Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocuk Edebiyatında 4C Becerileriyle İlgili Yapılan Çalışmalara Yönelik Bir Meta Sentez Çalışması

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 1 - 16, 25.03.2022

Öz

21 yüzyılda yaşanan gelişmelere koşut olarak bireylerin de sahip olması beklenen beceriler ortaya çıkmıştır. 21. yüzyıl becerileri içinde öğrenme, öğretme becerileri, yetkinlikler olarak adlandırılan 4C (yaratıcılık, eleştirel düşünme, iletişim, iş birliği) becerilerinin çocuk edebiyatı alanında yapılan çalışmalara konu olduğu görülmüştür. Bu çalışmada meta sentez yöntemi kullanılarak çocuk edebiyatı alanında 4C becerileri ile ilgili ulusal ve uluslararası çalışmalar, kapsamlı bir bakış açısıyla analiz edilip nasıl bir eğilim olduğu ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Çocuk edebiyatı alanında 4C becerileri ile ilgili yapılan güncel çalışmalarda nasıl bir eğilimin olduğunun belirlenmesi çocuk edebiyatı metinleri ve çocuk edebiyatı metinlerinin okuma süreci ile ilgili yapılan çalışmalara yol gösterici nitelik taşıyacağı düşünülmektedir. 2020-2010 yılları arasında yapılan ulusal ve uluslararası 12 çalışma, araştırma soruları dikkate alınarak belirlenmiş temalara göre sentezlenmiştir. Çocuk edebiyatı alanında ulusal çalışmalarda çocuk edebiyatı metinlerinin eleştirel ve yaratıcı düşünme becerisine göre incelenmesi, uluslararası çalışmalarda ise eleştirel düşünme, yaratıcılık, iş birliği, iletişim becerileri ile ilgili çocuk edebiyatı metinlerinin okunması süreciyle ilgili çalışmalara eğilim olduğu görülmüştür. Araştırmaların amaçlarına uygun olarak ulusal çalışmalarda doküman incelemenin; ulusal çalışmalarda durum çalışmalarının kullanılmasına yönelik bir eğilim olduğu, çocuk edebiyatı metinleri ve çocuk edebiyatı metinleriyle yapılan eğitimin öğrencilerin 4C becerilerini arttırdığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre öneriler geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Ananiadoui, K., &Claro, M. (2009). 21st century skills and competences for new millennium learners in OECD countries.
  • Aspfors, J.&Fransson, G. (2015). Research on mentoreducation for mentors of newly qualified teachers: A qualitative meta-synthesis. Teaching and teacher education, 48, 75-86.
  • Avrupa Birliği. (2007). Key competences for lifelong learning: European reference framework.
  • ATC21S. (21) Assesmentand Teaching of 21st Century Skillshttps://resources.ats2020.eu/resource-details/LITR/ATC21s Erişim Tarihi 04.08.2021
  • Bialik, M., Fadel, C., Trilling, B., &Nilsson, P. (2015). Skillsforthe 21st century: What should students learn. Boston: Center fo rCurriculum Redesign.
  • Binkley, M., Erstad, O., Herman, J., Raizen, S., Ripley, M., Miller-Ricci, M., & Rumble, M. (2012). Defining twenty-first century skills. In Assessment and teaching of 21st centurys kills (pp. 17-66). Springer, Dordrecht
  • Bondas, T., &Hall, E. O. (2007). A decade of meta synthesis research in health sciences: A meta-method study. International Journal of Qualitativ eStudies on Health and Well-being, 2(2), 101-113.
  • Çalık, M.&Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174).
  • Dede, C. (2010). Comparing frame Works for 21st century skills. 21st century skills: Rethinking how students learn, 20(2010), 51-76.
  • Dünya Ekonomik Formu. (2020). https://www.weforum.org/agenda/2020/10/top-10-work-skills-of-tomorrow-how-long-it-takes-to-learn-them/ Erişim Tarihi: 08.10.2021 Dilidüzgün, S.(2018). Çağdaş Çocuk Yazını, İzmir: Tudem
  • Framework for 21st Century Learning. https://www.battelleforkids.org/networks/p21/frameworks-resources. Erişim Tarihi: 10.10.2021
  • Erdoğan, V. (2019). Integrating 4C skills of 21st century into 4 language skills in EFL classes. International Journal of Education and Research, 7(11), 113-124. Fisher, R. (2004). What is creativity. Unlockin gcreativity: Teaching across th ecurriculum, 6-20.
  • Glăveanu, V.P. (2011). Children and creativity: A most (un) likely pair?. Thinking skills and creativity, 6(2), 122-131.
  • Gardner, H. (1997). The master mind sseries. Extraordinary minds: Portraits of exceptional individual sand an examination of our extraordinariness. Halpern, D. F. (2013). Thought and knowledge: An introduction to critical thinking. Psychology Press.
  • Hobbs, R., &Frost, R. (2015). Measuring the Acquisition of Media-Literacy Skills. Reading Research Quarterly, 38(3), 330–355. Kaminski, M.(2016). Çocuk ve Gençlik Edebiyatına Giriş, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları
  • Kyllonen, P. C. (2012, May). Measurement of 21st centurys kills with in the commoncore statestandards. In Invitational Research Symposium on Technology Enhanced Assessments (pp. 7-8). Laal, M. & Laal, M. (2012). Collaborative learning: what is it?. Procedia-Socialand Behavioral Sciences, 31, 491-495.
