BibTex RIS Kaynak Göster

Kuşaklararasılık ve Kültürel Değişme

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 7, 125 - 149, 01.06.2019

Öz

Yaşam, dolayısıyla kültür etkileşimler bütünü ve ürünüdür. Bu kapsamda alanlar, ürünler, aktörler, gelenekler ve kültürler arası etkileşimlerden söz edilebilir. Köy/yerel ve kent/li etkileşimleri de kültürel yaşamı biçimlendirir. Diğer yandan kuşaklar arası etkileşimlerle kültür yenilenerek, değişerek ve dönüşerek geçmişten bugüne ve geleceğe taşınır. Nesiller arası çatışma olarak tanımlanan, gerçekte ise kuşaklar arası bilgi ve deneyim paylaşımı ve etkileşimi kültürel yaratım, aktarım ve değişme süreçlerinin özünü meydana getirir. Kültür bir yandan klişeleşerek veya kalıplaşarak yaşarken, eleştirel aklın yaratıcı sıradışılıkları veya kalıpdışılıklarıyla yenilenerek gelişir ve zenginleşir. Buna karşılık Türkiye’de kültür veya gelenek kültürü çözümlemelerinde kuşaklar arası etkileşimler olgusu derinlikli olarak tartışılmamıştır. Bu bildiride söz konusu olgu Z Kuşağı merkezinde çözümlenmektedir. Bu çalışma kapsamında son asrın temel kuşakları Sessiz Kuşak, Bebek Patlaması Kuşağı, X ve Y Kuşağı ve bu kuşaklar arasındaki ilişkiler dikkate alınmaktadır. Diğer yandan özellikle sanayi devrimleri ve teknolojik özellikle bilişim- etkileşim teknolojileri gelişmelerin kuşakları arası etkileşimler, dolayısıyla kültürel değişmeler üzerindeki etkileri de tartışmaya dâhil edilmektedir. Sonuçta bu çalışmayla Türkiye’deki kültür değişmeleri çözümlemelerinin sınırlılığı genelde Batılılaşma merkezliliği farklı dinamik, veri ve yaklaşımlarla aşılmaya çalışılmakta, kültürle n me ile kültürel aktarım ve eğitim gibi alanlarda alternatif bakış açıları önerilmektedir

Kaynakça

  • Adıgüzel, O., Batur, H.Z., Ekşili, N. (2014). Kuşakların Değişen Yüzü ve Y Kuşağı ile Ortaya Çıkan Yeni Çalışma Tarzı: Mobil Yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2014/1 (19), 165- 182.
  • Altuntuğ, N. (2012).Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4 (1), 203- 212.
  • Ata, E. (2010).Madlen Kurabiyeleri. Akıl Defteri, 1:1, Şubat, 41.
  • Begiç, H. N. (2017). Türk Keçecilik Sanatı. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yay.
  • Dalkıran, Ö. (2018). Aş Kuşağının Davranışları: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir İnceleme (Yayınlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bilgi ve Belge Yönetimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Erden, N.S. (2017).Yeni Nesillere Yeni Öğretim Yöntemleri: Z Kuşağının Öğrenme Stilleri ve Yükseköğrenim İçin Öneriler. JAVS/International Journal of Academic Value Studies, 3(12), 249- 257.
  • Göktaş, P. (2016). Y Kuşağının İletişim Sorunlarının Analizi ve Çözüm Önerileri: Süleyman Demirel Üniversitesi Isparta Meslek Yüksek Okulu Örneği. eKiad/ Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3 (11), 32-50.
  • http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK. GTS.5ce6dd3f000632.68201654
  • Kana, F., Yağmur, Y., Elkıran, Y.M. (2017). Ortaöğretim Öğrencilerinin Sanal Dünyalarının Günlük Hayatlarına Yansımaları Üzerine Bir Durum Çalışması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 21, 59-71.

Kuşaklararasılık ve Kültürel Değişme

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 7, 125 - 149, 01.06.2019

Öz

Life and culture consists of interactions. In this context, the interactions between fields, actors, traditions, products and cultures can be mentioned. Cultural life can be shaped by the interactions of villages and cities. On the other hand, culture is renewed, transformed and transmitted from past to the present and the future through intergenerational interactions. In fact, intergenerational knowledge and experience sharing defined as intergenerational conflicts, constitutes the essence of the processes of cultural creation, transmission and change. Culture, on the one hand while living with cliché or stereotyping, develops and enriches with the regeneration of the creative minds or extraordinariness of the critical mind. In contrast, the intergenerational interactions haven’t been discussed in detail in the field of cultural studies in Turkey. In this paper, this case is studied in the context of Z generation. In this study, the generations of the last century as Silent Belt, Baby Boom Generation, X and Y Generation and the relations between these generations are taken into consideration. On the other hand, the effects of industrial revolutions and technological developments, especially information-interaction technologies on the intergenerational interactions as well as on cultural changes are also included in the discussion of this paper. As a result, this paper aims to recommend alternative perspectives by using different dynamics, data and approaches on the cultural transmisson and acculturation as well as to intended to eliminate the limitation in the field of analysis of cultural changes usually based on westernization in Turkey

Kaynakça

  • Adıgüzel, O., Batur, H.Z., Ekşili, N. (2014). Kuşakların Değişen Yüzü ve Y Kuşağı ile Ortaya Çıkan Yeni Çalışma Tarzı: Mobil Yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2014/1 (19), 165- 182.
  • Altuntuğ, N. (2012).Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4 (1), 203- 212.
  • Ata, E. (2010).Madlen Kurabiyeleri. Akıl Defteri, 1:1, Şubat, 41.
  • Begiç, H. N. (2017). Türk Keçecilik Sanatı. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yay.
  • Dalkıran, Ö. (2018). Aş Kuşağının Davranışları: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir İnceleme (Yayınlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bilgi ve Belge Yönetimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Erden, N.S. (2017).Yeni Nesillere Yeni Öğretim Yöntemleri: Z Kuşağının Öğrenme Stilleri ve Yükseköğrenim İçin Öneriler. JAVS/International Journal of Academic Value Studies, 3(12), 249- 257.
  • Göktaş, P. (2016). Y Kuşağının İletişim Sorunlarının Analizi ve Çözüm Önerileri: Süleyman Demirel Üniversitesi Isparta Meslek Yüksek Okulu Örneği. eKiad/ Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3 (11), 32-50.
  • http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK. GTS.5ce6dd3f000632.68201654
  • Kana, F., Yağmur, Y., Elkıran, Y.M. (2017). Ortaöğretim Öğrencilerinin Sanal Dünyalarının Günlük Hayatlarına Yansımaları Üzerine Bir Durum Çalışması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 21, 59-71.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Nebi Özdemir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Özdemir, N. (2019). Kuşaklararasılık ve Kültürel Değişme. Çocuk Ve Medeniyet, 4(7), 125-149.