Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 21 - 35, 31.12.2020

Öz

Kaynakça

  • Abdülbaki, M. (no date ). El-Lülü ve’l-Mercan fi Mâ İttefeka Aleyhi’ş-Şeyhân, Kahire: Dâr İhyâi-Kütübi’l Arabi.
  • Akto, A. (2013). Osmanlıda Medrese İktidar-İlişkisi, The Journal of International Social Research /Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. (6), 40-49.
  • Maliki, A. Seyyid M. (2010). El-Menhelü’l-Latif-fi Usüli Hadisi’ş-Şerif, Beyrut: Daru’lKütübi’l-İlmiyye. Ayaz, K. (2016). Hadis İlimlerinin Tedrîsâtı Açısından Osmanlı Dârulhadisleri, Osmanlı Araştırmaları / The Journal of Ottoman Studies,(7), 39-68.
  • Bağcı, M. (2009). Medrese Eğitiminde Hadis Birikimi–Diyarbakır Örneği, Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi, (1),45-59.Bağcı, M. (2004). Sıhhat Bakımından Tasnif Edilen ilk Eser Olduğu Fikrinin Eleştirel Analizi, AÜİFD(45),39-56.
  • Beykunî, D. (2009). Mazûmetu’l-Beykuniyye, Riyad: Darul-Müğnî.
  • Albânî, N.(1994). Sahihu’l-Edebü’l-Müfred el-Buhârî, Kahire: Mektebetü’d-Delil.
  • Cevziyye, E. (no date).: el-Menâru’l Munîf fi’s-Sahihi ve’d-Daîf, Mekke: Dâru ‘Alemi’lFevaid. Çağmar, M. E. (2006). Siirt ve Civarındaki Medreselerde Eğitim, Uluslararası Siirt Sempozyumu 669-681
  • Dihlevî, V. (2005). Hüccetullahi’l-Bâliğa (Çev.Seyyid Sâbık), Beyrut : Dâru’l-Celîl.
  • Erman, U. (2016). Siirt Medreselerinde İcazetname Öncesi Okutulan Ders Kitapları, Siirt Ünv. İlahiyat Fak. Dergisi, (3),135-172
  • Hızlı, M. (1987). Kuruluşundan Osmanlılara Kadar Medreseler, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (2), 273-281
  • Salah,(1986). Mukadidmetu İbn Salâh fi Ulumi’l-Hadis Dımaşk: Daru’l-Fikr.
  • Karasu, T. (2016). Tirmizî'nin Kitabu'l İleli Özelinde Hadis Metodolojisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Leknevî, A.(1984). el-Ecvibetu’l-Fâdıle li’l Esileti’l-Aşreti’l-Kamile (Çeviren: Abdulfettah Gudde), Kahire : Şevket-i İslam.
  • Nisâbûrî, H.(no date ). el-Medha’l İla Kitab-i İklil, (Çev. Dr. Fuad Ahmed) İskenderiyye: Daru’d-Dava.
  • Özcoşar, İ. (2018). Nizamiye Medreselerinden Günümüze Medrese İktidar İlişkileri, Nizamü’lMülk Bin Yaşında Sempozyumu, 24-25 Aralık 2018, İstanbul.
  • Sarıkaya, Y. (2013). Osmanlı Anadolu’sunda Parlayan Bir Eğitim Merkezi: Hâdimî Medresesi ve Kütüphanesi, Osmanlı Araştırmaları / The Journal of Ottoman Studies, (17),157-175.
  • Suyutî, C. (1993). Tedribu’r-Râvî fi Şerhi Takribi’n-Nevevî, Beyrut: Darul-Fikr.
  • Şakir, A.(no date ). el-Ba‘isu'l-Hasis fi Şerhi İhtisari Ulumi’l-Hadis’ Beyrut: Daru’l-Kütübi’lİlmiyye.
  • Useymin, M.S. (1994). Mustalahu’l-Hadis, Kahire: Mektebetu’l-İlm.
  • Uzunçarşılı, İ.H.(1988). Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilâtı, Ankara: TTK Yayınları.
  • Zehebî, O. (2001). Siyer A‘lâmi’n-Nubelâ, Beyrut: Muessesetu’r-Risâle
Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 21 - 35, 31.12.2020

