Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Futbol Kulüplerinde Taraftar Yönetim Modeli

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 4, 67 - 80, 31.12.2024

Öz

Amaç: Bu araştırmanın amacı, futbol kulüplerinde taraftar yönetim modelinin incelenmesidir.
Yöntem: Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sürecinde, futbol kulüplerindeki taraftar yönetim modellerine ilişkin çeşitli kitaplar, makaleler, medya bültenleri ve diğer akademik kaynaklar detaylı bir şekilde incelenmiştir. Ayrıca araştırmanın geçerliliğini artırmak amacıyla, kullanılan kaynakların güncelliği ve güvenilirliği göz önünde bulundurulmuştur.
Bulgular: Taraftar yönetim modelinin, kulüplerin iletişim temelli, katılım odaklı, sadakat ve ödül programları, deneyim odaklı yaklaşımlar ile veri analitiği kullanarak taraftarlarla ilişkilerini güçlendirdiği belirlenmiştir. İletişim stratejileri, dijital platformların etkili kullanımıyla, taraftarların kulüple bağını artırmakta; katılım modelleri, taraftarların kulüp yönetimine olan ilgisini ve katkısını güçlendirmektedir. Bununla birlikte, sadakat programları ve kişiselleştirilmiş deneyimlerin, taraftarların ekonomik ve duygusal bağlılıklarını artırarak kulüplerin sürdürülebilir başarılarına katkı sağladığı tespit edilmiştir.
Sonuç: Futbol kulüplerinin taraftar yönetim modeli, kapsamlı bir iletişim ve katılım stratejisi gerektirmektedir. Bu model, kulüplerin uzun vadeli başarısını güvence altına almakta ve taraftar bağlılığını artırarak kulüplerin sosyal ve ekonomik yapısını güçlendirmektedir.

Kaynakça

  • Akşar, T. (2009). Türk futbol kulüplerine kurumsal yönetişim tabanlı model önerisi https://www.dunya.com/kose-yazisi/turk-futbol-kuluplerine-kurumsal-yonetisim-tabanli-model-onerisi/3368 Erişim Tarihi: 26.09.2024.
  • Anderson, P. (2017). Digital transformation in football fan management. Journal of Sport Management, 31(4), 215-230. https://doi.org/10.1123/jsm.2017-0084
  • Biscaia, R., Ross, S., Yoshida, M., Correia, A., Rosado, A., & Marôco, J. (2016). Investigating the role of fan club membership on perceptions of team brand equity in football. Sport Management Review, 19(2), 157-170. Brown, T. (2020). Fan engagement strategies in professional sports. Soccer & Society, 21(7), 1125-1140. https://doi.org/10.1080/14660970.2020.1758583
  • Cleland, J., & Dixon, K. (2015). 'Black and whiters': The ımpact of supporter ınvolvement in football club ownership. International Review for the Sociology of Sport, 50(2), 196-212.
  • Corbin, J., & Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage publications.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (7. Baskı). Trabzon: Celepler
  • Devecioğlu, S. (2021). Futbolda Taraftar Yönetimi Modeli https://www.futbolekonomi.com/index.php/haberler-makaleler/genel/125-sebahattin-devecioglu/5329-2021-08-19-11-49-04.html Erişim Tarihi: 21.09.2024.
  • Doewes, R. I., Purnama, S. K., Islahuzzaman, N., & Manshuralhudlori, M. (2020). The miracle of women supporters fanaticism in Indonesian football. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(02).
  • Dolles, H., & Söderman, S. (2011). Managing football for sustainable competitive advantage: The European model of sport. In H. Dolles & S. Söderman (Eds.), Handbook of research on sport and business (pp. 398-418). Edward Elgar Publishing.
  • Erden, M. (2008). Spor Kulüplerinde Taraftar Memnuniyeti: Üç Büyük Spor Kulübüne İlişkin Bir Araştırma, Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Yönetimi ve Organizasyon Anabilim Dalı, İstanbul
  • Hacıcaferoğlu S. (2015). Research on referees of ındoor sports exposed to mobbing behaviors in their classes in Turkey. Anthropologist, 21(3), 505-511.
  • Hacıcaferoğlu, B., Hacıcaferoğlu, S. (2023). Spor kulüpleri için alternatif bir finans modeli: Berter. İzmir: Duvar Yayınları
  • Harris, L. (2018). Loyalty and reward programs in football: Enhancing fan retention. Journal of Sport Economics, 19(5), 389-406. https://doi.org/10.1177/1527002517748817
  • Jackson, M. (2021). The role of communication in fan management. International Journal of Sports Communication, 14(3), 125-145. https://doi.org/10.1177/1930982392435871
  • Kim, Y. K. (2008). Relationship framework in sport management: How relationship quality affects sport consumption behaviors. University of Florida.
  • Kutlu, M. (2005), Endüstriyel Futbol. T. Akşar (Ed.), içinde (s. 11-12). İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Salman, G., & Giray, C. (2010). Bireyleri futbol taraftarı olmaya motive eden güdülerin takım sadakati üzerine etkileri: Fenerbahçe taraftarları üzerine bir uygulama. Öneri Dergisi, 33(9), 89-97.
  • Sánchez, L. C., Barajas, A., & Sanchez-Fernandez, P. (2020). Fans in the ownership of Big Five leagues: lessons for better football governance. Soccer & Society, 22(4), 355-371.
  • Smith, A. D. (2022). Exploring fantasy football's impact on the NFL experience during the COVID-19 pandemic. International Journal of Process Management and Benchmarking, 12(6), 785-817.
  • Starikova, M. M., & Suvorov, R. A. (2021). Workıng wıth fans as a prıorıty area of actıvıty of football clubs. In 9th International Scientific & Practical Conference “Culture, Science, Education: Problems and Perspectives" (Vol. 1, No. 1, pp. 186-192).
  • Uhrich, S. (2020). Antecedents and consequences of perceived fan participation in the decision making of professional European football clubs. European Sport Management Quarterly, 21(4), 504-523.
  • Zagnoli, P., & Radicchi, E. (2010). The football-fan community as a determinant stakeholder in value co-creation 1. In Sociological Perspectives on Sport (pp. 263-283). Routledge.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. baskı). Seçkin Yayınları.
  • Yun, J. H., Rosenberger III, P. J., & Sweeney, K. (2020). Drivers of soccer fan loyalty: Australian evidence on the influence of team brand image, fan engagement, satisfaction and enduring involvement. Asia Pacific journal of marketing and logistics, 33(3), 755-782.
  • Wach, E., & Ward, R. (2013). Learning about qualitative document analysis. Brighton: İnstitute of Development Studies. IDS Practice Paper in Brief 13.

