Araştırmanın
amacı, Samsun ili kentsel alanda ikamet eden tüketicilerin gıda güvenliğiyle
ilgili davranışlarının belirlenmesidir. Araştırma verileri, ailede gıda satın
alma kararında etkili 384 tüketiciden anket yoluyla elde edilmiştir. Tüketici
davranışları, gıda güvenliği kavramından haberdar olma ve olmama durumuna göre
iki grupta incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, tüketicilerin %55.47’si
gıda güvenliği kavramından haberdar olduklarını, %44.53’ü haberdar
olmadıklarını ifade etmişlerdir. Gıda güvenliğinden haberdar olan tüketicilerin
%44.13’ü güvenilir gıdayı sağlıklı, %19.25’i sertifikalı, %16.43’ü son kullanma
tarihi geçmemiş, %11.27’si katkı maddesi içermeyen, %4.69’u kaliteli, %4.23’ü
ise hijyenik gıda olarak tanımlamışlardır. Gıda etiketi üzerinde yer alan son
kullanma tarihi, üretim tarihi, katkı maddesi içeriği ve enerji/besin değerine dikkat
edilmesi açısından, gruplar arasındaki farklılık istatistiki olarak önemli
bulunmuştur. Araştırma sonuçları, gıda güvenliğinden haberdar olmayan tüketicilerin
gıdalar konusundaki duyarlılıklarının daha düşük olduğunu göstermektedir. Bu
nedenle toplumdaki tüm bireyler için gıda güvenliği konusunda hassasiyet
oluşturulması ve bilinç düzeyinin artırılması gerekmektedir. Ayrıca gıda
üretiminin büyük ölçüde tüketici talebine bağlı olması, tüketici odaklı üretim
ve pazarlama stratejilerinin geliştirilmesini gerekli kılmaktadır.
The
aim of this study was to determine the consumer behaviors related to food
safety in urban area of Samsun province, Turkey. Research data were collected
by questionnaires from 384 consumers who were influential in food purchasing
decisions in their families. Consumer behaviors in the study were examined in
two groups according to whether consumers were aware of food safety or not.
According to the research results, 55.47% of consumers had heard about the
concept of food safety while 44.53% of them did not hear about the concept of
food safety. Consumers who were aware of food safety defined this concept as
healty food (44.13%), certified food (19.25%), unexpired food (16.43%), food
with no additives (11.27%), quality food (4.69%), and hygienic food (4.23%).
The differences between the groups were found to be statistically significant
in terms of paying attention to expiration date, production date, food
additive, and energy/nutrient value on the food label. Research results showed
that consumers who were not aware of food safety had lower sensitivity to food.
For this reason, it is necessary for all the individuals in the society to be
sensitive about food safety and increase the level of consciousness. Furthermore,
since food production largely depends on consumer demand, it is necessary to
develop consumer oriented marketing strategies.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 4 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2 |