Sistematik Derlemeler ve Meta Analiz
BibTex RIS Kaynak Göster

The Role of the Family in Children's Inclination Towards Tennis Sports

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 95 - 109, 18.07.2024

Öz

Purpose: The role of the family in the involvement of children involved in tennis sports is an important issue that can be addressed from various perspectives. The support families provide to their children; It is thought to be of critical importance in increasing their commitment to sports, ensuring their resilience in the face of difficulties they face, and providing the psychological and physical environment necessary for them to achieve their goals. In this context, the aim of the study is to analyze scientific studies on the role of the family in the orientation of children involved in tennis sports.
Method: Scientific articles published in the literature were examined by document analysis method in order to determine the role of the family in the involvement of children involved in tennis sports. Scientific articles were scanned in PubMed, Web of Science, Tr Dizin, Yök Tez, Dergipark and Google Scholar databases using keywords related to the subject.
Results: Within the scope of the research, 10 articles published in the relevant databases between 2003 and 2023 were analyzed. In the 5th of the studies, it was determined that the family had a positive effect on children's involvement in sports, while in the 3rd study, it was determined that there was no significant effect.
Conclusion: As a result, the studies examined revealed that the role of the family is important in the orientation of children who are involved in tennis sports. Families can produce different methods to direct their children to sports and increase their interest in sports.

Kaynakça

  • Allender, S. Cowburn, G. ve Foster, C. (2006). Understanding participation in sport and physcial activity among children and adults: A review of qualitative studies. Health Education Research, 21(6), 826-835.
  • Anheier, H. K., & Juergensmeyer, M. (Eds.). (2012). Encyclopedia of global studies. Sage Publications.
  • Aras L. ve Asma, M. B. (2020). Farklı türdeki ortaöğretim kurumlarında okuyan öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 27-39.
  • Baxter-Jones, ADG. ve Maffulli, N. (2003). Parental influence on sport participation in elite young athletes. The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 43, 250-55.
  • Berger, B. G., & Owen, D. R. (1986). Mood alteration with swimming: A reevaluation. In L. Van Velden & J. H. Humphrey (Eds.), Current selected research in the psychology and sociology of sport (pp. 97-114). New York: AMS Press.
  • Biçer, T. (2016). Kalpten akla sorular (1st ed.). İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Chubon, R. A. (1987). Development of a quality-of-life rating scale for use in health-care evaluation. Evaluation and the Health Professions, 10, 186-200.
  • Çelik, H. H. (2010). Bilim hayatı ve mutluluk. Medimagazin Sağlık Profesyonelleri Gazetesi. Retrieved October 25, from http://www.medimagazin.com.tr/authors/hakanhamdi-celik/tr-bilim-hayati-ve-mutluluk-72-74-2419.html
  • Demirkıran, E. M. (2019). Türkiye Tenis Federasyonu 12. bölge sporcularının tenise başlama nedenleri ve beklentilerinin araştırılması (yüksek lisans tezi), Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı. Elâzığ.
  • İmamoğlu, R. (2009). Samsun İli’nde Tenis Sporu İle Uğraşanların Bu Sporu Seçme Sebeplerinin Araştırılması (Yüksek Lisans Tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Jones, G., Swain, A. B. J., & Hardy, L. (1993). Intensity and direction dimensions of competitive state anxiety and relationship with performance. Journal of Sport Sciences, 11, 533-542.
  • Kaya, N. (2016). Lisanslı tenis sporcularının tenis sporuna başlama nedenleri, beklentileri ve beklentilerinin önündeki engeller (Yüksek Lisans Tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Keskin, V. (2006). Çocuklarını spora yönlendiren anne ve babaların beklentileri (Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Afyonkarahisar, Türkiye.
  • Kızılkaya, A. (2009). Lise öğrencilerinin spora katılımında ailenin etkileri (Yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Mersin, Türkiye.
  • Kotan, Ç. (2007). İlköğretim okullarında okuyan sporcu öğrencilerin spor yapmalarında okul ve aile faktörünün etkisi (Sakarya ili örneği), (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Kotan, Ç. , Hergüner, G. ve Yaman, Ç. (2009). İlköğretim Okullarında Okuyan Sporcu Öğrencilerin Spor Yapmalarında Okul Ve Aile Faktörünün Etkisi Sakarya İli Örneği. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 49-58
  • Myers, D. G., & Diener, E. (1995). Who is happy? Psychological Science, 6(1), 10-16.
  • Orhanlı, C. (2017). Ailelerin çocuklarını yüzme sporuna gönderme nedenlerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi (yüksek lisans tezi), Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bursa.
  • Ölçücü, B., Erdil, G., Bostancı, Ö., Canikli, A., & Aybek, A. (2012). Üniversiteler arası tenis müsabakalarına katılan sporcuların tenise başlama nedenleri ve beklentileri. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 3(2), 5-12.
  • Özcan, S. (2011). Temel Tenis Teknik Öğretiminde İki Farklı Antreman Metodunun Teknik Biyometrik ve Fizyolojik Özellikler Üzerine Etkisinin Araştırılması. (doktora tezi), Süleyman Demirel Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Isparta
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). To be happy or to be self-fulfilled: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. In S. Fiske (Ed.), Annual Review of Psychology, 52, 141-166.
  • Salman, Ö. ve Sunay, H. (2012). Ankara’da 14-16 Yaş Arası Basketbolcuların Basketbola Başlama Nedenleri ve Beklentileri. Spor Metre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(1), 25-34.
  • Sayın, Ö. (1990). Aile sosyolojisi: Ailenin toplumdaki yeri. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Topal, D. (2016). Üniversitede öğrenim gören öğrencilerin tenise başlama nedenleri ve beklentileri (Yüksek lisans tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Öğretimi Anabilim Dalı, Burdur.
  • Uğurlu, F. M. (2018). Sporda cinsiyet ayrımı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yetim, Ü. (2001). Toplumda bireye mutluluk resimleri. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Yıldırım, Y. (2007). Türkiye'de performans tenisi yapan sporcuların tenise başlama nedenleri ve beklentileri (Yüksek Lisans Tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Ankara.
  • Yıldırım, Y., ve Sunay, H. (2009). Türkiye’de performans tenisi yapan sporcuların tenise başlama nedenleri ve beklentileri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 103-109.
  • Yıldız, A. (2015). Ebeveynlerin çocuklarının beden eğitimi ve spor dersine katılımına yönelik tutumlarının incelenmesi (yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yılmaz, O. (2021). Tenis sporuyla uğraşan çocukların spora yönelmesinde ailenin rolü ve önemi (Yüksek Lisans Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Yılmaz, O., & Kartal, R. (2022). Tenis Sporunda Ailenin Rolü ve Önemi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 277-286.
  • Yücel, A. S., Kılıç, B., Korkmaz, M., ve Göral, K. (2015). Spor yapan çocukların spor tercihleri ve bunu etkileyen bazı faktörlerin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi. 4 (1): 200 – 213

