Loading [a11y]/accessibility-menu.js
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilim Sanat Merkezi Yöneticilerinin Değer Kavramını İle İlgili Görüşleri

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 4, 126 - 142, 01.12.2016
https://doi.org/10.30703/cije.321419

Öz

Bu çalışmanın amacı eğitim yöneticilerinin ''bireysel, eğitimsel ve toplumsal değerlerini'' ortaya çıkarmaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden kategorisel analiz kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma evrenini, 25 ilden 42 Bilim sanat merkezi yöneticisi oluşturmaktadır. Katılımcıların 2'si kadın 36'sı erkektir. Dört katılımcı cinsiyetini yarı yapılandırılmış anket formuna yazmamıştır. Katılımcılardan kendileri için en önemli “5 bireysel, 5 toplumsal ve 5 eğitimsel değer” yazmaları istenmiştir. Elde edilen veriler 6 değer grubuna ayrılmıştır. Her bir değer grubu içerisindeki değerlerin içerik analizi yapılmış ve tablolar halinde frekans ve yüzdeleri verilmiştir. Toplam 75 farklı değerin 602 defa tekrar edildiği bulunmuştur. Bu değerlerin yüzdelikleri şu şekildedir: %22,8 ahlaki, %20,8 duygusal, %14,8 demokratik, %13,1 kişisel gelişim, % 8,8 kültürel, %8,8 toplumsal/kurumsal değerler. Çalışmada, frekansı 5 ve 5'in üstünde 31 (536 defa) ve 5'in altında 44 (66 defa) değer bulunmuştur. Değerler frekansları en yüksekten, en düşüğe sıralanmıştır. Buna göre en önemli 10 değer ve tekrarlanma sayısı şu şekildedir; sevgi/saygı 70, doğruluk / dürüstlük 54, adalet 49, iyi insan 46, hoşgörü 34, milli değerler 28, çalışkanlık 25, ahlak 25, aile 21, özgürlük 20. Veriler incelendiğinde değerlerin ''bireysel, eğitimsel ve toplumsal'' kategorilerdeki frekanslarının toplam frekanslarından daha düşük olduğu ve yöneticilerin farklı değerleri kendilerine ilke edindikleri bulunmuştur. Özellikle, katılımcıların bireysel, eğitimsel ve toplumsal değerlerinin farklılaştığı bulunmuştur.

