study: Home-Schooled Ekim). İstanbul: Günışığı Kitaplığı.
  • Demiray, K. (1973). Türkçe çocuk edebiyatı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Dilidüzgün, S. (2018). Çağdaş çocuk yazını. İzmir: Tudem Yayıncılık.
  • Dursun, C. (2019). Ebeveyn-çocuk ilişkisinin değişen yüzü: proje çocuk kavramına sosyolojik bir bakış. IX. Ulusal Sosyoloji Kongresinde sunulan bildiri. Ankara Sosyal Bilimler Üniversitesi, Ankara. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/335986100_EBEVEYN_COCUK_ILISKISININ_DEGISEN_YUZU_PROJE_COCUK_KAVRAMINA_SOSYOLOJIK_BAKIS/link/5e0c97e0a6fdcc28374d69e6/download
  • Eisenberg, N. & Mussen, P.H. (2003). The roots of prososial behavior in children. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Erdoğan, F. (2019). Çocuklar için yazmak. İstanbul: Binbir Kitap.
  • Hughes-Hassel, S. and Guild, S.L. (2002). The urban experience in recent young adult novels, Alan Rewiev, 29(3), 35-39. https://doi.org/10.21061/alan.v29i3.a.7
  • Küçükturan, G. (2005). Anne-baba tutum ölçeği. Eurasian Journal of Educational Research, 5(19), 238-250.
  • Nelms, B. and Nelms, B. (1984). Young adult literature: Ties that bind: Families in ya books. The English Journal, 73(7), 98-101.
  • Neydim, N. (2005). Genç kız edebiyatı. İstanbul: Bu Yayınevi.
  • Nilsen, A.P. and Dinelson, K. L. (2009). Literature for today’s young adults. Boston: Pearson Education.
  • Oğuzkan, F. (1981). Eğitim bilimleri sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Örgen, E. and Güneş, B. (2018). Wattpad romanlarına ilk gençlik edebiyatı açısından bir bakış. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(40), 75- 89. doi: 10.31795/baunsobed.492909
  • Petty, R. E., Briñol, P. and DeMarree, K. G. (2007). The meta–cognitive model (MCM) of attitudes: Implications for attitude measurement, change, and strength. Social Cognition, 25(5), 657-686. https://doi.org/10.1521/soco.2007.25.5.657
  • Rundell, K. (2020). Neden çocuk kitapları okumalıyız? İstanbul: Domingo Yayınları.

Parenting Attitudes in Young Adult Novels

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 17 - 30, 03.07.2021

Öz

Young adult novels are books that are written with a problem-oriented approach, generally about identity inquiries during adolescence, internal family conflicts, friendship relations, and growth crises. Although such novels are not being produced with the concern of finding a solution to the problems experienced by adolescents, they can provide a wide perspective towards the solutions that are being created. In the formation and solution processes of the problems covered in such novels, parenting attitudes finds large rooms for themselves. This study follows the qualitative research methodology. Documentation was examined in the collection of the research data and content analysis was used in the analysis of the data that is obtained. In this study, the attitudes of parents in young adult novels written by Aslı Der, one of the most recent juvenile and youth literature writers, were examined in the context of their impacts on young people's personality traits. Authoritarian, oblivious and helicopter parent attitudes are included in the analyzed novels, and the close relationship between the attitudes of the parents described and the occurrence and solutions of the problems are among the results that are being reached.

Kaynakça

  • Asutay, H. (2013). Ergenlik (İlkgençlik) romanı ve Alman gençlik yazınındaki tarihsel gelişimi. Zeitschrift für die Welt der Türken, 5(2), 7-18.
  • Asutay, H. (2018). Almanya’da çocuk ve gençlik yazınbilimi kavramının gelişimi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 6(3), 227-236. http://dx.doi.org/10.18298/ijlet.2797
  • Baumrind, D. (1966). Effects of authoritative parental control on child behavior. Child Development, 37(4), 887-907.
  • Coast, K. (2011). Young adult literature: Growing Up. In S. Wolf, K. Coasts, P. A. Enciso, C. Jenkins (Eds.), Theory in handbook of research on children’s and young adult literature (pp. 315-330). London: Routledge.
  • Der, A. (2013). Defne’yi beklerken (Waiting for Defne). İstanbul: Günışığı Kitaplığı.
  • Der, A. (2015). Darmadağın (Messed Up). İstanbul: Günışığı Kitaplığı.
  • Der, A. (2019). Denek E.E.E (Case Study: Home-Schooled Ekim). İstanbul: Günışığı Kitaplığı.
  • Demiray, K. (1973). Türkçe çocuk edebiyatı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Dilidüzgün, S. (2018). Çağdaş çocuk yazını. İzmir: Tudem Yayıncılık.
  • Dursun, C. (2019). Ebeveyn-çocuk ilişkisinin değişen yüzü: proje çocuk kavramına sosyolojik bir bakış. IX. Ulusal Sosyoloji Kongresinde sunulan bildiri. Ankara Sosyal Bilimler Üniversitesi, Ankara. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/335986100_EBEVEYN_COCUK_ILISKISININ_DEGISEN_YUZU_PROJE_COCUK_KAVRAMINA_SOSYOLOJIK_BAKIS/link/5e0c97e0a6fdcc28374d69e6/download
  • Eisenberg, N. & Mussen, P.H. (2003). The roots of prososial behavior in children. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Erdoğan, F. (2019). Çocuklar için yazmak. İstanbul: Binbir Kitap.
  • Hughes-Hassel, S. and Guild, S.L. (2002). The urban experience in recent young adult novels, Alan Rewiev, 29(3), 35-39. https://doi.org/10.21061/alan.v29i3.a.7
  • Küçükturan, G. (2005). Anne-baba tutum ölçeği. Eurasian Journal of Educational Research, 5(19), 238-250.
  • Nelms, B. and Nelms, B. (1984). Young adult literature: Ties that bind: Families in ya books. The English Journal, 73(7), 98-101.
  • Neydim, N. (2005). Genç kız edebiyatı. İstanbul: Bu Yayınevi.
  • Nilsen, A.P. and Dinelson, K. L. (2009). Literature for today’s young adults. Boston: Pearson Education.
  • Oğuzkan, F. (1981). Eğitim bilimleri sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Örgen, E. and Güneş, B. (2018). Wattpad romanlarına ilk gençlik edebiyatı açısından bir bakış. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(40), 75- 89. doi: 10.31795/baunsobed.492909
  • Petty, R. E., Briñol, P. and DeMarree, K. G. (2007). The meta–cognitive model (MCM) of attitudes: Implications for attitude measurement, change, and strength. Social Cognition, 25(5), 657-686. https://doi.org/10.1521/soco.2007.25.5.657
  • Rundell, K. (2020). Neden çocuk kitapları okumalıyız? İstanbul: Domingo Yayınları.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Latif Yardım 0000-0003-2041-4545

Alpaslan Okur 0000-0002-2868-063X

Neslihan Yücelşen 0000-0002-1914-662X

Alena Dhahi 0000-0003-0553-5840

Yayımlanma Tarihi 3 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yardım, L., Okur, A., Yücelşen, N., Dhahi, A. (2021). Parenting Attitudes in Young Adult Novels. Uluslararası Çocuk Edebiyatı Ve Eğitim Araştırmaları Dergisi (ÇEDAR), 5(1), 17-30.

International Journal of Children's Literature and Education Researches