Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YÜKSEKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN YAŞAM KALİTESİNE YÖNELİK ALGILARI: ÇOMÜ ÖRNEĞİ

Yıl 2018, Cilt: 16 Sayı: 32, 509 - 532, 29.11.2018

Öz

Hizmet sektörü içerisinde yer alan
Yükseköğretim Kurumlarının eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet olmak
üzere başlıca üç temel işlevi bulunmaktadır ve bu işlevlerini en iyi şekilde
yerine getirmek zorundadır. Özellikle üniversiteye kayıt yaptıran öğrenciler,
eğitim-öğretim ihtiyacı başta olmak üzere barınma, beslenme, ulaşım, kütüphane,
sosyal aktiviteler vb. birçok ihtiyacının üniversite tarafından karşılanmasını
istemektedirler. Üniversitelerin öğrencilerin beklentileri karşılanma derecesi,
öğrencinin okulundan memnun olup olmama düzeyini doğrudan etkilemektedir. Bu
nedenle öğrencilerin beklentilerine en üst düzeyde karşılamak,  üniversitelerin temel görevlerinden biri
olmaktadır. Yaşam kalitesi, kişinin hayatı için önemli olan olanaklara sahip
olma, arzularını gerçekleştirme, kişisel gelişim imkanlarından yararlanma, ilgi
alanına göre etkinliklere katılma ya da bu etkinliklerde görev alma, çevresinde
yararlanabileceği, seçim yapabileceği akademik ve sosyal alanların yer alması,
anlamlı bir yaşam süreci olarak açıklanabilir. Eğitim kurumlarının etkinliği,
yaşam kalitesinin değerlendirilmesi ve geliştirilmesine bağlıdır.  Üniversiteler diğer eğitim kurumlarından
farklı bir yapıya sahiptir. Bu nedenle öğrencilerin beklentilerine cevap
verebilmesi ve öğrencilerin yaşam kalitelerinin arttırılmasına çaba harcaması
gerekmektedir. Yaşam kalitesinin arttırılması ile verim, kalite ve memnuniyet
düzeyi doğru oranda artacaktır. Çalışmada sürdürülebilir üniversite yaşam
kalitesi için, üniversite öğrencilerinin yaşam kalitesi algılarının
belirlenmesi ve beklentilerinin ortaya çıkartılması hedeflenmektedir. 



Araştırma, Üniversite
yaşam kalitesinin, öğrenciler tarafından nasıl algılandığının ölçümlenmesi
amacıyla yapılmaktadır. Çalışma grubu, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi,
Siyasal Bilgiler Fakültesi’nde öğrenim gören öğrencilerden oluşmaktadır.
Öğrencilerin üniversite yaşam kalitesi düzeyleri, cinsiyet, bölüm, sınıf, not
ortalaması ve öğrenci topluluğuna üye olma durumuna göre incelenmiştir.
Araştırmada öğrencilerin üniversite yaşam kalitesi algıları, üniversite yaşam
kalitesine ait görüşleri saptanmaya çalışılmıştır.

Makalenin bir kısmı 7. Uluslararası İşletme Kongresinde bildiri olarak sunulmuştur.


