Millions of young individuals in Turkey diligently prepare for annual exams that play a critical role in their academic and/or professional lives. During the rigorous exam preparation process, a significant hurdle emerges in the form of exam anxiety—a challenge that profoundly impacts their performance. These exams, designed to distinguish and evaluate individual aptitudes, have become an inherent part of our lives. While a moderate degree of anxiety can enhance exam performance, heightened levels of anxiety pose a serious psychological risk to individuals in these circumstances. Confronted by this risk, an array of negative thoughts, unpleasant emotions, and maladaptive behaviors can manifest among those immersed in exam preparation, particularly among young adults. Prior research has shown Cognitive Behavioral Therapy (CBT) as an effective approach for alleviating the symptoms of generalized anxiety disorder (GAD). In the present case study, we demonstrate the psychotherapeutic journey of a 24-year-old client who triumphed over anxiety through CBT. Notably, it became evident that this client’s anxiety extended beyond exam-related concerns, encompassing a broader spectrum of challenges in her life. Thus, the therapeutic intervention in this case not only addressed exam-related anxiety but also encompassed a broader exploration of GAD. Post-therapy, a significant alleviation of the client’s distressing symptoms became apparent.
Türkiye’de milyonlarca genç her yıl belirli dönemlerde yapılan birbirinden farklı sınavlara hazırlanmaktadır. Bu bireylerin sınava hazırlık sürecinde karşılaştıkları sınav başarılarını dahi etkileyen önemli sorunlarından biri sınav kaygısıdır. Sınavlar öğrencilerin bilgi düzeylerini ölçmek için kullanılan ülkelerde hayatın kaçınılmaz bir parçasıdır. Optimal düzeydeki kaygı düzeyleri sınavlardaki başarıyı olumlu etkilerken, yüksek kaygı karşımıza bu dönemdeki insanlar için ciddi bir tehdit oluşturmaktadır. Bu tehdit karşısında sınava hazırlanan özellikle genç ve genç yetişkin bireylerde çeşitli olumsuz düşünceler, kötü hissettiren duygular ve işlevsiz davranışlar oluşabilmektedir. Yapılan araştırmalarda Bilişsel Davranışçı Terapinin (BDT) yaygın anksiyete bozukluğunu azaltmada etkili bir yöntem olduğu saptanmıştır. Bu çalışmada, BDT uygulanması sonucunda iyileşen 24 yaşında bir olgu sunulmuştur. Olgunun, sınav kaygısının yanı sıra, yaşamının yoğun bir bölümünde farklı durumlarda da aslında kaygı duyması söz konusu olduğu anlaşılmıştır. Bu açıdan bakıldığında olguyla BDT kullanılarak sadece sınav kaygısı üzerine değil, yaygın anksiyete bozukluğu da çalışılmıştır. Terapi sonrasında yakınmalarda belirgin bir düzelme saptanmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Psikiyatri |
Bölüm | Olgu Sunumları |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 2 |