Investigation of Fan Management Model in Football Clubs

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 4, 67 - 80, 31.12.2024

Öz

Purpose: The aim of this research is to examine the fan management model in football clubs.
Method: Document analysis technique, one of the qualitative research methods, was used in the research. During the research process, various books, articles, media releases and other academic sources on fan management models in football clubs were analysed in detail. In addition, in order to increase the validity of the research, the currency and reliability of the sources used were taken into consideration.
Results: The fan management model was identified as a communication-based, engagement-oriented, loyalty and reward programmes, experience-oriented approaches and data analytics. Communication strategies increase fans‘ engagement with the club through the effective use of digital platforms; engagement models strengthen fans’ interest and contribution to club management. In addition, loyalty programmes and personalised experiences have been found to contribute to the sustainable success of clubs by increasing the economic and emotional loyalty of fans.
Conclusion: The fan management model of football clubs requires a comprehensive communication and engagement strategy. This model secures the long-term success of the clubs and strengthens the social and economic structure of the clubs by increasing fan engagement.

Kaynakça

  • Akşar, T. (2009). Türk futbol kulüplerine kurumsal yönetişim tabanlı model önerisi https://www.dunya.com/kose-yazisi/turk-futbol-kuluplerine-kurumsal-yonetisim-tabanli-model-onerisi/3368 Erişim Tarihi: 26.09.2024.
  • Anderson, P. (2017). Digital transformation in football fan management. Journal of Sport Management, 31(4), 215-230. https://doi.org/10.1123/jsm.2017-0084
  • Biscaia, R., Ross, S., Yoshida, M., Correia, A., Rosado, A., & Marôco, J. (2016). Investigating the role of fan club membership on perceptions of team brand equity in football. Sport Management Review, 19(2), 157-170. Brown, T. (2020). Fan engagement strategies in professional sports. Soccer & Society, 21(7), 1125-1140. https://doi.org/10.1080/14660970.2020.1758583
  • Cleland, J., & Dixon, K. (2015). 'Black and whiters': The ımpact of supporter ınvolvement in football club ownership. International Review for the Sociology of Sport, 50(2), 196-212.
  • Corbin, J., & Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage publications.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (7. Baskı). Trabzon: Celepler
  • Devecioğlu, S. (2021). Futbolda Taraftar Yönetimi Modeli https://www.futbolekonomi.com/index.php/haberler-makaleler/genel/125-sebahattin-devecioglu/5329-2021-08-19-11-49-04.html Erişim Tarihi: 21.09.2024.
  • Doewes, R. I., Purnama, S. K., Islahuzzaman, N., & Manshuralhudlori, M. (2020). The miracle of women supporters fanaticism in Indonesian football. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(02).
  • Dolles, H., & Söderman, S. (2011). Managing football for sustainable competitive advantage: The European model of sport. In H. Dolles & S. Söderman (Eds.), Handbook of research on sport and business (pp. 398-418). Edward Elgar Publishing.
  • Erden, M. (2008). Spor Kulüplerinde Taraftar Memnuniyeti: Üç Büyük Spor Kulübüne İlişkin Bir Araştırma, Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Yönetimi ve Organizasyon Anabilim Dalı, İstanbul
