Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kız Öğrenci Yurtlarında Kalan Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin ve Sportif Etkinliklere Katılım Durumlarının Akademik Başarıya Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 20 - 26, 15.06.2020

Öz

Amaç: Araştırmanın
amacı üniversite öğrenci yurtlarında kalan kız öğrencilerin zaman yönetim
becerilerinin, sportif faaliyetlere katılım durumları ve akademik başarı
düzeyleri açısından incelenmesidir.



Yöntem: Araştırmaya Hitit Üniversitesi’nde eğitim gören devlet
ve özel öğrenci yurtlarında kalan 698 kız öğrenci gönüllü olarak katılmıştır.
Araştırma kapsamında öğrencilerin akademik başarı düzeyleri dönem sonu ders
notları 4’ lük not sistemi üzerinden kötü (0-2), orta (2-3) ve iyi (3-4) olarak
gruplandırılmıştır. Katılımcıların zaman yönetimi becerileri “Zaman Yönetimi Ölçeği”
ile sportif etkinlik durumları ve akademik durumları ise demografik bilgi formu
kullanılarak elde edilmiştir. SPSS paket programında katılımcıların zaman
yönetimi beceri düzeyi ve akademik başarıları arasındaki
ilişki korelasyon testi, sportif
etkinliklere katılım ile akademik başarı durumu arasındaki ilişki Independent Samples
t Testi
kullanılarak analiz edilmiştir.
İstatistiksel analizlerde anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak belirlendi.



Bulgular: Araştırma verilerin analizi
sonucunda zaman yönetimi ölçek genel skor ortalamaları bakımında akademik not
ortalaması puan aralıkları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar
olduğu tespit edilmiştir
(p<0.05). Zaman Yönetimi
Ölçeği zaman planlaması alt boyutu ile akademik başarı arasında pozitif yönlü,
zaman harcattırıcı alt boyutu ile negatif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur
. Ayrıca öğrencilerin sportif
etkinliklere katılım durumları ile zaman yönetimi genel skorları arasında anlamlı
bir fark olduğu görülmüştür.



Sonuç: Araştırma
sonucunda üniversite yurtlarında kalan öğrencilerden akademik başarısı yüksek
olanların zaman yönetim becerilerinin yüksek olduğu bunun yanı sıra sportif
etkinliklere katılımın zaman yönetimi üzerinde olumsuz bir etkisi olmadığı
söylenebilir.

Kaynakça

  • Akatay, A. 2003. Örgütlerde Zaman Yönetimi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı. 10. ss. 281-299.
  • Baykut Öteleş, Ş. 2018. “Üniversite öğrencilerinin zaman kullanma becerilerinin akademik performans üzerine etkisi: Sakarya üniversitesi örneği.” Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), Cilt.5 Sayı. 8 ss.12-21.
  • Burcak, C., Levent, I., Kaan, E. O. 2015. Investigation of time management skills of college students who play sports and don't play sports. Science, Movement and Health, 15(2), 602-609.
  • Çelik, A., Şimşek M.Ş., Soysal, A. 2016. Zaman Yönetimi: Yönetsel zamanda etkinlik. Eğitim Yayınevi. Konya.
  • Erdem, R., Pirinçci, E., Dikmetaş, E. 2005. Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi davranışları ve bu davranışların akademik başarı ile ilişkisi. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 167-177.
  • Gün, N. 2013. Zaman Yönetimi 1440 Dakika. Kuraldışı Yayıncılık. İstanbul. Güngör, K. 2017. Büyüyen Zaman İhtiyacı. NotaBene Yayınları. İstanbul.
  • Gürbüz, M., Aydın, A.H. 2012. Zaman Kavramı ve Yönetimi. KSU Sosyal Bilimler Dergisi. 9 (2).
  • Koch, R. 1998. The 80/20 Principle: The Secret Of Achieving More With Less. New York: Bantam Doubleday Dell Publishing Group.
  • Küçüktop, C. 2018. Spor yapan üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Sarı, İ. 2017. Zaman Yönetimi. Net Medya Yayıncılık. Antalya.
  • Tektaş, M., Tektaş, N. 2010. Meslek yüksekokulu öğrencilerinin zaman yönetimi ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 221-229.
  • Yurdagül, S. (2016). Aktif spor yapan bireylerde zaman yönetimi: Demografik farklılıklar (Elazığ ili örneği. Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Elazığ.

