Bu araştırmanın amacı, çocuklukta çizgi film izleme ile genç yetişkinlerin çocukluk yaşantıları ve kişiler arası ilişkileri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu amaçla yaşları 18 ile 28 arasında değişen toplam 211 katılımcıya ulaşılmıştır. Verilerin toplanmasında “Sosyo-Demografik Bilgi Formu”, araştırmacılar tarafından oluşturulan “Çizgi Dizi/Film İzlemeye Dair Anket”, “Olumlu Çocukluk Yaşantıları Ölçeği (OÇYÖ)” ve “Kişilerarası İlişki Boyutları Ölçeği (KİBÖ)” kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları, katılımcıların %70,02'sinin çocukluk döneminde şiddet içerikli çizgi film izlediğini ve çoğunluğun (%56,4) günde iki ila üç saat çizgi film izlediğini göstermiştir. Katılımcıların olumlu çocukluk yaşantılarının yüksek olduğu tespit edilmiştir. KİBÖ sonuçları katılımcıların yüksek onay bağımlılığı, düşük empati ve duygusal farkındalık düzeylerinin olduğunu; başkalarına güvenmede zorluk yaşadıklarını ortaya koymuştur. Karşılaştırma analiz bulguları incelendiğinde, günlük çizgi film izleme süresine göre anlamlı farklılaşma bulunmamıştır. Şiddet içerikli çizgi film izleyenlerin olumlu çocukluk yaşantıları ve duygu farkındalıklarının anlamlı düzeyde daha düşük, onay bağımlılıklarının ise daha yüksek olduğu görülmüştür. Şiddet içermeyen çizgi film izleyenlerin empati düzeylerinin, izlemeyenlere göre anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu bulunmuştur. KİBÖ alt boyutları incelendiğinde erkeklerin empati düzeyleri, kadınlardan anlamlı düzeyde daha yüksektir. OÇYÖ değerlendirildiğinde 23-28 yaş grubunun olumlu çocukluk yaşantıları, 18-22 yaş grubuna göre anlamlı düzeyde yüksektir. Çalışmanın bu alandaki gelecek çalışmalara kaynak olması hedeflenmiştir.
Çizgi filmler kişilerarası ilişki boyutları olumlu çocukluk yaşantıları
The purpose of this research is to examine the relationship between cartoon watching in childhood, young adults' childhood experiences, and interpersonal relationships. For this purpose, a total of 211 participants, aged between 18 and 28, were reached. "Socio-Demographic Information Form," "Childhood Cartoon Survey," which was created by the researchers, "Positive Childhood Experiences Scale (PCES)," and "Scale of Dimensions of Interpersonal Relationships (SDIR)" were used to collect the data. The findings of the study showed that 70.02% of the participants watched violent cartoons during childhood, and the majority (56.4%) used to watch cartoons for two to three hours a day. It was determined that the participants had a high level of positive childhood experiences. The SDIR results revealed that the participants had a high level of approval dependency, a low level of empathy and emotional awareness, and that they had difficulty trusting others. Upon examination of the comparative analysis results, no significant difference was found in scales according to the daily cartoon watching time. It was found that those who watched violent cartoons had significantly lower positive childhood experiences and emotional awareness and higher approval dependency. Empathy levels were shown to be significantly higher in people who watched nonviolent cartoons. When the SDIR subscales were examined, the empathy levels of men were significantly higher than women. Positive childhood experiences were significantly higher in the 23–28 age group compared to the 18–22 age group. The study was aimed at being a source for future studies in this field.
Cartoons dimensions of interpersonal relationhips positive childhood experiences
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Edebi Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 |
International Journal of Children's Literature and Education Researches