Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Jean-Luc Nancy’nin “Tanrı, Adalet, Aşk, Güzellik Dört Küçük Konferans” Adlı Eserinin Çocuklar İçin Felsefe (P4C) Bağlamında İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 15, 98 - 118, 31.12.2024

Öz

Son yıllarda dünya genelinde olduğu gibi ülkemizde de felsefi düşünmenin önemi anlaşılmış ve bu alanda çeşitli çalışmalar başlatılmıştır. Eleştirel, analitik ve sorgulayıcı düşünme becerilerine sahip olmak için felsefeden yararlanılması ve bunun eğitimine de mümkün olan en erken yaşta başlanılması gerektiği düşüncesi pek çok araştırmacı tarafından kabul görmüştür. Bu doğrultuda çocuk felsefesi, çocuklarla felsefe ya da Çocuklar İçin Felsefe (P4C) isimleriyle farklı çalışmalar ortaya konmuştur. Çocuklarla felsefe eğitimi her ne kadar felsefi bir metoda sahip olsa da diğer alanlarla yakın ilişki içerisindedir. En çok ilişkili olduğu alan ise edebiyattır. Çünkü okuma-yazmayla ilişkili olarak masallar, hikâyeler, şiirler aracılığıyla Çocuklar İçin Felsefe çalışmaları yapılmaktadır. Felsefe ve edebiyat yoluyla kişi, metinlerin kavramsal analizini yaparak tartışmanın başlamasını sağlar. Bu durum Çocuklar İçin Felsefe çalışmalarında edebiyat ve felsefenin birbirini tamamlayan bir yapıya sahip olduğunu gösterir. Bu çalışmada da Jean-Luc Nancy tarafından yazılan “Tanrı, Adalet, Aşk, Güzellik Dört Küçük Konferans” adlı eser felsefi ve edebi yönden doküman analizi yöntemi kullanılarak incelenecektir.

Kaynakça

  • Aristoteles, (1996). Metafizik (A. Arslan Çev.). İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • Creswell, J. W. (2020). Eğitim araştırmaları, nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi (3. bs.). İstanbul: Edam.
  • Çiçek, H. (2017). Felsefeyle çocuk çocukla felsefe. Çocuk ve Medeniyet Dergisi, 2, 51-60.
  • Direk, N. (2006). Filozof çocuk-çocuklarla felsefe konuşmaları. İstanbul: Pan Yayıncılık.Dixon, Beth A. (2015). Ethical rules and particular skills. Childhood&Philosophy, 11(21), 67-79.
  • Dupuy-Dalmace, V. (2015). Niçin merak ederiz? (A. Berktay Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Englhart, S. (1997). Modellen und Perspektiven der Kinderphilosophie. Heinsberg.
  • Erkızan, H. N. (2002). Küreselleşmenin tarihsel ve düşünsel temelleri üzerine. Doğu Batı Dergisi, 18, 61-75.Gregory, M. (2011). Philosophy for childrens and its critics: A Mendhan dialogue. Journal of Philosophy of Education, 45 (2), 199-219.
  • Jaspers, K. (1971). Felsefeye giriş (M. Akalın Çev.). İstanbul: Dergâh Yayınları.Karakaya, Z. (2006). Çocuk felsefesi ve çocuk eğitimi. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6 (1), 23-37.Lipman, M. (2011). Philosophy for children: Some assumptions and implications. Ethics in Progress, 2/1, 3-16.
  • Lipman, M. (2003). Thinking in education. Cambridge: Cambridge University Press.Lipman, M. (1998). Teaching students to think reasonably: Some findings of the philosophy for children program. Jurnal of The Clearing House, 71 (5), 277-280.
  • Lipman, M. (1995). Caring as thinking. Inquiry: Critical Thinking Across The Disciplines, 15 (1), 1-13.
  • Lipman, M. and Sharp, A. M. and Oscanyan, F. S. (1977). Philosophy in the classroom. Philadelphia: Temple University Press.Lone, J. M. and Burroughs, M. D. (2023). Eğitimde felsefe, okullarda sorgulama ve diyalog, (U. Ersezen Çev.). İstanbul:Say Yayınları.
  • Martens, E. (1980). Philosophieren mit Kindern- zur Konzeption des Unterrichts. http://hbs.hh.schule.de/relphil/phil-100.html (Stand 3.4.00).
  • Nancy, J. L. (2018). Tanrı, adalet, aşk, güzellik dört küçük konferans (M. Erşen Çev.). İstanbul: Monokl Yayınları.
  • Robert F. (2007). Dialogic teaching: Developing thinking and metacognition through philosophical discussion. Early Child Development and Care, 177(6-7), 615-631.
  • Tankut, T. (2015). Çocuk edebiyatı çocukta felsefe sevgisi uyandırabilir mi? B. Çotuksöken ve H. Tepe (Yay. Haz.). Çocuklar için felsefe eğitimi içinde (ss. 113-118). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • Topping, K. J. and Trickey, S. (2007). Collaborative philosophical enquiry for school children: cognitive effects at 10–12 years. British Journal of Educational Psychology, 77 (2), 271-288.
  • UNESCO (2007). A school of freedom. France. UNESCO web sitesinden 8 Mayıs 2024 tarihinde erişildi: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000154173
  • Ünal, A. (2023). Matthew Lipman’da çocukların düşünsel gelişiminde felsefenin kritik rolü. Yayımlanmamış doktora tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.Vansieleghem,
  • N. ve Kennedy, D. (2011). What is philosophy for children, what is philosophy with children- after Matthew Lipman?. Journal of Philosophy of Education, 45(2), 171-182.Worley, P. (2019). Felsefe makinesi. İstanbul: Paraşüt Kitap.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. bs.). Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayten Ünal 0000-0003-4508-284X

Gönderilme Tarihi 12 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 29 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Ünal, A. (2024). Jean-Luc Nancy’nin “Tanrı, Adalet, Aşk, Güzellik Dört Küçük Konferans” Adlı Eserinin Çocuklar İçin Felsefe (P4C) Bağlamında İncelenmesi. Çocuk ve Medeniyet, 9(15), 98-118. https://doi.org/10.47646/CMD.2024.327