Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyon Farkındalık ve Optimal Performans Duygu Durumlarının İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 4, 43 - 55, 31.12.2024

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin optimal performans duygu durumu ve rekreasyon fayda farkındalık düzeyinin cinsiyet ve spor geçmişi parametreleri açısından incelenmesi ve bu iki değişken arasındaki ilişkinin araştırılmasıdır.
Yöntem: Araştırmada ilişkisel tarama yöntemi uygulanmıştır. Araştırmaya 130 erkek 144 kadın olmak üzere toplam 274 öğrenci katılmıştır. ‘’Kişisel Bilgi Formu’’ ile katılımcıların yaş, cinsiyet, medeni durum, spor geçmişi ve fiziksel özelliklerine yönelik bilgileri elde edilmiştir. Çalışmada Jackson ve Eklund (2004) tarafından geliştirilen ve Aşçı ve ark. (2007) tarafından Türkçe’ye uyarlanan ‘’Sürekli Optimal Performans Duygu Durum Ölçeği’’ ile Ekinci ve Özdilek (2019) tarafından geliştirilen ‘’Rekreasyon Fayda Farkındalık Ölçeği’’ kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 23 paket programları kullanılmıştır. Kategorik olmayan veriler Skewness-Kurtosis normallik testi ile değerlendirilmiş, parametreler arasındaki ilişki Pearson Korelasyon Katsayısı, değişkenler arasındaki farklılıklar T testi ve ANOVA aracılığı analiz edilmiş, farklılık düzeyi LSD testi ile saptanmış, %95 güven aralığı (p<0.05) anlamlılık düzeyi olarak belirlenmiştir.
Bulgular: Araştırmada spor geçmişi ile optimal performans duygu durumu alt boyutları arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Ayrıca optimal performans duygu durumu ile rekreasyon fayda farkındalığı arasında da pozitif yönlü ilişki bulunmuştur. Cinsiyet değişkeni ile optimal performans duygu durumu ve rekreasyon farkındalık arasında herhangi bir farklılık saptanamamıştır.
Sonuç: Sonuç olarak katılımcıların optimal performans duygu durumlarının olumlu olmasında spor geçmişinin etkili olduğu, spor yaşantısı daha uzun olan bireylerin optimal performans duygu durumlarının daha olumlu düzeyde olduğu ifade edilebilir. Ayrıca rekreasyon fayda farkındalığı ile optimal performans duygu durumu arasında pozitif bir ilişki vardır.

Etik Beyan

u çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim.

