Bu araştırmanın amacı, sınıf yönetimi ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesidir. Çalışma sınıf yönetimi
ile ilgili yapılan yüksek lisans tezlerin değerlendirilmesi kapsamında 2019-2021 yılları arasında yayınlanan
dokümanların incelemesi yöntemiyle yapılmıştır.
Çalışma verileri sınıf yönetimi ile ilgili 2019-2021 yıllarında arasında yayınlanan tezlerden oluşmaktadır. Tezleri
aramada ulusal tez merkezi veri tabanı üzerinden tarama yapılarak 20 adet tez çalışmasına ulaşılmıştır. Doküman
incelenmesi tekniği ile elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuş, bu doğrultuda temalara ulaşılmıştır. İçerik
analizi sonuçlarına göre “Sınıf yönetimi becerisi ve yeterliliği”, “Öğrenci davranışlarının yönetimi”, “Sınıf
yönetim modelleri” ile mücadele yöntemleri”, “problemli öğrenci davranışları ile çözüm önerileri” olmak üzere
dört temaya ayrılmıştır.
Yapılan araştırmalar sonucunda tezler daha çok sınıf yönetiminin davranış düzenlemeleri ve insan ilişkileri
konularının incelendiği görülmüştür. Fiziksel düzenlemeler, zamanın etkili kullanımı ve plan-program etkinlikleri
boyutlarındaki araştırmaların çok daha az olduğu görülmektedir. Diğer taraftan sınıf yönetimi araştırmaları
genellikle yükseköğretim düzeyinde yoğunlaşmış, ilköğretim ve ortaöğretim düzeyinde daha az yapılmıştır. Tezler
araştırma konulara göre, sınıf yönetimi becerileri algısı konularında yoğunlaşmaktadır. Bunun yanında tezlerin
nitel ve nicel araştırma türlerine göre dengeli bir dağılımı olduğu anlaşılmıştır. Sınıf yönetimi araştırmalarında
sınıfların sosyal, kültürel
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 4 |