Öz

Kaynakça

  • Abdülbaki, M. (no date ). El-Lülü ve’l-Mercan fi Mâ İttefeka Aleyhi’ş-Şeyhân, Kahire: Dâr İhyâi-Kütübi’l Arabi.
  • Akto, A. (2013). Osmanlıda Medrese İktidar-İlişkisi, The Journal of International Social Research /Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. (6), 40-49.
  • Maliki, A. Seyyid M. (2010). El-Menhelü’l-Latif-fi Usüli Hadisi’ş-Şerif, Beyrut: Daru’lKütübi’l-İlmiyye. Ayaz, K. (2016). Hadis İlimlerinin Tedrîsâtı Açısından Osmanlı Dârulhadisleri, Osmanlı Araştırmaları / The Journal of Ottoman Studies,(7), 39-68.
  • Bağcı, M. (2009). Medrese Eğitiminde Hadis Birikimi–Diyarbakır Örneği, Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi, (1),45-59.Bağcı, M. (2004). Sıhhat Bakımından Tasnif Edilen ilk Eser Olduğu Fikrinin Eleştirel Analizi, AÜİFD(45),39-56.
  • Beykunî, D. (2009). Mazûmetu’l-Beykuniyye, Riyad: Darul-Müğnî.
  • Albânî, N.(1994). Sahihu’l-Edebü’l-Müfred el-Buhârî, Kahire: Mektebetü’d-Delil.
  • Cevziyye, E. (no date).: el-Menâru’l Munîf fi’s-Sahihi ve’d-Daîf, Mekke: Dâru ‘Alemi’lFevaid. Çağmar, M. E. (2006). Siirt ve Civarındaki Medreselerde Eğitim, Uluslararası Siirt Sempozyumu 669-681
  • Dihlevî, V. (2005). Hüccetullahi’l-Bâliğa (Çev.Seyyid Sâbık), Beyrut : Dâru’l-Celîl.
  • Erman, U. (2016). Siirt Medreselerinde İcazetname Öncesi Okutulan Ders Kitapları, Siirt Ünv. İlahiyat Fak. Dergisi, (3),135-172
  • Hızlı, M. (1987). Kuruluşundan Osmanlılara Kadar Medreseler, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (2), 273-281
  • Salah,(1986). Mukadidmetu İbn Salâh fi Ulumi’l-Hadis Dımaşk: Daru’l-Fikr.
  • Karasu, T. (2016). Tirmizî'nin Kitabu'l İleli Özelinde Hadis Metodolojisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Leknevî, A.(1984). el-Ecvibetu’l-Fâdıle li’l Esileti’l-Aşreti’l-Kamile (Çeviren: Abdulfettah Gudde), Kahire : Şevket-i İslam.
  • Nisâbûrî, H.(no date ). el-Medha’l İla Kitab-i İklil, (Çev. Dr. Fuad Ahmed) İskenderiyye: Daru’d-Dava.
  • Özcoşar, İ. (2018). Nizamiye Medreselerinden Günümüze Medrese İktidar İlişkileri, Nizamü’lMülk Bin Yaşında Sempozyumu, 24-25 Aralık 2018, İstanbul.
  • Sarıkaya, Y. (2013). Osmanlı Anadolu’sunda Parlayan Bir Eğitim Merkezi: Hâdimî Medresesi ve Kütüphanesi, Osmanlı Araştırmaları / The Journal of Ottoman Studies, (17),157-175.
  • Suyutî, C. (1993). Tedribu’r-Râvî fi Şerhi Takribi’n-Nevevî, Beyrut: Darul-Fikr.
  • Şakir, A.(no date ). el-Ba‘isu'l-Hasis fi Şerhi İhtisari Ulumi’l-Hadis’ Beyrut: Daru’l-Kütübi’lİlmiyye.
  • Useymin, M.S. (1994). Mustalahu’l-Hadis, Kahire: Mektebetu’l-İlm.
  • Uzunçarşılı, İ.H.(1988). Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilâtı, Ankara: TTK Yayınları.
  • Zehebî, O. (2001). Siyer A‘lâmi’n-Nubelâ, Beyrut: Muessesetu’r-Risâle
Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 21 - 35, 31.12.2020

