19. yüzyılda henüz yeni oluşmaya başlayan genç bir bilim dalı olarak sosyolojinin kurucu sosyologlardan itibaren yetişkin ve erkek merkezli bir anlayışa sahip olduğu bilinmektedir. Uzun yıllar süren yetişkin ve erkek merkezli sosyoloji anlayışı evvela feminizm çalışmalarıyla ciddi bir biçimde sarsıntıya uğramıştır. Öyle ki, erkek hegemonyası altındaki sosyoloji anlayışına ciddi bir itiraz olarak ortaya çıkan feminizm çalışmaları bugün kendi başına bir disiplin olacak kadar gelişip olgunlaşmıştır. Henüz çok yakın bir zamanda ise sosyolojide hâkim olan yetişkin merkezli anlayış ciddi bir biçimde tartışılmaya başlanmıştır. Özellikle yeni çocukluk sosyolojisi yaklaşımı olarak gelişen bu yaklaşım bir grup İngiliz sosyoloğun önderliğinde olgunlaşmıştır. Bir bilim olarak sosyolojinin kurulduğu dönemden itibaren yetişkin merkezli bir anlayışa sahip olmasını eleştiren İngiliz sosyologlar yetişkin merkezli anlayışa itiraz ederek çocukların da toplumsal değişmenin ve sosyal yapının inşasında aktif bir rolünün olduğunu iddia etmişlerdir. Bu çalışmanın amacı yeni sosyolojilere doğru yeni bir disiplin olan çocukluk sosyolojisinin imkânlarını ortaya koymaktır. Çalışmada çocuk, çocukluk ve çocukluk deneyimi kavramları eleştirel bir biçimde değerlendirilmektedir. Daha sonra sosyolojide uzun yıllar boyunca çocuklara neden aktif bir biçimde yer verilmediği üzerinde durulmakta son olarak ise bir disiplin olarak çocukluk sosyolojisinin ve yeni paradigmanın temel iddialarına yer verilmektedir
It is known that sociology has an adult and male-centered understanding of the founding sociologists as a young discipline that has just begun to emerge in the 19th century. The long-term adult and male-centered sociological understanding was severely shaken by feminism. In fact, feminism as a serious objection to sociological understanding under male domination has become a discipline on its own.Recently, the notion of dominating adult-centered sociology has been seriously discussed. This idea, developed as a new approach to childhood sociology, has matured under the leadership of a group of British sociologists. Criticizing an adult-centered approach to sociology as an adult, sociologists have argued that children play an active role in building social change and social structure by objecting to an adult-centered approach.The aim of this study is to reveal the sociological possibilities of childhood sociology as a new discipline. In this study, child, childhood and childhood concepts are handled with a critical approach. Later, in sociology, it is emphasized that children are not actively involved for years. Finally, basic paradigms of childhood sociology and discipline are given
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 7 |