Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Yönetimi İle İlgili Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 4, 8 - 19, 30.06.2022

Öz

Bu araştırmanın amacı, sınıf yönetimi ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesidir. Çalışma sınıf yönetimi
ile ilgili yapılan yüksek lisans tezlerin değerlendirilmesi kapsamında 2019-2021 yılları arasında yayınlanan
dokümanların incelemesi yöntemiyle yapılmıştır.
Çalışma verileri sınıf yönetimi ile ilgili 2019-2021 yıllarında arasında yayınlanan tezlerden oluşmaktadır. Tezleri
aramada ulusal tez merkezi veri tabanı üzerinden tarama yapılarak 20 adet tez çalışmasına ulaşılmıştır. Doküman
incelenmesi tekniği ile elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuş, bu doğrultuda temalara ulaşılmıştır. İçerik
analizi sonuçlarına göre “Sınıf yönetimi becerisi ve yeterliliği”, “Öğrenci davranışlarının yönetimi”, “Sınıf
yönetim modelleri” ile mücadele yöntemleri”, “problemli öğrenci davranışları ile çözüm önerileri” olmak üzere
dört temaya ayrılmıştır.
Yapılan araştırmalar sonucunda tezler daha çok sınıf yönetiminin davranış düzenlemeleri ve insan ilişkileri
konularının incelendiği görülmüştür. Fiziksel düzenlemeler, zamanın etkili kullanımı ve plan-program etkinlikleri
boyutlarındaki araştırmaların çok daha az olduğu görülmektedir. Diğer taraftan sınıf yönetimi araştırmaları
genellikle yükseköğretim düzeyinde yoğunlaşmış, ilköğretim ve ortaöğretim düzeyinde daha az yapılmıştır. Tezler
araştırma konulara göre, sınıf yönetimi becerileri algısı konularında yoğunlaşmaktadır. Bunun yanında tezlerin
nitel ve nicel araştırma türlerine göre dengeli bir dağılımı olduğu anlaşılmıştır. Sınıf yönetimi araştırmalarında
sınıfların sosyal, kültürel

Kaynakça

  • Aydın, A. ve Uysal, Ş. (2014). Türkiye‘de eğitim yönetimi teftişi planlaması ve ekonomisi alanındaki doktora tezlerinin incelenmesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (1), 177-201.
  • Balay, R. (2012). 2000’li yıllarda sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.4.Baskı.
  • Başar, H. (1999). Sınıf yönetimi. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Başar, H. (2000). Sınıf yönetimi. Ankara: Şafak Matbaacılık.
  • Bilir, A. (2014). Sınıf yönetiminde başarının aracı: Önlemsel Model. Folklor/Edebiyat, 20(78), 203-214.
  • Doğan, Ö. (2019). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin değerlendirilmesi (İstanbul İli Sultanbeyli Ölçeği). Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Erden, M.(2000). Sınıf yönetimi. 1. Baskı. Alkım Yayınları. İstanbul.
  • Erdogan, M. & Kurt, A. (2015). A review of research on classroom management in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (186) 9-14.
  • Evertson, C. M. &Weinstein, C. S. (2013) Classroom management as a field of inqury.
  • Evertson, C. M.,& Weinstein, C. S. (Eds.). Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues. Routledge, New York.
  • Gündüz, Y. ve Can, E. (2013). Öğrenci görüşlerine göre ilköğretim ve ortaöğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi ilkelerine uyma düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 19 (3), 419-446.
  • Neuman, W. L. (2010). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar. (çev. Özge, S). Yayın Odası Yayınları.
  • Postholm, M. B. (2013). Classroom management: What does research tell us? European Educational Research Journal, 12 (3), 389-402.
  • Sarıtaş, M. (2000). Sınıf yönetimi ve disiplinle ilgili kurallar geliştirme ve uygulama: sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Scarlett, W. G. (2015), Classroom management—Embracing complexity. Scarlett, W. G. (Ed.). The SAGE encyclopedia of classroom management, SAGE Publications, USA.
  • Simonsen, B. Fairbanks, S. Briesch, A. Myers, D. &Sugai, G. (2008). Evidence-based practices in classroom management: Considerations for research to practice. Education and Treatment of Children, 31 (3), 351-380.
  • Şara, P.,Karadedeli, İ. & Hasanoğlu, G. (2016). Sınıf yönetimi alanında ulakbim’de taranan makalelerin incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (2), 291-306.
  • Tertemiz, N. I. (2017). Sınıf yönetimi ve disiplin modelleri. Pegem Atıf İndeksi, Ankara.
  • Turan, S. (2011). Sınıf yönetiminin temelleri. Şişman, M., Turan, S. (ed.), Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi. 8.Baskı.
  • Wragg, E. C.& Wragg, C. M. (1998). Classroom management research in the United Kingdom. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (San Diego, CA, Eric Document, 418971).
  • Wright, T. (2005). Classroom management in language education. Palgrave Macmillan Press, New York.
Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 4, 8 - 19, 30.06.2022