Tenis Sporuyla Uğraşan Çocukların Spora Yönelmelerinde Ailenin Rolü

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 95 - 109, 18.07.2024

Öz

Amaç: Tenis sporuyla uğraşan çocukların bu spora yönelmelerinde ailenin rolü, çeşitli açılardan ele alınabilecek önemli bir konudur. Ailelerin çocuklarına sağladıkları destek; onların sporla olan bağlılıklarını artırmak, karşılaştıkları zorluklar karşısında direnç göstermelerini sağlamak ve hedeflerine ulaşmaları için gerekli olan psikolojik ve fiziksel ortamı sunmak açısından kritik öneme sahip olduğu düşünülmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı tenis sporuyla uğraşan çocukların spora yönelmelerinde ailenin rolü üzerine yapılmış bilimsel çalışmaların analizidir
Yöntem: Tenis sporuyla uğraşan çocukların spora yönelmelerinde ailenin rolünü tespit etme amacıyla literatürde yayınlanan bilimsel makaleler doküman analizi yöntemiyle incelenmiştir. Bilimsel makaleler konu ile ilgili anahtar kelimeler kullanılarak PubMed, Yök tez, Web of Science, Tr Dizin, Dergipark ve Google Scholar veri tabanlarında taranmıştır.
Bulgular: Araştırma kapsamında ilgili veri tabanlarında 2003-2023 yılları arasında yayınlanmış 10 makale analiz edildi. Çalışmaların 5. inde çocukların spora yönelmelerinde ailenin pozitif etkisi olduğu belirlenirken 3’ünde anlamlı bir etkisi olmadığı belirlendi.
Sonuç: Sonuç itibariyle incelenen çalışmalarda tenis sporuyla uğraşan çocukların spora yönelmelerinde ailenin rolünün önemli olduğu ortaya çıkmıştır. Aileler çocukları spora yönlendirebilmeleri için farklı yöntemler üretebilir ve spora olan ilgilerini arttırabilir.