Öz

Kaynakça

  • Abdülbaki, M. (no date ). El-Lülü ve’l-Mercan fi Mâ İttefeka Aleyhi’ş-Şeyhân, Kahire: Dâr İhyâi-Kütübi’l Arabi.
  • Akto, A. (2013). Osmanlıda Medrese İktidar-İlişkisi, The Journal of International Social Research /Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. (6), 40-49.
  • Maliki, A. Seyyid M. (2010). El-Menhelü’l-Latif-fi Usüli Hadisi’ş-Şerif, Beyrut: Daru’lKütübi’l-İlmiyye. Ayaz, K. (2016). Hadis İlimlerinin Tedrîsâtı Açısından Osmanlı Dârulhadisleri, Osmanlı Araştırmaları / The Journal of Ottoman Studies,(7), 39-68.
  • Bağcı, M. (2009). Medrese Eğitiminde Hadis Birikimi–Diyarbakır Örneği, Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi, (1),45-59.Bağcı, M. (2004). Sıhhat Bakımından Tasnif Edilen ilk Eser Olduğu Fikrinin Eleştirel Analizi, AÜİFD(45),39-56.
  • Beykunî, D. (2009). Mazûmetu’l-Beykuniyye, Riyad: Darul-Müğnî.
  • Albânî, N.(1994). Sahihu’l-Edebü’l-Müfred el-Buhârî, Kahire: Mektebetü’d-Delil.
  • Cevziyye, E. (no date).: el-Menâru’l Munîf fi’s-Sahihi ve’d-Daîf, Mekke: Dâru ‘Alemi’lFevaid. Çağmar, M. E. (2006). Siirt ve Civarındaki Medreselerde Eğitim, Uluslararası Siirt Sempozyumu 669-681
  • Dihlevî, V. (2005). Hüccetullahi’l-Bâliğa (Çev.Seyyid Sâbık), Beyrut : Dâru’l-Celîl.
  • Erman, U. (2016). Siirt Medreselerinde İcazetname Öncesi Okutulan Ders Kitapları, Siirt Ünv. İlahiyat Fak. Dergisi, (3),135-172
  • Hızlı, M. (1987). Kuruluşundan Osmanlılara Kadar Medreseler, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (2), 273-281
  • Salah,(1986). Mukadidmetu İbn Salâh fi Ulumi’l-Hadis Dımaşk: Daru’l-Fikr.
  • Karasu, T. (2016). Tirmizî'nin Kitabu'l İleli Özelinde Hadis Metodolojisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Leknevî, A.(1984). el-Ecvibetu’l-Fâdıle li’l Esileti’l-Aşreti’l-Kamile (Çeviren: Abdulfettah Gudde), Kahire : Şevket-i İslam.
  • Nisâbûrî, H.(no date ). el-Medha’l İla Kitab-i İklil, (Çev. Dr. Fuad Ahmed) İskenderiyye: Daru’d-Dava.
  • Özcoşar, İ. (2018). Nizamiye Medreselerinden Günümüze Medrese İktidar İlişkileri, Nizamü’lMülk Bin Yaşında Sempozyumu, 24-25 Aralık 2018, İstanbul.
  • Sarıkaya, Y. (2013). Osmanlı Anadolu’sunda Parlayan Bir Eğitim Merkezi: Hâdimî Medresesi ve Kütüphanesi, Osmanlı Araştırmaları / The Journal of Ottoman Studies, (17),157-175.
  • Suyutî, C. (1993). Tedribu’r-Râvî fi Şerhi Takribi’n-Nevevî, Beyrut: Darul-Fikr.
  • Şakir, A.(no date ). el-Ba‘isu'l-Hasis fi Şerhi İhtisari Ulumi’l-Hadis’ Beyrut: Daru’l-Kütübi’lİlmiyye.
  • Useymin, M.S. (1994). Mustalahu’l-Hadis, Kahire: Mektebetu’l-İlm.
  • Uzunçarşılı, İ.H.(1988). Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilâtı, Ankara: TTK Yayınları.
  • Zehebî, O. (2001). Siyer A‘lâmi’n-Nubelâ, Beyrut: Muessesetu’r-Risâle