Kaynakça

  • Akbaba-Altun, S. (2001). Örgüt sağlığı. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Akbaba-Altun, S. (2003). Eğitim yönetimi ve değerler. Değerler Eğitimi Dergisi , 1 (1), 7-18.
  • Aslanargun, E. (2012). Okul Müdürlerinin Sahip Olması Gereken Değerler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri , 1327-1344.
  • Begley, P. (1996). Congnitive perspectives on values in administration: a quest for coherence and relevance. Educational Administration Quarterly. Vol. 32 Pp. 403-426
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi. Ankara: Siyasal Yayıncılık.
  • Bursalıoğlu, Z. (1998). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Ankara. Pegem-A Yayıncılık.
  • Cihan, N. (2014). Okullarda Değerler Eğitimi ve Türkiye'deki Uygulamaya Bir Bakış. International Periodical for the Languages, Literature and History Turkish or Turkic (9/2), 430.
  • Deveci, H., & Selanik Ay, T. (2009). İlköğretim Öğrencilerinin Günlüklerine Göre Günlük Yaşamda Değerler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi , 2 (6), 169.
  • Erdem, R. (2007). Eğitim fakültesi kültürünün önemli bir öğesi: Değerler (Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Eğitim Araştırmaları Dergisi. Ankara: Anı Yayıncılık Yıl: 7 Sayı: 29
  • Kızılçelik, S. ve Erjem, Y. (1996). Açıklamalı Sosyoloji Terimler Sözlüğü. İzmir: Saray Yayıncılık.
  • Locke, E.(1983). Nature and Causes of Job Satisfaction. Handbook of Industrial and Organizational Psycology (Editorial: Dımette, John Wiley and Sons, USA, 1983.
  • McDonald, P. And Gandz, J. (1991). Identification of Values Relevant to Business culture: a profile comparison approach to assessing person organization fit. Academy of Management Journal, 34 (3), 487-516.
  • Parashar, S. Dhar, S. And Dhar U. (2004). Perception of Values: A Study of Future Professionals. Journal of Human Values 2004; 10; 143
  • Pehlivan-Aydın, İ. (2001). Yönetsel, mesleki ve örgütsel etik (2. baskı). Ankara: PegemA Yayınları.
  • Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values. New york: Tha Free Pres.
  • Schwartz, S. (2000). Value Consensus and Importence: A Cross-National Study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 31 (4) 465–467.
  • Şahin, D (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Toplumsal Değer Tercihleri: Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Örneği", 9. Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (20-22 Mayıs 2010), Elazığ, 545-548
  • Şişman, M. (1994). Örgüt kültürü. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Taşdan, M. (2008) "Türkiye’deki kamu ve özel ilköğretim okulu öğretmenlerinin bireysel değerleri ile okulun örgütsel değerleri arasındaki uyum düzeyi, iş doyumu ve algılanan sosyal destek ile ilişkisi". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi)
  • Ungoed-Thomas, J. (1997) Vision of a School: The good school the good society. London and Washington: Cassell
  • Verplanken, B. (2004). Value congruence and job satisfaction among nurses: a human relations perspective International Journal of Nursing Studies 41 599–605
  • Willower D.J. (1961). Values and Educational Administration. Peabody Journal of Education. Vol.39 No:3 pp:157-161
  • Yazar. T. (2012) Öğretmen adaylarının değerler hakkındaki görüşleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi Cilt:II, Sayı:1 61-68
  • Yeşil, R., & Aydın, D. (2007). Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi (2), 66.
  • Yılmaz, K. (2007). İlköğretim Okulu Yönetici ve Öğretmenlerinin Değerlere Göre Yönetim İle İlgili Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (52), 639-664.
  • Yücel, C., & Karataş, E. (2009). Eğitim Yöneticilerinin Benimsedikleri İş Değerleri. Ege Eğitim Dergisi , 86-87.

The Opinions of the Science and Art Center Managers to the Value Concept

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 4, 126 - 142, 01.12.2016
https://doi.org/10.30703/cije.321419

Öz

The aim of this study was to determine The Science and Art Center Managers' perspectives to
the value concept and to reveal these managers’ ‘‘individual, social and educational values''.
Categorical analysis which is a qualitative research design was used for the study. The
research universe of this study constituted 42 managers from 25 provinces. Two participants
were female and 36 participants were male. Four participants didn't mention his/her sex.
''Write the most important 5 individual, 5 social and 5 educational values for you.'' was said
to the participants. The obtained data was divided into six groups. The values in each group
were made content analysis and in the form of tables were given frequency and percentages.
It was found that totally 75 different values were repeated 602 times. The values and their
percentages are as follows; 22,8 % moral, 20,8 % emotional, 14,8% democratic, 13,1%
individual development, 8,8% cultural, 8,8% social/institutional values. In the study, it was
found 31 values that were their frequencies above 5 and 44 values were their frequency under
5. The values were ranked from the highest to the lowest. The most important ten values are
as follows; love/respect 70, accuracy/honesty 54, justice 49, good person 46, tolerance 34,
national values 28, diligence 25, morality 25, family 21, freedom 20. It was found that the 

