Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kalite Yönetim Uygulamalarının Algısal Finansal Performans Üzerine Etkisi: Dört ve Beş Yıldızlı Otellerde Uygulama

Yıl 2018, Cilt: 16 Sayı: 31, 381 - 408, 01.02.2018

Öz

Bu araştırmanın amacı, konaklama sektöründe kalite yönetiminin algısal performans üzerine ilişkisinin araştırılmasıdır. Çalışmada ilk olarak literatür taraması
yapılarak kuramsal çalışmanın çerçevesi ve hipotezleri oluşturulmuştur. Kuramsal
çerçeveye uygun olarak kalite yönetim değişkenleri belirlenmiştir. Araştırma verileri 290 dört ve beş yıldızlı otel işletmelerinden anket tekniğiyle elde edilmiştir.
Bu anketler otel işletmelerinin genel müdürleri tarafından doldurulmuştur. Temel
analiz tekniği olarak keşfedici faktör analizi kullanılmıştır. Bununla birlikte, yapılan keşfedici faktör analizi üst yönetim liderliğinin, müşteri odaklılığının, tedarikçi
yönetiminin ve insan kaynakları yönetiminin otel işletmelerinin finansal performansını iyileştirdiği görülmüştür. Diğer taraftan, kalite yönetim uygulamalarından süreç yönetimi ve kalite veri ve raporlamasının finansal performansa etkisi
görülmemiştir. Bu sonuçlar, konaklama işletmelerin kendi kaynaklarını bu kalite
yönetim boyutlarının üzerine daha etkin kullanarak konaklama işletmelerinin finansal performanslarını iyileştirdiği görülmüştür. 