Kaynakça

  • Allender, S. Cowburn, G. ve Foster, C. (2006). Understanding participation in sport and physcial activity among children and adults: A review of qualitative studies. Health Education Research, 21(6), 826-835.
  • Anheier, H. K., & Juergensmeyer, M. (Eds.). (2012). Encyclopedia of global studies. Sage Publications.
  • Aras L. ve Asma, M. B. (2020). Farklı türdeki ortaöğretim kurumlarında okuyan öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 27-39.
  • Baxter-Jones, ADG. ve Maffulli, N. (2003). Parental influence on sport participation in elite young athletes. The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 43, 250-55.
  • Berger, B. G., & Owen, D. R. (1986). Mood alteration with swimming: A reevaluation. In L. Van Velden & J. H. Humphrey (Eds.), Current selected research in the psychology and sociology of sport (pp. 97-114). New York: AMS Press.
  • Biçer, T. (2016). Kalpten akla sorular (1st ed.). İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Chubon, R. A. (1987). Development of a quality-of-life rating scale for use in health-care evaluation. Evaluation and the Health Professions, 10, 186-200.
  • Çelik, H. H. (2010). Bilim hayatı ve mutluluk. Medimagazin Sağlık Profesyonelleri Gazetesi. Retrieved October 25, from http://www.medimagazin.com.tr/authors/hakanhamdi-celik/tr-bilim-hayati-ve-mutluluk-72-74-2419.html
  • Demirkıran, E. M. (2019). Türkiye Tenis Federasyonu 12. bölge sporcularının tenise başlama nedenleri ve beklentilerinin araştırılması (yüksek lisans tezi), Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı. Elâzığ.
  • İmamoğlu, R. (2009). Samsun İli’nde Tenis Sporu İle Uğraşanların Bu Sporu Seçme Sebeplerinin Araştırılması (Yüksek Lisans Tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Jones, G., Swain, A. B. J., & Hardy, L. (1993). Intensity and direction dimensions of competitive state anxiety and relationship with performance. Journal of Sport Sciences, 11, 533-542.
  • Kaya, N. (2016). Lisanslı tenis sporcularının tenis sporuna başlama nedenleri, beklentileri ve beklentilerinin önündeki engeller (Yüksek Lisans Tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Keskin, V. (2006). Çocuklarını spora yönlendiren anne ve babaların beklentileri (Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Afyonkarahisar, Türkiye.
  • Kızılkaya, A. (2009). Lise öğrencilerinin spora katılımında ailenin etkileri (Yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Mersin, Türkiye.
  • Kotan, Ç. (2007). İlköğretim okullarında okuyan sporcu öğrencilerin spor yapmalarında okul ve aile faktörünün etkisi (Sakarya ili örneği), (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Kotan, Ç. , Hergüner, G. ve Yaman, Ç. (2009). İlköğretim Okullarında Okuyan Sporcu Öğrencilerin Spor Yapmalarında Okul Ve Aile Faktörünün Etkisi Sakarya İli Örneği. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 49-58
  • Myers, D. G., & Diener, E. (1995). Who is happy? Psychological Science, 6(1), 10-16.
  • Orhanlı, C. (2017). Ailelerin çocuklarını yüzme sporuna gönderme nedenlerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi (yüksek lisans tezi), Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bursa.
  • Ölçücü, B., Erdil, G., Bostancı, Ö., Canikli, A., & Aybek, A. (2012). Üniversiteler arası tenis müsabakalarına katılan sporcuların tenise başlama nedenleri ve beklentileri. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 3(2), 5-12.
  • Özcan, S. (2011). Temel Tenis Teknik Öğretiminde İki Farklı Antreman Metodunun Teknik Biyometrik ve Fizyolojik Özellikler Üzerine Etkisinin Araştırılması. (doktora tezi), Süleyman Demirel Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Isparta
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). To be happy or to be self-fulfilled: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. In S. Fiske (Ed.), Annual Review of Psychology, 52, 141-166.
  • Salman, Ö. ve Sunay, H. (2012). Ankara’da 14-16 Yaş Arası Basketbolcuların Basketbola Başlama Nedenleri ve Beklentileri. Spor Metre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(1), 25-34.
  • Sayın, Ö. (1990). Aile sosyolojisi: Ailenin toplumdaki yeri. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Topal, D. (2016). Üniversitede öğrenim gören öğrencilerin tenise başlama nedenleri ve beklentileri (Yüksek lisans tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Öğretimi Anabilim Dalı, Burdur.
  • Uğurlu, F. M. (2018). Sporda cinsiyet ayrımı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yetim, Ü. (2001). Toplumda bireye mutluluk resimleri. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Yıldırım, Y. (2007). Türkiye'de performans tenisi yapan sporcuların tenise başlama nedenleri ve beklentileri (Yüksek Lisans Tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Ankara.
  • Yıldırım, Y., ve Sunay, H. (2009). Türkiye’de performans tenisi yapan sporcuların tenise başlama nedenleri ve beklentileri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 103-109.
  • Yıldız, A. (2015). Ebeveynlerin çocuklarının beden eğitimi ve spor dersine katılımına yönelik tutumlarının incelenmesi (yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yılmaz, O. (2021). Tenis sporuyla uğraşan çocukların spora yönelmesinde ailenin rolü ve önemi (Yüksek Lisans Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Yılmaz, O., & Kartal, R. (2022). Tenis Sporunda Ailenin Rolü ve Önemi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 277-286.
  • Yücel, A. S., Kılıç, B., Korkmaz, M., ve Göral, K. (2015). Spor yapan çocukların spor tercihleri ve bunu etkileyen bazı faktörlerin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi. 4 (1): 200 – 213
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ebru Kara 0000-0002-1782-3164

Erken Görünüm Tarihi 18 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi 18 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 31 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 18 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kara, E. (2024). Tenis Sporuyla Uğraşan Çocukların Spora Yönelmelerinde Ailenin Rolü. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 95-109.

Sayın Araştırmacılar,

Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren uluslararası nitelikte ve hakemli dergi olarak yayımlanan ÇOMÜ Spor Bilimleri Dergisi'nin EYLÜL 2024'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2024 yılının AĞUSTOS ayı sonuna kadar gönderilebilir. Bilgilerinize sunulur.

Editör Prof. Dr. Hürmüz KOÇ