Kaynakça

  • Akbaba-Altun, S. (2001). Örgüt sağlığı. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Akbaba-Altun, S. (2003). Eğitim yönetimi ve değerler. Değerler Eğitimi Dergisi , 1 (1), 7-18.
  • Aslanargun, E. (2012). Okul Müdürlerinin Sahip Olması Gereken Değerler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri , 1327-1344.
  • Begley, P. (1996). Congnitive perspectives on values in administration: a quest for coherence and relevance. Educational Administration Quarterly. Vol. 32 Pp. 403-426
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi. Ankara: Siyasal Yayıncılık.
  • Bursalıoğlu, Z. (1998). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Ankara. Pegem-A Yayıncılık.
  • Cihan, N. (2014). Okullarda Değerler Eğitimi ve Türkiye'deki Uygulamaya Bir Bakış. International Periodical for the Languages, Literature and History Turkish or Turkic (9/2), 430.
  • Deveci, H., & Selanik Ay, T. (2009). İlköğretim Öğrencilerinin Günlüklerine Göre Günlük Yaşamda Değerler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi , 2 (6), 169.
  • Erdem, R. (2007). Eğitim fakültesi kültürünün önemli bir öğesi: Değerler (Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Eğitim Araştırmaları Dergisi. Ankara: Anı Yayıncılık Yıl: 7 Sayı: 29
  • Kızılçelik, S. ve Erjem, Y. (1996). Açıklamalı Sosyoloji Terimler Sözlüğü. İzmir: Saray Yayıncılık.
  • Locke, E.(1983). Nature and Causes of Job Satisfaction. Handbook of Industrial and Organizational Psycology (Editorial: Dımette, John Wiley and Sons, USA, 1983.
  • McDonald, P. And Gandz, J. (1991). Identification of Values Relevant to Business culture: a profile comparison approach to assessing person organization fit. Academy of Management Journal, 34 (3), 487-516.
  • Parashar, S. Dhar, S. And Dhar U. (2004). Perception of Values: A Study of Future Professionals. Journal of Human Values 2004; 10; 143
  • Pehlivan-Aydın, İ. (2001). Yönetsel, mesleki ve örgütsel etik (2. baskı). Ankara: PegemA Yayınları.
  • Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values. New york: Tha Free Pres.
  • Schwartz, S. (2000). Value Consensus and Importence: A Cross-National Study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 31 (4) 465–467.
  • Şahin, D (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Toplumsal Değer Tercihleri: Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Örneği", 9. Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (20-22 Mayıs 2010), Elazığ, 545-548
  • Şişman, M. (1994). Örgüt kültürü. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Taşdan, M. (2008) "Türkiye’deki kamu ve özel ilköğretim okulu öğretmenlerinin bireysel değerleri ile okulun örgütsel değerleri arasındaki uyum düzeyi, iş doyumu ve algılanan sosyal destek ile ilişkisi". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi)
  • Ungoed-Thomas, J. (1997) Vision of a School: The good school the good society. London and Washington: Cassell
  • Verplanken, B. (2004). Value congruence and job satisfaction among nurses: a human relations perspective International Journal of Nursing Studies 41 599–605
  • Willower D.J. (1961). Values and Educational Administration. Peabody Journal of Education. Vol.39 No:3 pp:157-161
  • Yazar. T. (2012) Öğretmen adaylarının değerler hakkındaki görüşleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi Cilt:II, Sayı:1 61-68
  • Yeşil, R., & Aydın, D. (2007). Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi (2), 66.
  • Yılmaz, K. (2007). İlköğretim Okulu Yönetici ve Öğretmenlerinin Değerlere Göre Yönetim İle İlgili Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (52), 639-664.
  • Yücel, C., & Karataş, E. (2009). Eğitim Yöneticilerinin Benimsedikleri İş Değerleri. Ege Eğitim Dergisi , 86-87.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA24HH82KR
Bölüm Articles
Yazarlar

Muammer Ergün

Hülya Çınar

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Ergün, M., & Çınar, H. (2016). Bilim Sanat Merkezi Yöneticilerinin Değer Kavramını İle İlgili Görüşleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 5(4), 126-142. https://doi.org/10.30703/cije.321419

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551