Teşekkür

Destek ve katkılarınızdan dolayı teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Aksoy, S. (2022). Sporda Odaklanmış Dikkatin Önemi. Sporda Güncel Yaklaşımlar. Uluç, E.A. (Edt). Ankara: Gazi Kitabevi
  • Albayrak, A.Y. Gümüşhane İlinde Spor Turizminin Değerlendirilmesi Ve Spor Turizmi Ürünleri. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(23), 1152–1162.
  • Aşçı, F. H., Çağlar, E., Eklund, R. C., Altıntaş, A. & Jackson, S. (2007). Durumluk ve Sürekli Optimal Performans Duygu Durum-2 Ölçeklerinin Uyarlama Çalışması. Hacettepe Journal Of Sport Sciences, 18(4), 182-196.
  • Atasever, G. (2022). Beceri Öğrenimi ve Bilişsel Gelişim, Yayın Yeri: Atatürk Üniversitesi Yayınevi, Editör: Kaldırımcı Murat, Basım sayısı:1, Sayfa sayısı:244, ISBN:978-625-8001-85-3, Bölüm Sayfaları:133 -152
  • Atasever, T. & Çolak, E. (2019). Kocaeli Üniversitesi Akademik Personelinin Sportif Alışkanlık ve Rekreasyon Hakkında Görüşleri Ve Beklentilerinin Araştırılması. Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 1(1), 21-34.
  • Aygün, T. Özyaşar, A. F., & Turhan, S. (2024). Paramedik Olmak İçin Gerekli Antropometrik Şartların, Mesleğin Gerektirdiği Fiziksel Yeterliliği Belirlemedeki Etkisi. Sağlık Bilimleri Dergisi, 33(2), 250-256.
  • Bayköse, N. (2014). Sporcularda Kendinle Konuşma ve İmgeleme Düzeyinin Optimal Performans Duygu Durumunu Belirleyici Rolü. Selçuk Üniversitesi. Sağlık bilimleri Enstitüsü. Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.(Yayımlanmamış) Yüksek Lisans Tezi. Konya.
  • Bucher, A. R., C. & Bucher, D., (1974), Recreation for Today-s Society, New Jersey, Prentice-Hall, Inc, s:4,5,6. Caldwell, L. L. & Smith, E. A. (2006). Leisure and Health: The Role of Recreation in the Development of Health Promotion Programs. Journal of Public Health Management and Practice, 12(3), 227-235.
  • Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow. The Psychology Of Optimal Experience. 1st Ed: M. Csikszentmihalyi, Eds. Harper Perennial Pub. Pages 281, Newyork.
  • Çeviker, A. Ozlu, K., Deryahanoglu, G., Demirdoken, C., & Turkay, H. (2020). The examination of the personality traits and optimal performance mood of the university athletes. Pedagogy of physical culture and sports, 24(1), 4-11.
  • Ekinci, N. E, & Özdilek, C. (2019). Investigation of University Students' Awareness of Recreational Activities. International Online Journal of Educational Sciences, 11(2).
  • Elkington S, (2011). What it is to take the flow of leisure seriously. Leisure/Loisir, 35, 253-282.
  • Gomez, E. (2002). The ethnicity and public recreation participation model. Leisure Sciences, 24(2), 123-142.
  • Güzel Gürbüz, P. Işıkgöz, M. E., Esentaş Deveci, M., & Yavaş Tez, Ö. The Mediating Role of Recreation Awareness in the Relatıonship Between Facebook Attachment Strategies and Academic Progress Behaviors of University Students. Research in Sports Science, 12(2), 24-33.
  • İri, R. & Şengür, E. (2022). Fiziksel aktivite düzeyleri ve optimal performans duygu durumlarının bazı değişkenler bakımından karşılaştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 369-379. Jackson, S. A. (2004). Flow scales manual. Fitness Information Technology.
  • Jensen R.C. (1977), Leisure and Recreation: Introduction and Owerviewed, Henry Kimpton Publishers, Philadelpia.
  • Jensen, C. R. & Naylor, J. H. (1990). Opportunities in Recreation And Leisure Careers. USA: Contemporary Publishing Company.
  • Karaküçük, S. & Başaran, Z. (1996). Stresle Başa Çıkmada Rekreasyon Faktörü. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(4), 55-64.
  • Kovacs A, (2007). The leisure personality: Relationships between personality, leisure satisfaction, and life satisfaction. Indiana University the School of Health, Physical Education and Recreation.
  • Lane, A. Thelwell, R., & Devonport, T. (2009). Emotional intelligence and mood states associated with optimal performance. E-journal of Applied Psychology, 5(1), 67-73.
  • Özatman, S., Yazıcı, M., & Yılmaz, C. (2024). Kadınlarda step-aerobik egzersizlerinin yaşam kalitesi, hayat sevgisi ve ruh sağlığının sürekliliğine etkisi. Spor Ve Performans Araştırmaları Dergisi, 15(2), 211-225.
  • Tunde, A. M. (2019). Differential determinants of gender participation in recreational activities among academic staff of University of Ilorin, Nigeria. Geografia. Malaysian Journal of Society and Space, 15(4), 1-15. Üstün, Ü. D. & Üstün, N. A. (2020). Üniversite öğrencilerinin rekreasyonel etkinliklerin faydaları hakkındaki farkındalıklarının incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 38-48.
  • Yılmaz, H. H., & Kaldırımcı, M. (2023). Gait Imbalances of Middle-Aged Sedentary Populations. International Journal of Disabilities Sports and Health Sciences, 6(Special Issue 1- Healthy Life, Sports for Disabled people), 1-8.
  • Zorba, E. & Yermakhanov, B. (2022). Rekreasyonda yaşam kalitesi ve fiziksel aktivitenin yeri ve önemi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 443-459.