Öz

Kaynakça

  • Aydın, A. ve Uysal, Ş. (2014). Türkiye‘de eğitim yönetimi teftişi planlaması ve ekonomisi alanındaki doktora tezlerinin incelenmesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (1), 177-201.
  • Balay, R. (2012). 2000’li yıllarda sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.4.Baskı.
  • Başar, H. (1999). Sınıf yönetimi. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Başar, H. (2000). Sınıf yönetimi. Ankara: Şafak Matbaacılık.
  • Bilir, A. (2014). Sınıf yönetiminde başarının aracı: Önlemsel Model. Folklor/Edebiyat, 20(78), 203-214.
  • Doğan, Ö. (2019). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin değerlendirilmesi (İstanbul İli Sultanbeyli Ölçeği). Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Erden, M.(2000). Sınıf yönetimi. 1. Baskı. Alkım Yayınları. İstanbul.
  • Erdogan, M. & Kurt, A. (2015). A review of research on classroom management in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (186) 9-14.
  • Evertson, C. M. &Weinstein, C. S. (2013) Classroom management as a field of inqury.
  • Evertson, C. M.,& Weinstein, C. S. (Eds.). Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues. Routledge, New York.
  • Gündüz, Y. ve Can, E. (2013). Öğrenci görüşlerine göre ilköğretim ve ortaöğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi ilkelerine uyma düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 19 (3), 419-446.
  • Neuman, W. L. (2010). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar. (çev. Özge, S). Yayın Odası Yayınları.
  • Postholm, M. B. (2013). Classroom management: What does research tell us? European Educational Research Journal, 12 (3), 389-402.
  • Sarıtaş, M. (2000). Sınıf yönetimi ve disiplinle ilgili kurallar geliştirme ve uygulama: sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Scarlett, W. G. (2015), Classroom management—Embracing complexity. Scarlett, W. G. (Ed.). The SAGE encyclopedia of classroom management, SAGE Publications, USA.
  • Simonsen, B. Fairbanks, S. Briesch, A. Myers, D. &Sugai, G. (2008). Evidence-based practices in classroom management: Considerations for research to practice. Education and Treatment of Children, 31 (3), 351-380.
  • Şara, P.,Karadedeli, İ. & Hasanoğlu, G. (2016). Sınıf yönetimi alanında ulakbim’de taranan makalelerin incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (2), 291-306.
  • Tertemiz, N. I. (2017). Sınıf yönetimi ve disiplin modelleri. Pegem Atıf İndeksi, Ankara.
  • Turan, S. (2011). Sınıf yönetiminin temelleri. Şişman, M., Turan, S. (ed.), Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi. 8.Baskı.
  • Wragg, E. C.& Wragg, C. M. (1998). Classroom management research in the United Kingdom. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (San Diego, CA, Eric Document, 418971).
  • Wright, T. (2005). Classroom management in language education. Palgrave Macmillan Press, New York.
Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 4, 8 - 19, 30.06.2022