  • Levy, F. &Murnane, R. J. (2004). Education and the changing job market. Educational leadership, 62(2), 80.
  • Lukens, R. J., Smith, J. J., &Coffel, C. M. (2018). Çocuk edebiyatına eleştirel bir bakış. Çev. Cenk Pamay). İstanbul: Erdem.
  • Norris, S. P., &Ennis, R. H. (1989). Evaluating Critical Thinking. The Practitioners' Guide to Teaching Thinking Series. Critical Thinking Pressand Software, Box 448, Pacific Grove, CA 93950-0448; tele.
  • Panitz, T. (1999). Collaborative versus Cooperative Learning: A Comparison of the Two Concepts Which Will Help Us Understand the Underlying Nature of Interactive Learning.
  • Perkins. D. N.( 1988). Creativity and the quest for mechanism. Psychology of humanthought. New York: Cambridge.
  • Polat, S.& Ay, O. (2016). Meta-sentez: Kavramsal bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(2), 52-64.
  • Robinson, K. (2011). Out of ourminds: Learning to be creative. John Wiley&Sons.
  • Rhodes, M. (1961). An analysis of creativity. ThePhi delta kappan, 42(7), 305-310.
  • Sandelowski, M., Docherty, S., & Emden, C. (1997). Qualitative metasynthesis: Issues and techniques. Research in nursing&health, 20(4), 365-371
  • Sever, S.(2003). Çocuk ve Edebiyat, Ankara: Kök Yayıncılık .
  • Srinivas, H. (2011). What is collaborative learning. The Global Development Research Center, Kobe.
  • Torrance, E. P &Shaughnessy, M. F. (1998). An interview with E. Paul Torrance: about creativity. Educational Psychology Review, 441-452.
  • Trilling, B., &Fadel, C. (2009). 21st centuryskills: Learning for life in ourtimes. John Wiley&Sons.
  • TYÇ (2015), Türkiye yeterlilikler çerçevesinin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar hakkında yönetmelik, Bakanlar Kurulunun 2015/8213 sayılı Kararıyla 19.11.2015 tarihli ve 29537 sayılı Resmi Gazete, www.myk.gov.tr/TYC, Erişim Tarihi 26.04.2017
  • Wagner, T. (2010). The global achievement gap: Why even our best schools don't teach the new survival skills our children need-and what we can do about it. ReadHowYouWant. com.
  • Willingham, D. T. (2008). Critical thinking: Why is it so hard to teach?. Arts Education Policy Review, 109(4), 21-32.
  • İncelenen Çalışmalar Abdul Aziz, F. (2012). What Questions Are We Asking in the Contemporary Children's Literature Classroom?. Advances in Language and Literary Studies, 3(1), 24-38.
  • Aerila, J. A., & Rönkkö, M. L. (2015). Integrating literature with craft in a learning process with creative elements. Early Childhood Education Journal, 43(2), 89-98.
  • Certo, J. L. (2011). Social skills and leadership abilities among children in small-group literatüre discussions. Journal of Research in Childhood Education, 25(1), 62-81
  • Çevik, B. (2018). Eleştirel Düşünme Bağlamında Dr. Parkyeri ve Kömür Karası Çocuk Adlı Çocuk Kitaplarının İncelenmesi. Artıbilim: Adana Bilim ve Teknoloji Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 56-63.
  • Deliman, A. M. (2019). Negotiating Diverse Perspectives: Early Elementary Students Cultivate Empathy Through Children's Literatureand Dramatic Inquiry.
  • Erhan, G.(2019). Resimli Çocuk Kitaplarında Steam:“Yaratıcı Ve Eleştirel Düşünme Becerisi. Journal of STEAM Education, 2(1), 1-20.
  • Hsiao, C. Y. (2010). Enhancing children's artistic and creative thinking and drawing performance through appreciating picture books. International Journal of Art & Design Education, 29(2), 143-152.
  • Kanmaz, F. E.(2019). Eleştirel Düşünme Becerisini Edindirme Bağlamında Çocuk ve Gençlik Kitaplarının İncelenmesi, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Kemaneci, E.(2019). Aytül Akal’ın Öykülerinin Çocuklara Eleştirel Düşünme Becerisi Kazandırma Bağlamında İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Mersin
  • Lynch-Willis, P. G. (2019). Developing critical thinking skills through multicultural literature in kindergarten: a qualitative case study (Doctoral dissertation, Northcentral University).
  • Pantaleo, S. (2017). Critical thinking and young children'sexploration of Picture book art work. Language and Education, 31(2), 152-168.
  • Willson, A. M. (2013). Examining children's comprehension of conventional, wordless, and postmodern picturebooks. TheUniversity of Texas at San Antonio.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Duygu Aydın Gönül 0000-0003-4216-5068

Selahattin Dilidüzgün 0000-0003-0897-614X

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aydın Gönül, D., & Dilidüzgün, S. (2022). Çocuk Edebiyatında 4C Becerileriyle İlgili Yapılan Çalışmalara Yönelik Bir Meta Sentez Çalışması. Uluslararası Çocuk Edebiyatı Ve Eğitim Araştırmaları Dergisi (ÇEDAR), 5(2), 1-16.

International Journal of Children's Literature and Education Researches