Examine of The Optimal Performance Mood and Recreational Benefit Awareness Level of University Students

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 4, 43 - 55, 31.12.2024

Öz

Purpose: The aim of this study was to examine the optimal performance mood and recreational benefit awareness level of university students in terms of gender and sports background parameters and to investigate the relationship between these two variables.
Method: Relational survey method was applied in the study. A total of 274 students, 130 males and 144 females, participated in the study. Information on age, gender, marital status, sports history and physical characteristics of the participants were obtained with the ''Personal Information Form''. ''Continuous Optimal Performance Mood State Scale'' developed by Jackson and Eklund (2004) and adapted into Turkish by Aşçı et al. (2007) and ''Recreation Benefit Awareness Scale'' developed by Ekinci and Özdilek (2019) were used. SPSS 23 package programs were used for data analysis. Non-categorical data were evaluated with Skewness-Kurtosis normality test, the relationship between the parameters was analyzed by Pearson Correlation Coefficient, the differences of the variables were analyzed by T test and ANOVA, the level of difference was determined by LSD Post Hoc test, and 95% confidence interval (p<0.05) was determined as the significance level.
Results: In the study, significant differences were determined between sports history and optimal performance mood sub-dimensions. In addition, a positive relationship was found between optimal performance mood and recreational benefit awareness.
Conclusion: As a result, it can be stated that sports history is effective in the participants' positive optimal performance emotional states, and that individuals with longer sports experience have more positive optimal performance emotional states. In addition, there is a positive relationship between recreation benefit awareness and optimal performance emotional state.