Öz

Kaynakça

  • Aydın, A. ve Uysal, Ş. (2014). Türkiye‘de eğitim yönetimi teftişi planlaması ve ekonomisi alanındaki doktora tezlerinin incelenmesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (1), 177-201.
  • Balay, R. (2012). 2000’li yıllarda sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.4.Baskı.
  • Başar, H. (1999). Sınıf yönetimi. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Başar, H. (2000). Sınıf yönetimi. Ankara: Şafak Matbaacılık.
  • Bilir, A. (2014). Sınıf yönetiminde başarının aracı: Önlemsel Model. Folklor/Edebiyat, 20(78), 203-214.
  • Doğan, Ö. (2019). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin değerlendirilmesi (İstanbul İli Sultanbeyli Ölçeği). Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Erden, M.(2000). Sınıf yönetimi. 1. Baskı. Alkım Yayınları. İstanbul.
  • Erdogan, M. & Kurt, A. (2015). A review of research on classroom management in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (186) 9-14.
  • Evertson, C. M. &Weinstein, C. S. (2013) Classroom management as a field of inqury.
  • Evertson, C. M.,& Weinstein, C. S. (Eds.). Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues. Routledge, New York.
  • Gündüz, Y. ve Can, E. (2013). Öğrenci görüşlerine göre ilköğretim ve ortaöğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi ilkelerine uyma düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 19 (3), 419-446.
  • Neuman, W. L. (2010). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar. (çev. Özge, S). Yayın Odası Yayınları.
  • Postholm, M. B. (2013). Classroom management: What does research tell us? European Educational Research Journal, 12 (3), 389-402.
  • Sarıtaş, M. (2000). Sınıf yönetimi ve disiplinle ilgili kurallar geliştirme ve uygulama: sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Scarlett, W. G. (2015), Classroom management—Embracing complexity. Scarlett, W. G. (Ed.). The SAGE encyclopedia of classroom management, SAGE Publications, USA.
  • Simonsen, B. Fairbanks, S. Briesch, A. Myers, D. &Sugai, G. (2008). Evidence-based practices in classroom management: Considerations for research to practice. Education and Treatment of Children, 31 (3), 351-380.
  • Şara, P.,Karadedeli, İ. & Hasanoğlu, G. (2016). Sınıf yönetimi alanında ulakbim’de taranan makalelerin incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (2), 291-306.
  • Tertemiz, N. I. (2017). Sınıf yönetimi ve disiplin modelleri. Pegem Atıf İndeksi, Ankara.
  • Turan, S. (2011). Sınıf yönetiminin temelleri. Şişman, M., Turan, S. (ed.), Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi. 8.Baskı.
  • Wragg, E. C.& Wragg, C. M. (1998). Classroom management research in the United Kingdom. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (San Diego, CA, Eric Document, 418971).
  • Wright, T. (2005). Classroom management in language education. Palgrave Macmillan Press, New York.
Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 4, 8 - 19, 30.06.2022