Osmanlı Devleti’nden Günümüze Siirt Medreselerinde Hadis Eğitimi

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 21 - 35, 31.12.2020

Öz

Osmanlı döneminde olduğu gibi bugün de pek çok medreseye ev sahipliği yapan Siirt, İslamî ilimlerin okutulduğu
bir bilim merkezi olmuştur. Mülakat yönteminden yararlanarak alan taraması yapılan bu çalışma, hadis ilmi ve bu
ilimle merbut olan yan disiplinlerin Siirt medreselerindeki durumlarıyla ilgili tetkik ve değerlendirmeleri içerir.
Araştırmanın konusu, Osmanlı medreselerinin bakiyesi konumunda olan eğitim faaliyetlerinin yine bu dönemdeki
taşra medreselerinin yöntemini devam ettiren Siirt medreselerinin hadis eğitimini ihtiva eder. Siirt medreselerinde
Kütüb-i Sitte dâhil pek çok hadis eseri okutulmuş, Nevevî’nin Riyâzü’s-Sâlihîn, Erba‘un ve muasır âlim Mansur
Ali Nâsıf’ın et-Tâcu'l-Câmi‘ adlı eserleri en çok okunan eserler arasında yer almıştır. Bu medreselerde hadis
usulüne olan ilgi, hadis eserlerine olan ilgi kadar olmamıştır. Siirt medreseleri istisnalar dışında ortak bir anlayışa
-geleneksel hadis ve sünnet anlayışına- sahiptir. Çalışmanın giriş bölümünde Osmanlı döneminde medrese eğitimi
ve bu bilim yuvalarındaki hadis öğretimi, akabinde Siirt medreselerinde okunan hadis ve hadis usulü eserler yer
almaktadır. Medresedeki müderrislerin hadis kaynaklarına ve Kur’an-ı Kerim’e bakış açıları, sünnet algısı, hadiste
metin tenkidi ile ilgili görüşleri bu çalışma içerisinde yer almıştır.

