Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MATEMATİK EĞİTİMİ ALANINDA YAPILAN DEĞERLER EĞİTİMİ TEZLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 5, 22 - 30, 08.04.2023

Öz

Çalışma matematik eğitimi alanında değerler eğitimi ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Örneklem değişkenleri açısından karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Çalışmanın amacı doğrultusunda 2017-2021 yılları arasında yürütülmüş olan toplam 9 lisansüstü tezi incelenmiştir. Bu amaç kapsamında matematik eğitimi alanında değerler eğitimini inceleyen çalışmaların temel özelliklerinin neler olduğu ele alınmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Veri analiz yöntemi olarak nitel veri analiz tekniklerinden olan betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Matematik eğitimi alanında değerler eğitimi üzerine yapılan tezlerin incelenmesinde; araştırmacılar tarafından ilgili literatürden yararlanılarak geliştirilen “Yayın İnceleme Formu” kullanılmıştır. Yayın inceleme formu; araştırmanın yıllarına, veri türlerine, araştırma desenlerine, Örneklem grubuna ve son olarak temalarına göre incelenmiştir. Araştırmada “değerler eğitimine yönelik sınıf içi etkinlikler” “değerler eğitimi ve sayısal başarı” “değerler eğitimine yönelik algılar” “değerler eğitimine yönelik görüşler” şeklinde toplamda 4 tema belirlenip temalar üzerinden incelemeler yapılmıştır. Bulgular, tablo ve grafiklere aktarılarak sunulmuştur. Araştırma sonucunda kadın araştırmacıların son yıllarda daha fazla olduğu, yüksek lisans tezlerinde örneklem olarak en fazla öğrencilerin kullanıldığı dikkat çekmiştir. Öğrenme alanlarından matematik öğretim programıyla bütünleştirilmiş değerler eğitimi alanında çalışmaların yapıldığı fakat değerler eğitimi uygulama çalışmalarının çok daha az olduğu görülmüştür. Ayrıca araştırmalarda son yıllarda nitel araştırmaların artma durumu bu tez çalışması kapsamında da görülmüştür.

Kaynakça

  • Alavı, H. R., & Rahımıpoor, T. (2010). Correlation of Manager’s Value Systems and Student’s Moral Development in High School and Pre University Centers. Educational Management Administration & Leadership, 38(4), 423-442.
  • Baki, A., Güven, B., Karataş, İ., Akkan, Y., &Çakıroğlu, Ü. (2011). Türkiye'deki matematik eğitimi araştırmalarındaki eğilimler: 1998 ile 2007 yılları arası. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 57-68.
  • Balcı, A. (1995). Sosyal Bilimlerde Araştırma, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara.
  • Bulut, S. (1998). Atasözlerinin Değerler Eğitimindeki Yeri. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Çağlayan, A. (2003). Ahlâk pusulası ahlâk ve değerler eğitimi. İstanbul: Değerler Eğitimi Yayınları.
  • Çelik, S. (2013). İlköğretim matematik derslerinde kullanılan alternatif öğretim yöntemlerinin akademik başarıya etkisi: bir meta analiz çalışması.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Eskişehir.
  • Çiltaş, A., Güler, G., & Sözbilir, M. (2012). Türkiye'de matematik eğitimi araştırmaları: bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 565-580.
  • Göktaş, Y. Küçük, S., Aydemir, M, Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye'de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 177-179.
  • Karaman, S. ve Bakırcı, F. (2010). Türkiye'de lisansüstü eğitim: sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 94-114.
  • Karamustafaoğlu, O. (2009). Fen ve teknoloji eğitiminde temel yönelimler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 87-102.
  • Meydan, H. (2014). Okulda değerler eğitiminin yeri ve değerler eğitimi yaklaşımları üzerine bir değerlendirme. Bülent Ecevit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1(1), 93-108.
  • Nacar, S. (2015). 2005-2014 yılları arasında üstün yeteneklilerin matematik eğitimi üzerine yapılan çalışmalar. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Malatya.
  • Nzeocha, E. (2009). A qualitative case study on the perception of middle school stakeholders on the effectiveness and ımportance of character education in three middle schools in an ınner city school district in Alabama. PhD Thesis. Graduate Faculty of the University of Alabama, Birmingham.
  • Sezgin, F. (2006). İlköğretim okulu öğretmenlerinin bireysel ve örgütsel değerlerinin uyumu (Ankara ili örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ulusoy, K. (2007). Lise tarih programında yer alan geleneksel ve demokratik değerlere yönelik öğrenci tutumlarının ve görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ulusoy, K. ve Dilmaç, B.(2015) Değerler eğitimi. Pegem akademi. Ankara.
  • Yaman, E. (2012). Değerler Eğitimi ve Eğitimde Yeni Ufuklar. Ankara: Akçağ Basım Yayım.
  • Yazıcı, K. (2006). Değerler eğitimine genel bir bakış. TÜBAR “Türklük Bilimi Araştırmaları” 19: 499-518.
  • Yenilmez, K. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik umutsuzluk düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 307-317.
  • Yılmaz, K. (2006). İlköğretim Okulu Yönetici ve Öğretmenlerine Göre Kamu İlköğretim Okullarında Bireysel ve Örgütsel Değerler ve Okul Yöneticilerinin Okullarını Bu Değerlere Göre Yönetme Durumları, Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yücedağ, T. (2010). 2000-2009 yılları arasında matematik eğitimi alanında Türkiye'de yapılan çalışmalarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Konya.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yalçın Budak Bu kişi benim