Investigation of The Effect of Time Management Skills and Participation in Sports Activities on Academic Success in Female University Students Staying Dormitories

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 20 - 26, 15.06.2020

Öz

Purpose: The
aim of the research is to examine the time management skills of female students
staying at university student dormitories in terms of their participation in
sports activities and their academic success levels.



Method: In the research, 698 female students staying at
state and private dormitories studying at Hitit University voluntarily took
part. As part of the research, the academic success levels of the students were
evaluated through the grade system of 4 and grouped as bad (0-2), medium (2 -3)
and well (3-4). Participants' time management skills were obtained using the
“Time Management Scale”, and their sports activity and academic status were
obtained using the demographic information form. In the SPSS package program,
the relationship between the participants' time management skill level and
their academic achievement was analyzed using the correlation test, and the
relationship between participation in sports activities and their academic
achievement status was analyzed using the Independent Samples t Test. In
statistical analysis, the level of significance was determined as p <0.05.



Results: As
a result of the analysis of the research data, it was determined that there was
a statistically significant difference between the academic grade point average
ranges in terms of time management scale general score averages (p <0.05). A
positive correlation was found between the time management sub-dimension and
the academic achievement, and a significant negative relationship was found
with the time-consuming sub-dimension. In addition, it was observed that there
was a significant difference between students' participation in sports
activities and their time management overall scores.



Conclusion: As
a result of the research, it can be said that the students with high academic
success among the students staying in university dormitories have high time
management skills, and participation in sports activities does not have a negative
effect on time management.

Kaynakça

  • Akatay, A. 2003. Örgütlerde Zaman Yönetimi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı. 10. ss. 281-299.
  • Baykut Öteleş, Ş. 2018. “Üniversite öğrencilerinin zaman kullanma becerilerinin akademik performans üzerine etkisi: Sakarya üniversitesi örneği.” Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), Cilt.5 Sayı. 8 ss.12-21.
  • Burcak, C., Levent, I., Kaan, E. O. 2015. Investigation of time management skills of college students who play sports and don't play sports. Science, Movement and Health, 15(2), 602-609.
  • Çelik, A., Şimşek M.Ş., Soysal, A. 2016. Zaman Yönetimi: Yönetsel zamanda etkinlik. Eğitim Yayınevi. Konya.
  • Erdem, R., Pirinçci, E., Dikmetaş, E. 2005. Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi davranışları ve bu davranışların akademik başarı ile ilişkisi. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 167-177.
  • Gün, N. 2013. Zaman Yönetimi 1440 Dakika. Kuraldışı Yayıncılık. İstanbul. Güngör, K. 2017. Büyüyen Zaman İhtiyacı. NotaBene Yayınları. İstanbul.
  • Gürbüz, M., Aydın, A.H. 2012. Zaman Kavramı ve Yönetimi. KSU Sosyal Bilimler Dergisi. 9 (2).
  • Koch, R. 1998. The 80/20 Principle: The Secret Of Achieving More With Less. New York: Bantam Doubleday Dell Publishing Group.
  • Küçüktop, C. 2018. Spor yapan üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Sarı, İ. 2017. Zaman Yönetimi. Net Medya Yayıncılık. Antalya.
  • Tektaş, M., Tektaş, N. 2010. Meslek yüksekokulu öğrencilerinin zaman yönetimi ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 221-229.
  • Yurdagül, S. (2016). Aktif spor yapan bireylerde zaman yönetimi: Demografik farklılıklar (Elazığ ili örneği. Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Elazığ.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emrah Yılmaz

Ahmet Akkaya Bu kişi benim

Fatih Evli

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yılmaz, E., Akkaya, A., & Evli, F. (2020). Kız Öğrenci Yurtlarında Kalan Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin ve Sportif Etkinliklere Katılım Durumlarının Akademik Başarıya Etkisinin İncelenmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 20-26.

Sayın Araştırmacılar,

Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren uluslararası nitelikte ve hakemli dergi olarak yayımlanan ÇOMÜ Spor Bilimleri Dergisi'nin EYLÜL 2024'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2024 yılının AĞUSTOS ayı sonuna kadar gönderilebilir. Bilgilerinize sunulur.

Editör Prof. Dr. Hürmüz KOÇ