BibTex RIS Kaynak Göster

Medya Okuryazarlığı Dersine Yönelik Millî Eğitim Bakanlığı Politikaları

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 2, 95 - 110, 01.12.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı, Millî Eğitim Bakanlığının medya okuryazarlığı dersine yönelik politikasını ve derse yönelik MEB’in yaptığı çalışmaları kronolojik olarak sıralayarak yapılan çalışmaları ve sonuçlarını ortaya koymaktır. Bilgi kirliliğinin günümüzde büyük bir sorun olduğu düşünülürse doğru bilgiye hızlı bir şekilde ulaşmanın önemi net bir şekilde görülebilir. Bu noktada medya okuryazarlığı dersi her geçen gün daha da fazla önem kazanmaktadır. Ülkemizde medya okuryazarlığı 2004 yılından itibaren ilgi görmeye başlamıştır. Medya okuryazarlığı dersi ilk olarak 2006-2007 öğretim yılında Adana, Ankara, Erzurum, İstanbul ve İzmir’i kapsayan 5 ilde belirlenen okullarda Millî Eğitim Bakanlığı ile Radyo ve Televizyon Üst Kurulu RTÜK ’nun iş birliği ile verilmeye başlanmıştır. Günümüzde ise ortaokul 7. ve 8. sınıf öğrencilerine yönelik seçmeli bir ders olarak okutulmaktadır

Kaynakça

  • Altun, A. (2009). “Eğitim Bilim Açısından Seçmeli Medya Okuryazarlığı Dersi Programı’na Eleştirel Bir Yaklaşım”. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 10.3: 97-109.
  • Arslan, M.S. vd.(2013). Medya okuryazarlığı dersi öğretmen kılavuz kitabı, MEB Yayınları, Ankara.
  • Bağlı, M. T. (2004). “Medya Okuryazarlığı Hareketinde Yedi Büyük Tartışma”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi 37.1 (122-140).
  • Binark, M, ve Bek, M.G. (2007). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. İstanbul : Kalkedon Yayınları. Jolls ve Thoman. (2008). 21. yüzyıl okuryazarlığı (Çevirenler.: C. Elma ve A. Kesten). Ankara: Ekinoks Yayıncılık. (2-19).
  • Karagülle, A. E. ve Çaycı, B. (2014). Ağ Toplumunda Sosyalleşme ve Yabancılaşma. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 4(1), 1-9
  • Karaman, M. K. ve Karataş A. (2009). “Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri”. Elementary Education Online8.3: 798-808.
  • Kesici, A. ve Kızılkaya, A. (2016). “Medya Okuryazarlığı Dersine İlişkin Öğretmen Görüşleri” Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 6.2:174-189.
  • Kurt A.A., ve Kürüm D. (2010). “Medya Okuryazarlığı ve Eleştirel Düşünme Arasındaki İlişki: Kavramsal Bir Bakış” Mehmet Âkif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Yıl: 2 Sayı: 2-Bahar (s. 20-34).
  • MEB, (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokul ve Ortaokul) Haftalık Ders Çizelgesinin Ortaokul Kısmında Değişiklik Yapılması http://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/kategori/7, 01.09.2016 tarihinde erişildi.
  • MEB, (2006). İlköğretim Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, MEB Yayınları, Ankara.
  • MEB, (2013). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretim Programı, http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72, 01.09.2016 tarihinde erişildi. Merriam, S. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Revised and expanded from case study research in education. USA: JB Printing.
  • Tanriverd, B. and Apak, O. (2010) Analysis of primary school curriculum of Turkey, Finland, and Ireland in terms of media literacy education. Educational Sciences: History & Practice, 10(2):1187–1213.
  • Tüzel, S. (2013). “İngiltere, Kanada, ABD ve Avustralya Ana Dili Öğretim Programlarının Medya Okuryazarlığı Bağlamında İncelenmesi ve Türkçe Öğretimi Açısından Değerlendirilmesi”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13.4 2291-2316.
  • Oktay, A. (2004). 21. yüzyılda yeni eğilimler ve eğitim. In Oğuz, O., Oktay, A. ve Ayhan H., (Ed.) 21. yüzyılda eğitim ve Türk eğitim sistemi içinde (s. 15-37). İstanbul: Dem Yayınları. Tüzel, S. ve Tok, M. “Öğretmen Adaylarının Dijital Yazma Becerilerinin İncelenmesi”. Tarih Okulu Dergisi 101.5 (2013): 577-596.
  • Tüzel, S. (2013) “İngiltere, Kanada, ABD ve Avustralya Ana Dili Öğretim Programlarının Medya Okuryazarlığı Bağlamında İncelenmesi ve Türkçe Öğretimi Açısından Değerlendirilmesi”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13.4 2291-2316.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2002). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Gözden geçirilmiş 2. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık

