Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına Yönelik Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 2, 479 - 501, 28.06.2019

Öz

Bu
araştırmada, okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına
yönelik görüşlerini incelemek amaçlanmıştır. 
Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılarak yürütülen bu
araştırmanın çalışma grubu maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle belirlenen
15 okul yöneticisi ve 36 öğretmenden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak
yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik
analizi kullanılmıştır.  Araştırma
sonucunda kurslarının okul yöneticilerine, öğretmenlere, öğrencilere ve
velilere olumlu etkilerinin yanı sıra olumsuz etkilerinin de olduğu
belirlenmiştir. Kursların işleyişine ve planlamasına ilişkin sorunlar
bulunmakla birlikte en sık belirtilen sorun öğrenci devamsızlığıdır. Katılımcıların
çoğunluğuna göre kurslar verimli geçmektedir. Kursların verimliliğinin
artırılması için kursların işleyişinde öğrencilerin devamlarının sağlanması,
kaynak eksikliğinin giderilmesi, etkili eğitim-öğretim yöntem ve tekniklerinin
kullanılması, kursun ve kurs işlemlerinin ciddi bir şekilde yapılması,
kurslarda değerlendirme sınavı yapılması öneriler arasında öne çıkmaktadır.
Kursların planlanmasında hafta sonu yapılması, ders saati ve çeşidinin
artırılması, ders programının iyi planlanması, ders sayısı ve çeşidinin
azaltılması, okulun fiziki koşullarının düzenlenmesi, gönüllü öğrencilerin
kursa alınması, kurslarda öğrencilerin dersine giren öğretmenlerin tercih
edilmesi öne çıkan önerilerdir. Kurslara teşvik edici uygulamalarda kurs için
velilerden ücret talep etme, öğretmenlerin kurs ek ders ücretlerinin
artırılması, öğrenci ve veli ilgisini artırıcı çalışmalar yapma öneriler
arasında öne çıkmıştır.