Kaynakça

  • Agus, Ariwati ve Ridzuen M. Sagir, ‘The structural relationships between total quality management, competitive advantage and bottom line financial performance: an empirical study of Malaysian manufacturing companies’, Total Quality Management, Vol. 12, 2001, s. 1018–1024. Ahire, Sanjay L. ve Paul Dreyfus. ‘The impact of design management and process management on quality: An empirical examination’, Journal of Operations Management, Vol.18, No. 5, 2000, s. 549-575. Ahire, Sanjay L., Damodar Y. Golhar ve Matthew. A. Waller, ‘Development and validation of TQM implementation constructs’, Decision Sciences, Vol. 27, No. 1, 1996, s. 23–56. Ahire, Sanjay L.ve K.C. O’Shaughnessy, ‘The role of top management commitment in quality management: an empirical analysis of the auto parts industry’, International Journal of Quality Science, Vol. 3, No. 1, 1998, s. 5–37. Akbaba, Atilla, ‘Measuring service quality in the hotel industry: a study in a business hotel in Turkey’, International Journal of Hospitality Management, Vol. 25, No. 2, 2006, s. 170-192. Barker, Katherine J. ve Charles R. Emery, ‘The Effect of TQM factors on financial and strategic performance: An empirical test using manufacturing firms’, Academy of Strategic Management Journal, Vol.5, 2006, s. 39-59. Barrows, Clayton W. ve Tom Powers, Introduction to the Hospitality Industry, John Wiley & Sons, Canada, 2009. Belson, William A., Validity in Survey Research. Brookfield, Gower, VT, 1986. Conca, Francisco J., Juan Lopis ve Juan J. Tari, ‘Development of a measure to assess quality management in certified firms’, European Journal of Operational Research, Vol. 156, 2004, s. 683-697. Cooper, Donald R. ve Pamela.S. Schinder, Business Research Methods, 6. Baskı, McGrawHill, New York 1998. Dean, J. W. ve D. E. Bowen, ‘Management theory and total quality: Improving research and practice through theory development’, Academy of Management Review, Vol. 19, No. 3, 1994, s. 392-418. Deming, Edwards W., Quality, Productivity and Competitive Position, MIT Center for Advanced Engineering, MA, Cambridge, 1982. Douglas, Alex ve David Glen, ‘Integrated management systems in small and medium enterprises’, Total Quality Management, Vol. 11, No. 4-6, 2000, s. 686-690. Dow, Douglas, Danny Samson ve Steve Ford, ‘Exploding the myth: do all quality management practices contribute to superior quality performance?’, Production and Operations Management, Vol. 8, No. 1, 1999, s. 1-27. Easton, George S. ve Sherry L. Jarrell, ‘The effects of total quality management on c o rporate performance, an empirical investigation’, Journal of Business, Vol. 71, 1998, s. 253–307. Elshaer, Ibrahim A. ve Marcjanna, M. Augustyn, ‘Testing the dimensionality of quality management construct’, Total Quality Management & Business Excellence, Vol. 27, No. 4, 2016, s. 353-367. Feng, Jiang, Daniel I. Prajogo, Kay C. Tan ve Amrik S. Sohal, ‘The impact of TQM practices on performance: A comparative study between Australian and Singaporean organizations’, European Journal of Innovation Management, Vol. 9, No. 3, 2006, s. 269-278. Fening, Fred A., G. Pesakovic ve Pesi Amaria, ‘Relationship between quality management practices and the performance of small and medium size enterprises (SMEs) in Ghana’, International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 25, No. 7, 2008, s. 694-708. Flynn, Barbara B., Roger G. Schroeder ve Sadao Sakakibara, ‘The impact of quality management practices on performance and competitive advantage’, Decision Sciences, Vol. 26, 1995, s. 659–691. Forza, Ciptiano ve Roberto Flippini, ‘TQM impact on quality conformance and customer satisfaction: A causal model’, International Journal of Production Economics, Vol. 55, 1998, s. 1-20. Hendricks, Kevin B. ve Vinod R. Singhal,‘Does implementing an effective TQM program actually improve operating performance?: Empirical evidence from firms that have won quality awards’, Management Science, Vol. 43, No. 1, 1997, s. 1258-1274. Holmlund, Maria, ‘Suggesting and Comparing Different Scopes on Quality Management: Production, Service, Relationship, and Network’, Total Quality Management & Business Excellence, Vol. 18, No. 8, 2007, s. 847-859. Iarossi, Giuseppe, The Power of Survey Design: A User’s Guide for Managing Surveys, Interpreting, Results, and Influencing Respondents, World Bank Publications, London, 2006. ISO 9000, Quality Management Systems - Fundamentals and vocabulary, International Organization for Standardization, Belgium, 2005. Jaca, Carmen ve Evangelos Psomas, ‘Total Quality management Practices and Performance Outcomes in Spanish Service Companies’, Total Quality Management, Vol. 206, No. 9, 2015, s. 958-970. Juran, Joseph M., On Planning for Quality, Collier Macmillan, New York, 1988. Juran, Joseph M. ve Godfrey, Quality Control Handbook, McGraw-Hill, New York, 1999. Kaynak, Hale, ‘The relationship between total quality management practices and their effects on business performance’, Journal of Operations Management, Vol. 34, No. 2, 2003, s. 1-31. Kaynak, Hale ve Janet Hartley, ‘A replication and extension of quality management into the supply chain’, Journal of Operations Management, Vol. 26, No. 4, s. 2008, s. 468-489. Lakhal, L., ‘Impact of quality on competitive advantage and organizational performance’, The Journal of the Operational Research Society, Vol. 60, No. 5, 2009, s. 637-645. Leonard, F. ve W. E. Sasser, ‘The incline of quality’, Harvard Business Review, SeptemberOctober 1982, s. 163-171. Malik, S.A., M.Z. Iqbal, R. Sahuakat ve J. Yong, ‘TQM Practices & Organizational Performance: Evidence from Pakistani SMEs’, International Journal of Engineering & Technology, Vol. 10, No. 4, 2010, s. 26-31. Merino-Diaz, Javier,‘Quality management practices and operational performance: empirical evidence for the Spanish industry’, International Journal of Production Research, Vol. 41, 2003, s. 2763-2786. Nair, Anand,‘Meta-analysis of the relationship between quality management practices and business performance-implications for quality management theory development’, Journal of Operations Management, Vol. 24, No. 6, 2006, s. 948-975. Nelsen, Dave ve S. Daniels, ‘Quality glossary’, Quality Progress, Vol. 40, No. 6, 2007, s. 39-59. Oakland, John S., Total Quality Management: text with cases, 3. Baskı, Butterworth Heinemann, Great Britain, 2003. Parvadavardini, S., N. Vivek, ve S. R. Devadasan, ‘Impact of Quality Management Practices on Quality Performance and Financial Performance: Evidence from Indian Manufacturing Companies’, Total Quality Management, Vol. 27, No. 5, 2016, s. 507-530. Powell, Thomas C., ‘Total quality management as competitive advantage: a review and empirical study’, Strategic Management Journal, Vol. 16, 1995, s. 15-37. Prajogo, Daniel I. ve Alan Brown,‘The Relationship Between TQM Practices and Quality Performance and the Role of Formal TQM Programs: An Australian Empirical Study’, The Quality Management Journal, Vol. 11, No. 1, 2004, s. 31-42. Rahman, Shams-ur ve Philip Bullock, ‘Soft TQM, hard TQM, and organizational performance relationships: an empirical investigation’, Omega, Vol. 33, 2005, s. 73-83. Rao, Subba S., Luis E. Solis ve T. S. Raghunathan, ‘A framework for international quality management research: development and validation of a measurement instrument’, Total Quality Management, Vol. 10, No. 7, 1999, s. 1047-1075. Salaheldin, Ismail,‘Critical success factors for TQM implementation and their impact on performance of SMEs’, International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 58, No. 3, 2009, s. 215-237. Samson, Danny ve Mile Terziovski, ‘The relationship between total quality management practices and operational performance’, Journal of Operations Management, Vol. 17, 1999, s. 393-409. Sapsford, Roger ve Victor Jupp, Data Collection and Analysis, 2. Baskı, Sage, London, 2006. Saraph, Jayant V., George P.Benson ve Roger G. Schroeder, ‘An instrument for measuring the critical factors of quality management’, Decision Sciences, Vol. 20, No. 4, 1989, s. 810-829. Sencer, Muzaffer, Toplum Bilimlerinde Yöntem, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım, (1989). Sila, Ismail ve Maling Ebrahimpour, ‘Critical linkages among TQM factors and business performance’, International Journal of Operations and Production Management, Vol. 24, 2005, s. 1123-1155. Sousa, Rui ve Christopher Voss, ‘Quality management re-visited a reflective review and agenda for future research’, Journal of Operations Management, Vol. 20, No. 1, 2002, s. 91-109. Su, Qin, Zhao Li, Yuan Y. Liu ve Ji-Xiang Dang, ‘The impacts of quality management practices on business performance: An empirical investigation from China’, The International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 25, No. 8, 2008, s. 809- 823. Tabachnick, Barbara ve Linda Fidell, Using Multivariate Statistics, 5. Baskı, Pearson Education, USA, 2007. Tari, Juan, Jorge Pereira-Moliner, Eva M. Pertus-Ortega, Maria D. Lopez-Gamero ve Jose F. Molina-Azorin, ‘Does Quality Management Improve Performance or Vice Versa? Evidence from the Hotel Industry’, Serv Bus, Vol. 11, 2017, s. 23-43. Ugboro, Isaiah O. ve Kofi Obeng, ‘Top Management Leadership, Employee Empowerment, Job satisfaction, and Customer Satisfaction in TQM Organizations: an empirical study’, Journal of Quality Management, Vol. 5, No. 2, 2000, s. 247-272. Zehir, Cemal ve Esin Sadikoglu, ‘The relationship between total quality management (TQM) practices and organizational performance: An empirical investigation’, International Journal of Production Economics, Vol. 101, No. 2, 2010, s. 1-45. Zu, Xingxing, ‘Infrastructure and core quality management practices: how do they affect quality’, The International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 26, No. 2, 2009, s. 129-149. Zu, Xingxing, Thomas J. Douglas ve Lawrence D. Fredendall, ‘The evolving theory of quality management: The role of Six Sigma’, Journal of Operations Management, Vol. 26, No. 1, 2008, s. 630-650.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Feridun Duman

