Purpose: Rhythm education and dance skills are important in ceremonies and demonstrations, festivals, festivals, and many areas of educational institutions and organizations. Especially in the field of sports sciences, folk dances, social dances, rhythm education, and dance courses are some of them. In this sense, the dance self-efficacy and attitudes towards dance of sports sciences students, who will educate and guide the future generation, are important. Therefore, this study aimed to examine the dance self-efficacy and attitudes toward dance of students taking folk dance courses.
Method: The research is an experimental design study with a pretest-posttest group. The experimental group of the study consisted of a total of 24 students, 12 female, and 12 male, who were studying at Gazi University, Faculty of Sports Sciences, Department of Physical Education and Sports Teaching in the spring semester of the 2023-2024 academic year and had not taken folk dances course before. The control group consisted of a total of 24 students, 12 female and 12 male, studying in the same department of the same university, who did not take folk dance courses. “The Attitude Scale towards Dance” developed by Ayyıldız-Durhan (2019) and “Dance Self-Efficacy Scale” developed by Turan (2016) was used for data collection. In the analysis of the data, the Kolmogorov-Smirnov test was performed for the normality test of the variables, and the homogeneity of the sample was examined with the Levene test.
Results: Frequency and percentage analyses were calculated in terms of the socio-demographic characteristics of the students of the Faculty of Sport Sciences participating in the study. In addition, the t-test and the One-way ANOVA test were used in the analyses. In addition, Eta square value was used to calculate the effect size of the independent variable on the dependent variable. Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 25.0 package software was used to analyze and evaluate the data. According to the research findings, gender and perceived income status variables did not affect the dance self-efficacy and attitudes towards dance of the students who did and did not take folk dance courses. However, according to the post-test findings of the experimental group, it was noted that breathing training and the 12-week folk dance training program made a significant contribution to the development of students' dance self-efficacy and attitudes towards dance.
Conclusion: As a result, it was found that the training programs prepared by taking into account the main and intermediate types of folk dances had a positive effect on self-efficacy and attitude.
Amaç: Tören ve gösteri uygulamalarında, bayramlarda, şenliklerde ve eğitim kurum ve kuruluşlarının birçok alanında ritim eğitimi ve dans becerileri önemli yer tutmaktadır. Özellikle Spor bilimleri alanında müfredat kapsamında eğitim verilen halk oyunları, sosyal danslar, ritim eğitimi ve dans dersleri bunlardan bazılarıdır. Bu anlamda, gelecek nesili yetişterecek ve yönlendirmelerde bulunacak olan Spor bilimleri öğrencilerinin dans özyeterlikleri ve dansa ilişkin tutum düzeyler önem arz etmektedir. Dolayısıyla bu çalışmada, halk oyunları dersi alan öğrencilerin dans özyeterlikleri ve dansa yönelik tutumlarının incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırma ön test-son test gruplu deneysel desende bir çalışmadır. Araştırmanın deney grubunu, 2023-2024 akademik yılı bahar yarıyılında Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören ve daha önce halk oyunları dersi almayan 12 kadın, 12 erkek toplam 24 öğrenci oluşturmuştur. Kontrol grubunu da yine aynı üniversitenin aynı bölümünde öğrenim gören, halk oyunları dersi almayan 12 kadın, 12 erkek toplam 24 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama amacıyla Ayyıldız-Durhan tarafından (2019) geliştirilmiş “Dansa Yönelik Tutum Ölçeği” ve Turan (2016) tarafından geliştirilmiş “Dans Özyeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde, değişkenlerin normallik testi için Kolmogorov-Smirnov testi yapılmış olup örneklemin homojenliği Levene testi ile incelenmiştir.
Bulgular: Araştırmaya katılan Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin, sosyo-demografik özellikler açısından frekans ve yüzde analizi hesaplanmıştır. Ayrıca analizlerde t-testi ve One Way Anova testinden yararlanılmıştır. Ek olarak bağımsız değişkenin bağımlı değişken üzerindeki etki büyüklüğünün hesaplanması için Eta kare değerine bakılmıştır. Verilerin çözümlenmesi ve değerlendirilmesi için ise Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 25.0 paket yazılımından faydalanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, cinsiyet ve algılanan gelir durumu değişkenlerinin halk oyunları dersi alan ve almayan öğrencilerin dans özyeterlikleri ve dansa yönelik tutum düzeyleri üzerinde bir etkisinin olmadığı görülmüştür. Fakat deney grubu son test bulgularına göre, nefes eğitiminin ve uygulanan 12 haftalık halk oyunları antrenman programının öğrencilerin dans özyeterlikleri ve dansa yönelik tutum düzeylerinin gelişimine anlamlı bir katkı sağladığı kaydedilmiştir.
Sonuç: Sonuç olarak halk oyunları ana türleri ve ara türleri dikkate alınarak hazırlanan antrenman programlarının özyeterlik ve tutum üzerindeki etkisinin olumlu yönde olduğu bulgulanmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Oyun, Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 9 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 27 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Sayın Araştırmacılar,
Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren uluslararası nitelikte ve hakemli dergi olarak yayımlanan ÇOMÜ Spor Bilimleri Dergisi'nin Mart 2025'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2025 yılının Şubat ayı sonuna kadar gönderilebilir. Bilgilerinize sunulur.
Editör Prof. Dr. Hürmüz KOÇ