Kaynakça

  • Adem, M. (1997). Ulusal eğitim politikamız nasıl olmalıdır? Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 52(1), 51-65. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002002
  • Bacanlı, H. ve Dombaycı, M. A. (2013). Kapatılma veya dönüştürme ayrımında dershaneler. Ankara Siyasal ve Ekonomik Araştırmalar Merkezi Raporu. http://asem.org.tr/tr/publication/details/44/Kapat%C4%B1lma-veyaD%C3%B6n%C3%BC%C5%9Ft%C3%BCr%C3%BClme-Ayr% C4%B1m%C4% B1nda-Dershaneler.
  • Bae, S., Oh, H., Kim, H., Lee, C. ve Oh, B. (2010). The impact of after-school programs on educational equality and private tutoring expenses. Asia Pacific Education Review, 11(3), 349–361. https://doi.org/10.1007/s12564-010-9088-y
  • Baştürk, S. ve Doğan, S. (2010). Lise öğretmenlerinin özel dershaneler hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 135-157.
  • Biber, A.Ç., Tuna, A., Polat, A. C., Altunok, F. ve Küçükoğlu, U. (2017). Ortaokullarda uygulanan destekleme ve yetiştirme kurslarına dair öğrenci görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 103-119.
  • Boydak Özan, M., Polat, H., Gündüzalp, S. ve Yaraş, Z. (2015). Okul yöneticilerinin dershane dönüşümüne ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 259-279. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2015.15.2-5000161323
  • Bozbayındır, F. ve Kara, M. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarında (DYK) karşılaşılan sorunlar ve öğretmen görüşleri temelinde çözüm önerileri. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 324-349. https://doi.org/10.19126/suje.335982
  • Bray, M. (1999). The shadow education system: private tutoring and its implications for planners. UNESCO International Institute for Educational Planning. https://bsc-sslm.edu.hku.hk/f/acadstaff/376/Shadow_Education_ System.pdf
  • Buluç, B. (1997). İlköğretim ikinci kademe okullarda eğitimde fırsat ve imkân eşitliği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(1), 11-21.
  • Canpolat, U. ve Köçer, M. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarının TEOG bağlamında sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 7(1), 123-154. https://doi.org/10.18039/ajesi.292597
  • Cosden, M., Morrison, G., Albanese, A. L. ve Macias, S. (2001). When homework is not homework: After-school programs for homework assistance. Educational Psychologist, 36(3), 211-221. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3603_6
  • Çokgezen, M. ve Terzi, N. (2008). Türkiye’de devletin eğitime müdahalesinin yeterli gerekçesi var mı? Liberal Düşünce, 13(49).
  • David, M. ve Sutton, C. D. (2004). Social research: The basics. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Destekleme ve yetiştirme kursları e-klavuzu. https://drive.google.com/file/d/ 0BxCYXmeNe_ fFMGdBWWdZTXk 4T1U/view
  • Gottfredson, D. C., Gerstenblith, S. A., Soule, D. A., Womer, S. C. and Lu, S. (2004). Do after school programs reduce delinquency? Prevention Science, 5(4), 253-266. https://doi.org/10.1023/B:PREV.0000045359.41696.02
  • Göksu, İ. ve Gülcü, A. (2016). Ortaokul ve liselerde uygulanan destekleme kurslarıyla ilgili öğretmen görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 153-171.
  • Halpern, R. (2000). The promise of after-school programs for low-income children. Early Childhood Research Quarterly, 15(2), 185–214. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(00)00056-9
  • Hock, M. F., Pulvers, K. A., Deshler, D. D. ve Schumaker, J. B. (2001). The effects of an after-school tutoring program on the academic performance of at-risk students and students with LD. Remedial and Special Education, 22(3), 172-186. https://doi.org/10.1177/074193250102200305
  • Holloway, J. H. (2000). Extracurricular activities: The path to academic success? Educational Leadership,57(4), 87-88.
  • Jayachandran, S. (2014). Incentives to teach badly: After-school tutoring in developing countries. Journal of Development Economics, 108, 190–205. https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2014.02.008
  • Kugler, M. R. (2001). After-school programs are making a difference. NASSP Bulletin, 85, (626). https://doi.org/10.1177/019263650108562601
  • Massoni, E. (2001). Positive effects of extra curricular activities on students. ESSAI, 9, 83-87.
  • Nartgün, Ş. S. ve Dilekçi, Ü. (2016). Eğitimi destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(4), 537-564. https://doi.org/10.14527/kuey.2016.021
  • Niehaus, K., Rudasill, K. M. ve Adelson, J. L. (2012). Self-efficacy, intrinsic motivation, and academic outcomes among Latino middle school students participating in an after-school program. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 34(1), 118–136. https://doi.org/10.1177/0739986311424275
  • Milli Eğitim Temel Kanunu ile bazı kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde değişiklik yapılmasına dair kanun. http://www.resmigazete.gov.tr/ eskiler/2014/03/20140314-1.htm
  • Öztürk, N. (2005). İktisadi kalkınmada eğitimin rolü. Sosyo Ekonomi Dergisi, 1(1), 27-44.
  • Rothman, T. ve Handerson, M. (2011). Do school-based tutoring programs significantly improve student performance on standardized tests? Research in Middle Level Education, 34(6), 1-10. https://doi.org/10.1080/19404476.2011.11462079
  • Shernoff, D. J. (2010). Engagement in after-school programs as a predictor of social competence and academic performance.. American journal of community psychology, 45(3-4), 325-337. https://doi.org/10.1007/s10464-010-9314-0
  • Şirin, H. (2000). Eğitim sisteminde özel dershaneler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23(23), 387-410.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24,543-559.
  • Uluğ, F. (1998). Eğitim sisteminde değişime yapısal uyum sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 14(14), 153-166
  • Ünsal, S. ve Korkmaz, F. (2016). Destekleme ve yetiştirme kurslarının işlevlerine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 87-118.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2011). Göreve yeni başlayan özel dershane öğretmenlerinin kurumlarındaki çalışma koşullarına ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 635-650.
Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 2, 479 - 501, 28.06.2019