Kaynakça

  • Argon, Tülay; Kösterelioğlu, Meltem; “Üniversite Öğrencilerinin Üniversite Yaşam Kalitesi ve Fakülte Kültürüne İlişkin Algıları”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 2009, Cilt:8, Sayı:30 Ayık, Ahmet; Akdemir, Ataş. “Öğretmen Adaylarının Okul Yaşam Kalitesi ve Okula Yabancılaşma Algıları Arasındaki İlişki”, Kurum ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2015, Cilt:21, Sayı:4
  • Boylu, A. Ayfer; Paçaçıoğlu, Bahar. “Yaşam Kalitesi ve Göstergeleri”, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 2016, Cilt:8, Sayı 15
  • Doğanay, A. ve Sarı, M. “Öğrencilerin Üniversitedeki Yaşam Kalitesine İlişkin Algılarının Demokratik Yaşam Kültürü Çerçevesinde Değerlendirilmesi (Çukurova Üniversitesi Örneği)”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2006, Cilt. 4 sayı 2 (16)
  • Eren, Erol. Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, 1998, Beta Basım Yayım 5.Baskı, İstanbul 1998
  • Erdem, A. Rıza. “Üniversitenin Varoluş Nedeni”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,2005, sayı 17.
  • Eriş, M. Hayriye; Anıl, Duygu. “Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Kalitesi Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi”, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Hamarat, Bahattin, Uygulamalı İstatistik, 2017, Paradigma Akademi
  • İnal, Uygar. Sadık, Fatma “Adana il Sınırları İçerisindeki Yatılı İlköğretim Bölge Okullarında Bulunan Öğretmen Ve Öğrencilerin Okul Yaşam Kalitesi Algılarının İncelenmesi”. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,2011
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi.2015, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Karasar, Niyazi. Araştırmalarda Rapor Hazırlama, 2014, Nobel Yayınevi
  • Köksal, Onur. Yaşam Kalitesi ve Yaşam Doyumu: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Yaşam Doyumu, Seçme Konular, 2015, Nobel Yayınevi.
  • Nişancı, Zehra.N. Toplumsal Kültür-Örgüt Kültürü İlişkisi ve Yönetim Üzerine Yansımalar, Journal of the Science, Volume:1, Number:1, 2012
  • Sabuncuoğlu, Z., Tüz, M. Örgütsel Psikoloji, Uludağ Üniversitesi yayınları, 2003 s. 36
  • Sarı, Mediha, Demokratik Değerlerin Kazanımı Sürecinde Örtük Program: Düşük Ve Yüksekokul Yaşam Kalitesine Sahip İki İlköğretim Okulunda Nitel Bir Çalışma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi. 2007
  • Salici, O. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Üniversitedeki Yaşam Kalitesine İlişkin Algılarının Demokratik Yaşam Kültürü Çerçevesinde Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi,2010
  • Topçu, Birol; Saraçlı, Sinan; Dursun, Pınar; Gazeloğlu, Cengiz. Akademisyenlerin Yaşam Kaliteleri Üzerine Bir Çalışma: Afyon Kocatepe Üniversitesi Örneği, Düzce Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Cilt 2(1).2012
Yıl 2018, Cilt: 16 Sayı: 32, 509 - 532, 29.11.2018

Öz

Kaynakça

  • Argon, Tülay; Kösterelioğlu, Meltem; “Üniversite Öğrencilerinin Üniversite Yaşam Kalitesi ve Fakülte Kültürüne İlişkin Algıları”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 2009, Cilt:8, Sayı:30 Ayık, Ahmet; Akdemir, Ataş. “Öğretmen Adaylarının Okul Yaşam Kalitesi ve Okula Yabancılaşma Algıları Arasındaki İlişki”, Kurum ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2015, Cilt:21, Sayı:4
  • Boylu, A. Ayfer; Paçaçıoğlu, Bahar. “Yaşam Kalitesi ve Göstergeleri”, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 2016, Cilt:8, Sayı 15
  • Doğanay, A. ve Sarı, M. “Öğrencilerin Üniversitedeki Yaşam Kalitesine İlişkin Algılarının Demokratik Yaşam Kültürü Çerçevesinde Değerlendirilmesi (Çukurova Üniversitesi Örneği)”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2006, Cilt. 4 sayı 2 (16)
  • Eren, Erol. Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, 1998, Beta Basım Yayım 5.Baskı, İstanbul 1998
  • Erdem, A. Rıza. “Üniversitenin Varoluş Nedeni”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,2005, sayı 17.
  • Eriş, M. Hayriye; Anıl, Duygu. “Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Kalitesi Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi”, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Hamarat, Bahattin, Uygulamalı İstatistik, 2017, Paradigma Akademi
  • İnal, Uygar. Sadık, Fatma “Adana il Sınırları İçerisindeki Yatılı İlköğretim Bölge Okullarında Bulunan Öğretmen Ve Öğrencilerin Okul Yaşam Kalitesi Algılarının İncelenmesi”. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,2011
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi.2015, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Karasar, Niyazi. Araştırmalarda Rapor Hazırlama, 2014, Nobel Yayınevi
  • Köksal, Onur. Yaşam Kalitesi ve Yaşam Doyumu: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Yaşam Doyumu, Seçme Konular, 2015, Nobel Yayınevi.
  • Nişancı, Zehra.N. Toplumsal Kültür-Örgüt Kültürü İlişkisi ve Yönetim Üzerine Yansımalar, Journal of the Science, Volume:1, Number:1, 2012
  • Sabuncuoğlu, Z., Tüz, M. Örgütsel Psikoloji, Uludağ Üniversitesi yayınları, 2003 s. 36
  • Sarı, Mediha, Demokratik Değerlerin Kazanımı Sürecinde Örtük Program: Düşük Ve Yüksekokul Yaşam Kalitesine Sahip İki İlköğretim Okulunda Nitel Bir Çalışma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi. 2007
  • Salici, O. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Üniversitedeki Yaşam Kalitesine İlişkin Algılarının Demokratik Yaşam Kültürü Çerçevesinde Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi,2010
  • Topçu, Birol; Saraçlı, Sinan; Dursun, Pınar; Gazeloğlu, Cengiz. Akademisyenlerin Yaşam Kaliteleri Üzerine Bir Çalışma: Afyon Kocatepe Üniversitesi Örneği, Düzce Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Cilt 2(1).2012
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilek Kekeç Morkoç 0000-0001-6706-0575