Medya Okuryazarlığı Dersine Yönelik Millî Eğitim Bakanlığı Politikaları

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 2, 95 - 110, 01.12.2016

Öz

The purpose of this study, the Ministry of Education’s policy and the course of his work for the Ministry of Education for media literacy course is to present studies and the results made by chronological order. If the information pollution believed to be a major problem today, the importance of achieving the right information quickly, clearly visible. At this point the Media Literacy course is gaining more importance every day. In our country, media literacy has gained attention since 2004. Media literacy course for the first academic year 20062007 in Adana, Ankara, Erzurum, Istanbul and Izmir, covering the 5 Ministry of National Education in schools selected provinces and the Radio and Television Supreme Council RTÜK which has been given to cooperation. Today, the middle school 7th and 8th class is taught as an elective course for students

Kaynakça

  • Altun, A. (2009). “Eğitim Bilim Açısından Seçmeli Medya Okuryazarlığı Dersi Programı’na Eleştirel Bir Yaklaşım”. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 10.3: 97-109.
  • Arslan, M.S. vd.(2013). Medya okuryazarlığı dersi öğretmen kılavuz kitabı, MEB Yayınları, Ankara.
  • Bağlı, M. T. (2004). “Medya Okuryazarlığı Hareketinde Yedi Büyük Tartışma”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi 37.1 (122-140).
  • Binark, M, ve Bek, M.G. (2007). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. İstanbul : Kalkedon Yayınları. Jolls ve Thoman. (2008). 21. yüzyıl okuryazarlığı (Çevirenler.: C. Elma ve A. Kesten). Ankara: Ekinoks Yayıncılık. (2-19).
  • Karagülle, A. E. ve Çaycı, B. (2014). Ağ Toplumunda Sosyalleşme ve Yabancılaşma. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 4(1), 1-9
  • Karaman, M. K. ve Karataş A. (2009). “Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri”. Elementary Education Online8.3: 798-808.
  • Kesici, A. ve Kızılkaya, A. (2016). “Medya Okuryazarlığı Dersine İlişkin Öğretmen Görüşleri” Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 6.2:174-189.
  • Kurt A.A., ve Kürüm D. (2010). “Medya Okuryazarlığı ve Eleştirel Düşünme Arasındaki İlişki: Kavramsal Bir Bakış” Mehmet Âkif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Yıl: 2 Sayı: 2-Bahar (s. 20-34).
  • MEB, (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokul ve Ortaokul) Haftalık Ders Çizelgesinin Ortaokul Kısmında Değişiklik Yapılması http://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/kategori/7, 01.09.2016 tarihinde erişildi.
  • MEB, (2006). İlköğretim Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, MEB Yayınları, Ankara.
  • MEB, (2013). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretim Programı, http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72, 01.09.2016 tarihinde erişildi. Merriam, S. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Revised and expanded from case study research in education. USA: JB Printing.
  • Tanriverd, B. and Apak, O. (2010) Analysis of primary school curriculum of Turkey, Finland, and Ireland in terms of media literacy education. Educational Sciences: History & Practice, 10(2):1187–1213.
  • Tüzel, S. (2013). “İngiltere, Kanada, ABD ve Avustralya Ana Dili Öğretim Programlarının Medya Okuryazarlığı Bağlamında İncelenmesi ve Türkçe Öğretimi Açısından Değerlendirilmesi”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13.4 2291-2316.
  • Oktay, A. (2004). 21. yüzyılda yeni eğilimler ve eğitim. In Oğuz, O., Oktay, A. ve Ayhan H., (Ed.) 21. yüzyılda eğitim ve Türk eğitim sistemi içinde (s. 15-37). İstanbul: Dem Yayınları. Tüzel, S. ve Tok, M. “Öğretmen Adaylarının Dijital Yazma Becerilerinin İncelenmesi”. Tarih Okulu Dergisi 101.5 (2013): 577-596.
  • Tüzel, S. (2013) “İngiltere, Kanada, ABD ve Avustralya Ana Dili Öğretim Programlarının Medya Okuryazarlığı Bağlamında İncelenmesi ve Türkçe Öğretimi Açısından Değerlendirilmesi”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13.4 2291-2316.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2002). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Gözden geçirilmiş 2. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

İbrahim Yavuz Bu kişi benim

Serdar Arhan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yavuz, İ., & Arhan, S. (2016). Medya Okuryazarlığı Dersine Yönelik Millî Eğitim Bakanlığı Politikaları. Çocuk Ve Medeniyet, 1(2), 95-110.