Öz

Kaynakça

  • Adem, M. (1997). Ulusal eğitim politikamız nasıl olmalıdır? Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 52(1), 51-65. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002002
  • Bacanlı, H. ve Dombaycı, M. A. (2013). Kapatılma veya dönüştürme ayrımında dershaneler. Ankara Siyasal ve Ekonomik Araştırmalar Merkezi Raporu. http://asem.org.tr/tr/publication/details/44/Kapat%C4%B1lma-veyaD%C3%B6n%C3%BC%C5%9Ft%C3%BCr%C3%BClme-Ayr% C4%B1m%C4% B1nda-Dershaneler.
  • Bae, S., Oh, H., Kim, H., Lee, C. ve Oh, B. (2010). The impact of after-school programs on educational equality and private tutoring expenses. Asia Pacific Education Review, 11(3), 349–361. https://doi.org/10.1007/s12564-010-9088-y
  • Baştürk, S. ve Doğan, S. (2010). Lise öğretmenlerinin özel dershaneler hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 135-157.
  • Biber, A.Ç., Tuna, A., Polat, A. C., Altunok, F. ve Küçükoğlu, U. (2017). Ortaokullarda uygulanan destekleme ve yetiştirme kurslarına dair öğrenci görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 103-119.
  • Boydak Özan, M., Polat, H., Gündüzalp, S. ve Yaraş, Z. (2015). Okul yöneticilerinin dershane dönüşümüne ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 259-279. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2015.15.2-5000161323
  • Bozbayındır, F. ve Kara, M. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarında (DYK) karşılaşılan sorunlar ve öğretmen görüşleri temelinde çözüm önerileri. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 324-349. https://doi.org/10.19126/suje.335982
  • Bray, M. (1999). The shadow education system: private tutoring and its implications for planners. UNESCO International Institute for Educational Planning. https://bsc-sslm.edu.hku.hk/f/acadstaff/376/Shadow_Education_ System.pdf
  • Buluç, B. (1997). İlköğretim ikinci kademe okullarda eğitimde fırsat ve imkân eşitliği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(1), 11-21.
  • Canpolat, U. ve Köçer, M. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarının TEOG bağlamında sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 7(1), 123-154. https://doi.org/10.18039/ajesi.292597
  • Cosden, M., Morrison, G., Albanese, A. L. ve Macias, S. (2001). When homework is not homework: After-school programs for homework assistance. Educational Psychologist, 36(3), 211-221. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3603_6
  • Çokgezen, M. ve Terzi, N. (2008). Türkiye’de devletin eğitime müdahalesinin yeterli gerekçesi var mı? Liberal Düşünce, 13(49).
  • David, M. ve Sutton, C. D. (2004). Social research: The basics. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Destekleme ve yetiştirme kursları e-klavuzu. https://drive.google.com/file/d/ 0BxCYXmeNe_ fFMGdBWWdZTXk 4T1U/view
  • Gottfredson, D. C., Gerstenblith, S. A., Soule, D. A., Womer, S. C. and Lu, S. (2004). Do after school programs reduce delinquency? Prevention Science, 5(4), 253-266. https://doi.org/10.1023/B:PREV.0000045359.41696.02
  • Göksu, İ. ve Gülcü, A. (2016). Ortaokul ve liselerde uygulanan destekleme kurslarıyla ilgili öğretmen görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 153-171.
  • Halpern, R. (2000). The promise of after-school programs for low-income children. Early Childhood Research Quarterly, 15(2), 185–214. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(00)00056-9
  • Hock, M. F., Pulvers, K. A., Deshler, D. D. ve Schumaker, J. B. (2001). The effects of an after-school tutoring program on the academic performance of at-risk students and students with LD. Remedial and Special Education, 22(3), 172-186. https://doi.org/10.1177/074193250102200305
  • Holloway, J. H. (2000). Extracurricular activities: The path to academic success? Educational Leadership,57(4), 87-88.
  • Jayachandran, S. (2014). Incentives to teach badly: After-school tutoring in developing countries. Journal of Development Economics, 108, 190–205. https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2014.02.008
  • Kugler, M. R. (2001). After-school programs are making a difference. NASSP Bulletin, 85, (626). https://doi.org/10.1177/019263650108562601
  • Massoni, E. (2001). Positive effects of extra curricular activities on students. ESSAI, 9, 83-87.
  • Nartgün, Ş. S. ve Dilekçi, Ü. (2016). Eğitimi destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(4), 537-564. https://doi.org/10.14527/kuey.2016.021
  • Niehaus, K., Rudasill, K. M. ve Adelson, J. L. (2012). Self-efficacy, intrinsic motivation, and academic outcomes among Latino middle school students participating in an after-school program. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 34(1), 118–136. https://doi.org/10.1177/0739986311424275
  • Milli Eğitim Temel Kanunu ile bazı kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde değişiklik yapılmasına dair kanun. http://www.resmigazete.gov.tr/ eskiler/2014/03/20140314-1.htm
  • Öztürk, N. (2005). İktisadi kalkınmada eğitimin rolü. Sosyo Ekonomi Dergisi, 1(1), 27-44.
  • Rothman, T. ve Handerson, M. (2011). Do school-based tutoring programs significantly improve student performance on standardized tests? Research in Middle Level Education, 34(6), 1-10. https://doi.org/10.1080/19404476.2011.11462079
  • Shernoff, D. J. (2010). Engagement in after-school programs as a predictor of social competence and academic performance.. American journal of community psychology, 45(3-4), 325-337. https://doi.org/10.1007/s10464-010-9314-0
  • Şirin, H. (2000). Eğitim sisteminde özel dershaneler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23(23), 387-410.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24,543-559.
  • Uluğ, F. (1998). Eğitim sisteminde değişime yapısal uyum sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 14(14), 153-166
  • Ünsal, S. ve Korkmaz, F. (2016). Destekleme ve yetiştirme kurslarının işlevlerine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 87-118.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2011). Göreve yeni başlayan özel dershane öğretmenlerinin kurumlarındaki çalışma koşullarına ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 635-650.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Suzan Canlı 0000-0003-3619-3345

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Canlı, S. (2019). Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına Yönelik Görüşleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(2), 479-501.

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551