Cumhur Erdönmez Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Kasım 2018
Gönderilme Tarihi 9 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 16 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Kekeç Morkoç, D., & Erdönmez, C. (2018). YÜKSEKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN YAŞAM KALİTESİNE YÖNELİK ALGILARI: ÇOMÜ ÖRNEĞİ. Yönetim Bilimleri Dergisi, 16(32), 509-532.

Sayın Araştırmacı;

Yönetim Bilimleri Dergimiz Mart 2024 sayısı için öngörülen kontenjanın dolması nedeniyle gönderilecek yeni makaleler Mart sayısı kapsamına alınmayacaktır. 2024'te yayınlanacak olan diğer sayılar için makale kabulümüz devam etmektedir. Bu hususa dikkat ederek yeni makale gönderimi yapmanızı rica ederiz.

Yönetim Bilimler Dergisi Özel Sayı Çağrısı
Yönetim Bilimleri Dergisi 2024 yılının Eylül ayında “Endüstri 4.0 ve Dijitalleşmenin Sosyal Bilimlerde Yansımaları” başlıklı bir özel sayı yayınlayacaktır.
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi tarafından 5-6 Temmuz 2024 tarihlerinde çevrimiçi olarak düzenlenecek olan 4. Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı’nda sunum gerçekleştiren yazarların dergi için ücret yatırmasına gerek olmayıp, dekont yerine Konferans Katılım Belgesini sisteme yüklemeleri yeterli olacaktır.
Gönderilen makalelerin derginin yazım kurallarına uygun olması ve DergiPark sistemi üzerinden sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Özel sayı ana başlığı ile ilgisiz makaleler değerlendirmeye alınmayacaktır. Makalelerin Özel Sayı seçilerek sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Özel sayı için gönderilmemiş makalelerin bu sayıya eklenmesi mümkün olmayacaktır.
Özel Sayı Çalışma Takvimi
Gönderim Başlangıcı: 15 Nisan 2024
Son Gönderim Tarihi: 15 Temmuz 2024
Özel Sayı Yayınlanma Tarihi: Eylül 2024

Dergimize göndereceğiniz çalışmalar linkte yer alan taslak dikkate alınarak hazırlanmalıdır. Çalışmanızı aktaracağınız taslak dergi yazım kurallarına göre düzenlenmiştir. Bu yüzden biçimlendirmeyi ve ana başlıkları değiştirmeden çalışmanızı bu taslağa aktarmanız gerekmektedir.
İngilizce Makale Şablonu için tıklayınız...

Saygılarımızla,