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2018
Gönderilme Tarihi 1 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 16 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Duman, F. (2018). Kalite Yönetim Uygulamalarının Algısal Finansal Performans Üzerine Etkisi: Dört ve Beş Yıldızlı Otellerde Uygulama. Yönetim Bilimleri Dergisi, 16(31), 381-408.

Sayın Araştırmacı;

Dergimize gelen yoğun talep nedeniyle Ekim 2024 sayısı için öngörülen kontenjan dolmuştur, gönderilen makaleler ilerleyen sayılarda değerlendirilebilecektir. Bu hususa dikkat ederek yeni makale gönderimi yapmanızı rica ederiz.

Yönetim Bilimler Dergisi Özel Sayı Çağrısı
Yönetim Bilimleri Dergisi 2024 yılının Eylül ayında “Endüstri 4.0 ve Dijitalleşmenin Sosyal Bilimlerde Yansımaları” başlıklı bir özel sayı yayınlayacaktır.
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi tarafından 5-6 Temmuz 2024 tarihlerinde çevrimiçi olarak düzenlenecek olan 4. Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı’nda sunum gerçekleştiren yazarların dergi için ücret yatırmasına gerek olmayıp, dekont yerine Konferans Katılım Belgesini sisteme yüklemeleri yeterli olacaktır.
Gönderilen makalelerin derginin yazım kurallarına uygun olması ve DergiPark sistemi üzerinden sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Özel sayı ana başlığı ile ilgisiz makaleler değerlendirmeye alınmayacaktır. Özel sayı için gönderilen makalelerin "Makalemi özel sayıya göndermek istiyorum" kutucuğu işaretlenerek sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Özel sayı için gönderilmemiş makalelerin bu sayıya eklenmesi mümkün olmayacaktır.
Özel Sayı Çalışma Takvimi
Gönderim Başlangıcı: 15 Nisan 2024
Son Gönderim Tarihi: 15 Temmuz 2024
Özel Sayı Yayınlanma Tarihi: Eylül 2024

Dergimize göndereceğiniz çalışmalar linkte yer alan taslak dikkate alınarak hazırlanmalıdır. Çalışmanızı aktaracağınız taslak dergi yazım kurallarına göre düzenlenmiştir. Bu yüzden biçimlendirmeyi ve ana başlıkları değiştirmeden çalışmanızı bu taslağa aktarmanız gerekmektedir.
İngilizce Makale Şablonu için tıklayınız...

Saygılarımızla,