İslam'ın fıkhî hükümleri, Kur'ân-ı Kerîm'in âyetleri ve sahih hadisler temel alınarak din âlimleri tarafından belirlenmiştir. Ancak bazı fıkhî hükümler konusunda âlimler arasında ihtilaflar ortaya çıkmıştır. Bu ihtilaflar Âl-i İmrân suresinin 7. âyetinde belirtildiği üzere, Kur'ân âyetlerinin muhkem (kesin ve açık anlamlı) ve müteşâbih (yoruma açık) olarak ikiye ayrılmasından kaynaklanmaktadır. Muhkem âyetlerden çıkarılan hükümler İslam âlimleri arasında genel kabul görürken, müteşâbih âyetlere dayanan fıkhî hükümler âlimler arasında tartışmalara yol açmıştır. Bu tartışmalı konulardan biri de mûsikî meselesidir. Bazı din âlimleri İsrâ (64) ve Hacc (30) gibi müteşâbih âyetleri mûsikî ile ilişkilendirerek mûsikînin haram olduğuna hükmetmiş, bazıları ise farklı yorumlarla bu görüşe katılmamıştır. İslam tarihinde önemli bir din âlimi olan Allame Cârullah Zemahşerî zahirî yaklaşımlardan uzak durarak, sadece rivayet ve nakillerle yetinmeden, tevil yöntemini kullandığı el-Keşşâf adlı tefsirinde bu âyetleri yorumlamıştır. Ayrıca lugat ilmine dair yazdığı Mukaddimetü’l-edeb adlı eserinde mûsikîye özel bir bölüm ayırarak mûsikî terimlerini açıklamıştır. Bu makalede Cârullah Zemahşerî’nin el-Keşşâf tefsirinde mûsiki ile ilişkilendirilen âyetlere bakışı ve Mukaddimetü’l-edeb'inde mûsikî terimlerine ayırdığı bölüm incelenecektir.
The Islamic legal rulings are established by religious scholars based on the Qur’an and verses of the authentic hadiths. However, there have been disagreements among scholars regarding certain legal rulings. These differences of opinion stem from the division of the Qur'anic verses into two categories: muhkam (clear and unequivocal) and mutashabih (ambiguous and open to interpretation), as stated in Surah Al-Imran, verse 7. While rulings derived from muhkam verses are generally accepted among Islamic scholars, those based on mutashabih verses have led to scholarly debates. One such contentious issue is the permissibility of music. Some scholars have interpreted mutashabih verses such as those in Surah Al-Isra (17:64) and Surah Al-Hajj (22:30) to rule that music is prohibited, while others have offered different interpretations, disagreeing with this view. Allameh Jarullah al-Zamakhshari, a prominent Islamic scholar, avoided literal interpretations and, instead of relying solely on, transmitted reports, utilized the method of ta'wil (interpretation) in his renowned exegesis al-Kashshaf to comment on these verses. Furthermore, in his linguistic work Muqaddimat al-Adab, he dedicated a special section to musical terms, providing detailed explanations. This article examines al-Zamakhshari's perspective on the verses associated with music in his Al-Kashshaf exegesis and the section devoted to musical terminology in his Muqaddimat al-Adab.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dini Musiki |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 19 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 9 |