  • Hacıcaferoğlu S. (2015). Research on referees of ındoor sports exposed to mobbing behaviors in their classes in Turkey. Anthropologist, 21(3), 505-511.
  • Hacıcaferoğlu, B., Hacıcaferoğlu, S. (2023). Spor kulüpleri için alternatif bir finans modeli: Berter. İzmir: Duvar Yayınları
  • Harris, L. (2018). Loyalty and reward programs in football: Enhancing fan retention. Journal of Sport Economics, 19(5), 389-406. https://doi.org/10.1177/1527002517748817
  • Jackson, M. (2021). The role of communication in fan management. International Journal of Sports Communication, 14(3), 125-145. https://doi.org/10.1177/1930982392435871
  • Kim, Y. K. (2008). Relationship framework in sport management: How relationship quality affects sport consumption behaviors. University of Florida.
  • Kutlu, M. (2005), Endüstriyel Futbol. T. Akşar (Ed.), içinde (s. 11-12). İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Salman, G., & Giray, C. (2010). Bireyleri futbol taraftarı olmaya motive eden güdülerin takım sadakati üzerine etkileri: Fenerbahçe taraftarları üzerine bir uygulama. Öneri Dergisi, 33(9), 89-97.
  • Sánchez, L. C., Barajas, A., & Sanchez-Fernandez, P. (2020). Fans in the ownership of Big Five leagues: lessons for better football governance. Soccer & Society, 22(4), 355-371.
  • Smith, A. D. (2022). Exploring fantasy football's impact on the NFL experience during the COVID-19 pandemic. International Journal of Process Management and Benchmarking, 12(6), 785-817.
  • Starikova, M. M., & Suvorov, R. A. (2021). Workıng wıth fans as a prıorıty area of actıvıty of football clubs. In 9th International Scientific & Practical Conference “Culture, Science, Education: Problems and Perspectives" (Vol. 1, No. 1, pp. 186-192).
  • Uhrich, S. (2020). Antecedents and consequences of perceived fan participation in the decision making of professional European football clubs. European Sport Management Quarterly, 21(4), 504-523.
  • Zagnoli, P., & Radicchi, E. (2010). The football-fan community as a determinant stakeholder in value co-creation 1. In Sociological Perspectives on Sport (pp. 263-283). Routledge.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. baskı). Seçkin Yayınları.
  • Yun, J. H., Rosenberger III, P. J., & Sweeney, K. (2020). Drivers of soccer fan loyalty: Australian evidence on the influence of team brand image, fan engagement, satisfaction and enduring involvement. Asia Pacific journal of marketing and logistics, 33(3), 755-782.
  • Wach, E., & Ward, R. (2013). Learning about qualitative document analysis. Brighton: İnstitute of Development Studies. IDS Practice Paper in Brief 13.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Faaliyetleri Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsmail Öner 0000-0003-0332-2139

Özgür Karataş 0000-0002-7863-2898

Emine Öztürk Karataş 0000-0002-4142-5369

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 11 Kasım 2024
Kabul Tarihi 13 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Öner, İ., Karataş, Ö., & Öztürk Karataş, E. (2024). Futbol Kulüplerinde Taraftar Yönetim Modeli. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(4), 67-80.

Sayın Araştırmacılar,

Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren uluslararası nitelikte ve hakemli dergi olarak yayımlanan ÇOMÜ Spor Bilimleri Dergisi'nin EYLÜL 2024'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2024 yılının AĞUSTOS ayı sonuna kadar gönderilebilir. Bilgilerinize sunulur.

Editör Prof. Dr. Hürmüz KOÇ