Kaynakça

  • Abdülbaki, M. (no date ). El-Lülü ve’l-Mercan fi Mâ İttefeka Aleyhi’ş-Şeyhân, Kahire: Dâr İhyâi-Kütübi’l Arabi.
  • Akto, A. (2013). Osmanlıda Medrese İktidar-İlişkisi, The Journal of International Social Research /Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. (6), 40-49.
  • Maliki, A. Seyyid M. (2010). El-Menhelü’l-Latif-fi Usüli Hadisi’ş-Şerif, Beyrut: Daru’lKütübi’l-İlmiyye. Ayaz, K. (2016). Hadis İlimlerinin Tedrîsâtı Açısından Osmanlı Dârulhadisleri, Osmanlı Araştırmaları / The Journal of Ottoman Studies,(7), 39-68.
  • Bağcı, M. (2009). Medrese Eğitiminde Hadis Birikimi–Diyarbakır Örneği, Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi, (1),45-59.Bağcı, M. (2004). Sıhhat Bakımından Tasnif Edilen ilk Eser Olduğu Fikrinin Eleştirel Analizi, AÜİFD(45),39-56.
  • Beykunî, D. (2009). Mazûmetu’l-Beykuniyye, Riyad: Darul-Müğnî.
  • Albânî, N.(1994). Sahihu’l-Edebü’l-Müfred el-Buhârî, Kahire: Mektebetü’d-Delil.
  • Cevziyye, E. (no date).: el-Menâru’l Munîf fi’s-Sahihi ve’d-Daîf, Mekke: Dâru ‘Alemi’lFevaid. Çağmar, M. E. (2006). Siirt ve Civarındaki Medreselerde Eğitim, Uluslararası Siirt Sempozyumu 669-681
  • Dihlevî, V. (2005). Hüccetullahi’l-Bâliğa (Çev.Seyyid Sâbık), Beyrut : Dâru’l-Celîl.
  • Erman, U. (2016). Siirt Medreselerinde İcazetname Öncesi Okutulan Ders Kitapları, Siirt Ünv. İlahiyat Fak. Dergisi, (3),135-172
  • Hızlı, M. (1987). Kuruluşundan Osmanlılara Kadar Medreseler, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (2), 273-281
  • Salah,(1986). Mukadidmetu İbn Salâh fi Ulumi’l-Hadis Dımaşk: Daru’l-Fikr.
  • Karasu, T. (2016). Tirmizî'nin Kitabu'l İleli Özelinde Hadis Metodolojisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Leknevî, A.(1984). el-Ecvibetu’l-Fâdıle li’l Esileti’l-Aşreti’l-Kamile (Çeviren: Abdulfettah Gudde), Kahire : Şevket-i İslam.
  • Nisâbûrî, H.(no date ). el-Medha’l İla Kitab-i İklil, (Çev. Dr. Fuad Ahmed) İskenderiyye: Daru’d-Dava.
  • Özcoşar, İ. (2018). Nizamiye Medreselerinden Günümüze Medrese İktidar İlişkileri, Nizamü’lMülk Bin Yaşında Sempozyumu, 24-25 Aralık 2018, İstanbul.
  • Sarıkaya, Y. (2013). Osmanlı Anadolu’sunda Parlayan Bir Eğitim Merkezi: Hâdimî Medresesi ve Kütüphanesi, Osmanlı Araştırmaları / The Journal of Ottoman Studies, (17),157-175.
  • Suyutî, C. (1993). Tedribu’r-Râvî fi Şerhi Takribi’n-Nevevî, Beyrut: Darul-Fikr.
  • Şakir, A.(no date ). el-Ba‘isu'l-Hasis fi Şerhi İhtisari Ulumi’l-Hadis’ Beyrut: Daru’l-Kütübi’lİlmiyye.
  • Useymin, M.S. (1994). Mustalahu’l-Hadis, Kahire: Mektebetu’l-İlm.
  • Uzunçarşılı, İ.H.(1988). Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilâtı, Ankara: TTK Yayınları.
  • Zehebî, O. (2001). Siyer A‘lâmi’n-Nubelâ, Beyrut: Muessesetu’r-Risâle
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Taner Karasu Bu kişi benim

Muhammed Felat Aktan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 21 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karasu, T., & Aktan, M. F. (2020). Osmanlı Devleti’nden Günümüze Siirt Medreselerinde Hadis Eğitimi. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 21-35.
AMA Karasu T, Aktan MF. Osmanlı Devleti’nden Günümüze Siirt Medreselerinde Hadis Eğitimi. CASBİD. Aralık 2020;1(1):21-35.
Chicago Karasu, Taner, ve Muhammed Felat Aktan. “Osmanlı Devleti’nden Günümüze Siirt Medreselerinde Hadis Eğitimi”. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 1, sy. 1 (Aralık 2020): 21-35.
EndNote Karasu T, Aktan MF (01 Aralık 2020) Osmanlı Devleti’nden Günümüze Siirt Medreselerinde Hadis Eğitimi. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 1 1 21–35.
IEEE T. Karasu ve M. F. Aktan, “Osmanlı Devleti’nden Günümüze Siirt Medreselerinde Hadis Eğitimi”, CASBİD, c. 1, sy. 1, ss. 21–35, 2020.
ISNAD Karasu, Taner - Aktan, Muhammed Felat. “Osmanlı Devleti’nden Günümüze Siirt Medreselerinde Hadis Eğitimi”. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 1/1 (Aralık 2020), 21-35.
JAMA Karasu T, Aktan MF. Osmanlı Devleti’nden Günümüze Siirt Medreselerinde Hadis Eğitimi. CASBİD. 2020;1:21–35.
MLA Karasu, Taner ve Muhammed Felat Aktan. “Osmanlı Devleti’nden Günümüze Siirt Medreselerinde Hadis Eğitimi”. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 1, sy. 1, 2020, ss. 21-35.
Vancouver Karasu T, Aktan MF. Osmanlı Devleti’nden Günümüze Siirt Medreselerinde Hadis Eğitimi. CASBİD. 2020;1(1):21-35.

                                             26676                                                                                             26799                                                                                                                           

Bu dergide yayınlanan tüm çalışmalar, Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kapsamında lisanslanmıştır.