Mustafa Özgür Kurtoğlu Bu kişi benim

Ömer Atay Bu kişi benim

Ömer Faruk Egin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 8 Nisan 2023
Gönderilme Tarihi 31 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Budak, Y., Kurtoğlu, M. Ö., Atay, Ö., Egin, Ö. F. (2023). MATEMATİK EĞİTİMİ ALANINDA YAPILAN DEĞERLER EĞİTİMİ TEZLERİNİN İNCELENMESİ. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 22-30.
AMA Budak Y, Kurtoğlu MÖ, Atay Ö, Egin ÖF. MATEMATİK EĞİTİMİ ALANINDA YAPILAN DEĞERLER EĞİTİMİ TEZLERİNİN İNCELENMESİ. CASBİD. Nisan 2023;3(5):22-30.
Chicago Budak, Yalçın, Mustafa Özgür Kurtoğlu, Ömer Atay, ve Ömer Faruk Egin. “MATEMATİK EĞİTİMİ ALANINDA YAPILAN DEĞERLER EĞİTİMİ TEZLERİNİN İNCELENMESİ”. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 3, sy. 5 (Nisan 2023): 22-30.
EndNote Budak Y, Kurtoğlu MÖ, Atay Ö, Egin ÖF (01 Nisan 2023) MATEMATİK EĞİTİMİ ALANINDA YAPILAN DEĞERLER EĞİTİMİ TEZLERİNİN İNCELENMESİ. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 3 5 22–30.
IEEE Y. Budak, M. Ö. Kurtoğlu, Ö. Atay, ve Ö. F. Egin, “MATEMATİK EĞİTİMİ ALANINDA YAPILAN DEĞERLER EĞİTİMİ TEZLERİNİN İNCELENMESİ”, CASBİD, c. 3, sy. 5, ss. 22–30, 2023.
ISNAD Budak, Yalçın vd. “MATEMATİK EĞİTİMİ ALANINDA YAPILAN DEĞERLER EĞİTİMİ TEZLERİNİN İNCELENMESİ”. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 3/5 (Nisan 2023), 22-30.
JAMA Budak Y, Kurtoğlu MÖ, Atay Ö, Egin ÖF. MATEMATİK EĞİTİMİ ALANINDA YAPILAN DEĞERLER EĞİTİMİ TEZLERİNİN İNCELENMESİ. CASBİD. 2023;3:22–30.
MLA Budak, Yalçın vd. “MATEMATİK EĞİTİMİ ALANINDA YAPILAN DEĞERLER EĞİTİMİ TEZLERİNİN İNCELENMESİ”. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 3, sy. 5, 2023, ss. 22-30.
Vancouver Budak Y, Kurtoğlu MÖ, Atay Ö, Egin ÖF. MATEMATİK EĞİTİMİ ALANINDA YAPILAN DEĞERLER EĞİTİMİ TEZLERİNİN İNCELENMESİ. CASBİD. 2023;3(5):22-30.

                                             26676                                                                                             26799                                                                                                                           

Bu dergide yayınlanan tüm çalışmalar, Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kapsamında lisanslanmıştır.