Kaynakça

  • Aksoy, S. (2022). Sporda Odaklanmış Dikkatin Önemi. Sporda Güncel Yaklaşımlar. Uluç, E.A. (Edt). Ankara: Gazi Kitabevi
  • Albayrak, A.Y. Gümüşhane İlinde Spor Turizminin Değerlendirilmesi Ve Spor Turizmi Ürünleri. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(23), 1152–1162.
  • Aşçı, F. H., Çağlar, E., Eklund, R. C., Altıntaş, A. & Jackson, S. (2007). Durumluk ve Sürekli Optimal Performans Duygu Durum-2 Ölçeklerinin Uyarlama Çalışması. Hacettepe Journal Of Sport Sciences, 18(4), 182-196.
  • Atasever, G. (2022). Beceri Öğrenimi ve Bilişsel Gelişim, Yayın Yeri: Atatürk Üniversitesi Yayınevi, Editör: Kaldırımcı Murat, Basım sayısı:1, Sayfa sayısı:244, ISBN:978-625-8001-85-3, Bölüm Sayfaları:133 -152
  • Atasever, T. & Çolak, E. (2019). Kocaeli Üniversitesi Akademik Personelinin Sportif Alışkanlık ve Rekreasyon Hakkında Görüşleri Ve Beklentilerinin Araştırılması. Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 1(1), 21-34.
  • Aygün, T. Özyaşar, A. F., & Turhan, S. (2024). Paramedik Olmak İçin Gerekli Antropometrik Şartların, Mesleğin Gerektirdiği Fiziksel Yeterliliği Belirlemedeki Etkisi. Sağlık Bilimleri Dergisi, 33(2), 250-256.
  • Bayköse, N. (2014). Sporcularda Kendinle Konuşma ve İmgeleme Düzeyinin Optimal Performans Duygu Durumunu Belirleyici Rolü. Selçuk Üniversitesi. Sağlık bilimleri Enstitüsü. Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.(Yayımlanmamış) Yüksek Lisans Tezi. Konya.
  • Bucher, A. R., C. & Bucher, D., (1974), Recreation for Today-s Society, New Jersey, Prentice-Hall, Inc, s:4,5,6. Caldwell, L. L. & Smith, E. A. (2006). Leisure and Health: The Role of Recreation in the Development of Health Promotion Programs. Journal of Public Health Management and Practice, 12(3), 227-235.
  • Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow. The Psychology Of Optimal Experience. 1st Ed: M. Csikszentmihalyi, Eds. Harper Perennial Pub. Pages 281, Newyork.
  • Çeviker, A. Ozlu, K., Deryahanoglu, G., Demirdoken, C., & Turkay, H. (2020). The examination of the personality traits and optimal performance mood of the university athletes. Pedagogy of physical culture and sports, 24(1), 4-11.
  • Ekinci, N. E, & Özdilek, C. (2019). Investigation of University Students' Awareness of Recreational Activities. International Online Journal of Educational Sciences, 11(2).
  • Elkington S, (2011). What it is to take the flow of leisure seriously. Leisure/Loisir, 35, 253-282.
  • Gomez, E. (2002). The ethnicity and public recreation participation model. Leisure Sciences, 24(2), 123-142.
  • Güzel Gürbüz, P. Işıkgöz, M. E., Esentaş Deveci, M., & Yavaş Tez, Ö. The Mediating Role of Recreation Awareness in the Relatıonship Between Facebook Attachment Strategies and Academic Progress Behaviors of University Students. Research in Sports Science, 12(2), 24-33.
  • İri, R. & Şengür, E. (2022). Fiziksel aktivite düzeyleri ve optimal performans duygu durumlarının bazı değişkenler bakımından karşılaştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 369-379. Jackson, S. A. (2004). Flow scales manual. Fitness Information Technology.
  • Jensen R.C. (1977), Leisure and Recreation: Introduction and Owerviewed, Henry Kimpton Publishers, Philadelpia.
  • Jensen, C. R. & Naylor, J. H. (1990). Opportunities in Recreation And Leisure Careers. USA: Contemporary Publishing Company.
  • Karaküçük, S. & Başaran, Z. (1996). Stresle Başa Çıkmada Rekreasyon Faktörü. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(4), 55-64.
  • Kovacs A, (2007). The leisure personality: Relationships between personality, leisure satisfaction, and life satisfaction. Indiana University the School of Health, Physical Education and Recreation.
  • Lane, A. Thelwell, R., & Devonport, T. (2009). Emotional intelligence and mood states associated with optimal performance. E-journal of Applied Psychology, 5(1), 67-73.
  • Özatman, S., Yazıcı, M., & Yılmaz, C. (2024). Kadınlarda step-aerobik egzersizlerinin yaşam kalitesi, hayat sevgisi ve ruh sağlığının sürekliliğine etkisi. Spor Ve Performans Araştırmaları Dergisi, 15(2), 211-225.
  • Tunde, A. M. (2019). Differential determinants of gender participation in recreational activities among academic staff of University of Ilorin, Nigeria. Geografia. Malaysian Journal of Society and Space, 15(4), 1-15. Üstün, Ü. D. & Üstün, N. A. (2020). Üniversite öğrencilerinin rekreasyonel etkinliklerin faydaları hakkındaki farkındalıklarının incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 38-48.
  • Yılmaz, H. H., & Kaldırımcı, M. (2023). Gait Imbalances of Middle-Aged Sedentary Populations. International Journal of Disabilities Sports and Health Sciences, 6(Special Issue 1- Healthy Life, Sports for Disabled people), 1-8.
  • Zorba, E. & Yermakhanov, B. (2022). Rekreasyonda yaşam kalitesi ve fiziksel aktivitenin yeri ve önemi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 443-459.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor ve Rekreasyon
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Okan Demir 0000-0002-8296-6188

Ahmet Sayin 0009-0007-3838-7975

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 1 Kasım 2024
Kabul Tarihi 6 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Demir, O., & Sayin, A. (2024). Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyon Farkındalık ve Optimal Performans Duygu Durumlarının İncelenmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(4), 43-55.

Sayın Araştırmacılar,

Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren uluslararası nitelikte ve hakemli dergi olarak yayımlanan ÇOMÜ Spor Bilimleri Dergisi'nin Mart 2025'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2025 yılının Şubat ayı sonuna kadar gönderilebilir. Bilgilerinize sunulur.

Editör Prof. Dr. Hürmüz KOÇ