Öz

Kaynakça

  • Aydın, A. ve Uysal, Ş. (2014). Türkiye‘de eğitim yönetimi teftişi planlaması ve ekonomisi alanındaki doktora tezlerinin incelenmesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (1), 177-201.
  • Balay, R. (2012). 2000’li yıllarda sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.4.Baskı.
  • Başar, H. (1999). Sınıf yönetimi. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Başar, H. (2000). Sınıf yönetimi. Ankara: Şafak Matbaacılık.
  • Bilir, A. (2014). Sınıf yönetiminde başarının aracı: Önlemsel Model. Folklor/Edebiyat, 20(78), 203-214.
  • Doğan, Ö. (2019). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin değerlendirilmesi (İstanbul İli Sultanbeyli Ölçeği). Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Erden, M.(2000). Sınıf yönetimi. 1. Baskı. Alkım Yayınları. İstanbul.
  • Erdogan, M. & Kurt, A. (2015). A review of research on classroom management in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (186) 9-14.
  • Evertson, C. M. &Weinstein, C. S. (2013) Classroom management as a field of inqury.
  • Evertson, C. M.,& Weinstein, C. S. (Eds.). Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues. Routledge, New York.
  • Gündüz, Y. ve Can, E. (2013). Öğrenci görüşlerine göre ilköğretim ve ortaöğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi ilkelerine uyma düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 19 (3), 419-446.
  • Neuman, W. L. (2010). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar. (çev. Özge, S). Yayın Odası Yayınları.
  • Postholm, M. B. (2013). Classroom management: What does research tell us? European Educational Research Journal, 12 (3), 389-402.
  • Sarıtaş, M. (2000). Sınıf yönetimi ve disiplinle ilgili kurallar geliştirme ve uygulama: sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Scarlett, W. G. (2015), Classroom management—Embracing complexity. Scarlett, W. G. (Ed.). The SAGE encyclopedia of classroom management, SAGE Publications, USA.
  • Simonsen, B. Fairbanks, S. Briesch, A. Myers, D. &Sugai, G. (2008). Evidence-based practices in classroom management: Considerations for research to practice. Education and Treatment of Children, 31 (3), 351-380.
  • Şara, P.,Karadedeli, İ. & Hasanoğlu, G. (2016). Sınıf yönetimi alanında ulakbim’de taranan makalelerin incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (2), 291-306.
  • Tertemiz, N. I. (2017). Sınıf yönetimi ve disiplin modelleri. Pegem Atıf İndeksi, Ankara.
  • Turan, S. (2011). Sınıf yönetiminin temelleri. Şişman, M., Turan, S. (ed.), Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi. 8.Baskı.
  • Wragg, E. C.& Wragg, C. M. (1998). Classroom management research in the United Kingdom. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (San Diego, CA, Eric Document, 418971).
  • Wright, T. (2005). Classroom management in language education. Palgrave Macmillan Press, New York.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Esen Geter Bu kişi benim

Meral Bozokalfa Bu kişi benim

Hatice Altunboğa Bu kişi benim

Ayşe Çetin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 23 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Geter, E., Bozokalfa, M., Altunboğa, H., Çetin, A. (2022). Sınıf Yönetimi İle İlgili Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(4), 8-19.
AMA Geter E, Bozokalfa M, Altunboğa H, Çetin A. Sınıf Yönetimi İle İlgili Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. CASBİD. Haziran 2022;3(4):8-19.
Chicago Geter, Esen, Meral Bozokalfa, Hatice Altunboğa, ve Ayşe Çetin. “Sınıf Yönetimi İle İlgili Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi”. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 3, sy. 4 (Haziran 2022): 8-19.
EndNote Geter E, Bozokalfa M, Altunboğa H, Çetin A (01 Haziran 2022) Sınıf Yönetimi İle İlgili Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 3 4 8–19.
IEEE E. Geter, M. Bozokalfa, H. Altunboğa, ve A. Çetin, “Sınıf Yönetimi İle İlgili Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi”, CASBİD, c. 3, sy. 4, ss. 8–19, 2022.
ISNAD Geter, Esen vd. “Sınıf Yönetimi İle İlgili Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi”. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 3/4 (Haziran 2022), 8-19.
JAMA Geter E, Bozokalfa M, Altunboğa H, Çetin A. Sınıf Yönetimi İle İlgili Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. CASBİD. 2022;3:8–19.
MLA Geter, Esen vd. “Sınıf Yönetimi İle İlgili Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi”. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 3, sy. 4, 2022, ss. 8-19.
Vancouver Geter E, Bozokalfa M, Altunboğa H, Çetin A. Sınıf Yönetimi İle İlgili Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. CASBİD. 2022;3(4):8-19.

                                             26676                                                                                             26799                                                                                                                           

Bu dergide yayınlanan tüm çalışmalar, Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kapsamında lisanslanmıştır.