Kamu hizmeti, doğrudan devlet veya devletin denetimi altında bulunan kurumlarca yürütülen hizmetleri ifade etmektedir. Devlet, kamu hizmetlerini kamu yönetimi aracılığıyla sunmaktadır. Dolayısıyla kamu yönetimi, kamusal hizmetlerin üretilmesinde birincil role sahiptir. Vatandaş ihtiyaçları kamusal hizmetlerin özünü oluşturmaktadır ve kamu yönetiminin sunacağı hizmetlerin niteliğini belirtmektedir. Vatandaş ihtiyaçlarının dinamik bir yapıda olması kamu yönetimi tarafından sunulan hizmetlerin zaman içerisinde değişmesini ve çeşitlenmesini beraberinde getirmiştir. Kamu yönetimi, vatandaşların ihtiyaçlarını etkin ve verimli bir şekilde giderebilmek için tarihsel süreç içerisinde farklı hizmet sunma anlayışları benimsemiştir. Bu durum kamu yönetiminde farklı yönetim paradigmalarının ortaya çıkmasını beraberinde getirmiştir. Kamu yönetiminde yaşanan her paradigma değişimi kamusal hizmetlerin üretilmesinde etkili olmaktadır ve bir dönüşümü beraberinde getirmektedir. İlgili değişim afet ve afet yönetimi için de geçerlidir. Zira afetler ile ilgili hizmetler doğrudan vatandaşları ilgilendiren hizmetlerdir ve birer kamu hizmeti niteliğindedir. Dolayısıyla afet konusunda kamu yönetimi tarafından sunulan tüm hizmetlerin yaşanan paradigma dönüşümlerinden etkilendiği ifade edilebilir. Son yıllarda kamu yönetiminde etkili olmaya başlayan Yeni Kamu Hizmeti yaklaşımı, kamu yönetiminin yaşadığı paradigma değişimlerinin bir sonucu olarak ortaya çıkmıştır. Yeni Kamu Hizmeti yaklaşımı, demokrasi temelinde etkin katılımı benimsemesi, müşteri kavramı yerine güçlü bir vatandaşlığı ön plana çıkarması, kamu yararını temel ilke olarak benimsemesi, kamu hizmetleri hususunda ağır bir sorumluluğu vurgulaması ve insana üstün bir değer atfetmesi gibi ilkelerle kamusal hizmetlerin sunulma mantığı üzerinde etkili olmaktadır. Bu bilgiler ışığında yapılan bu çalışma, Yeni Kamu Hizmeti yaklaşımının afet yönetimi alanına olası etkileri üzerinde durmaktadır. Çalışmada, Yeni Kamu Hizmeti yaklaşımının temel değerleri çerçevesinde afet yönetimi yeniden düşünmektedir ve başarılı bir afet yönetimi için nasıl bir role sahip olduğu tartışılmaktadır.
Kamu Yönetimi Kamu Hizmeti Yeni Kamu Hizmeti Yaklaşımı Afet Afet Yönetimi
Public service refers to services carried out directly by the state or institutions under the control of the state. The state provides public services through public administration. Therefore, public administration has a primary role in the production of public services. The needs of citizens constitute the essence of public services and indicate the nature of the services to be provided by the public administration. The dynamic nature of citizens needs has caused the services offered by public administration to change and diversify over time. Public administration has adopted different service delivery approaches throughout history in order to meet the needs of citizens effectively and efficiently. This situation has brought about the emergence of different management paradigms in public administration. Every paradigm change in public administration is effective in the production of public services and brings about a transformation. The relevant change also applies to disaster and disaster management. Because disaster-related services are services that directly concern citizens and are public services. Therefore, it can be stated that all services provided by public administration regarding disasters are affected by the paradigm transformations. The New Public Service approach, which has become effective in public administration in recent years, emerged as a result of the paradigm shifts experienced by public administration. The New Public Service approach has an impact on the logic of providing public services with principles such as adopting active participation based on democracy, emphasizing a strong citizenship instead of the concept of customer, adopting the public interest as the basic principle, emphasizing a heavy responsibility for public services and attributing a superior value to people. This study, conducted in the light of this information, focuses on the possible effects of the New Public Service approach on disaster management. In the study, disaster management is rethought within the framework of the core values of the New Public Service approach and its role in successful disaster management is discussed.
Public Administration Public Service New Public Service Approach Disaster Disaster Management
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Kamu Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 54 |