Research Article
BibTex RIS Cite

Türk Diş Hekimliği Öğrencilerinde Profesyonellik Değerlendirme Ölçeğinin Geçerliliği ve Güvenilirliği

Year 2024, Volume: 1 Issue: 3, 115 - 122, 28.10.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.14024617

Abstract

Amaç: Bu çalışmada diş hekimliği öğrencilerine, Tanrıverdi ve arkadaşlarının, Türkçe’ye uyarlamış oldukları Profesyonellik Değerlendirme Ölçeği kullanılarak diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin diş hekimliği mesleğine yönelik profesyonellik tutumlarının belirlenmesi ve ölçeğin geçerlilik, güvenirliğinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Yöntemler: İlk olarak Tanrıverdi ve arkadaşlarının, Türkçe’ye uyarlamış oldukları Profesyonellik Değerlendirme Ölçeği diş hekimliği öğrencilerinin anlayabileceği şekilde diş hekimleri ve dil uzmanları tarafından güncellenmiştir. Veri toplamaya başlamadan önce 30 öğrenci ile bir pilot çalışma gerçekleştirilmiştir. Yapı geçerliliği için doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ölçeğin güvenilirliğini belirlemek için test-tekrar test, madde korelasyonları, split-half analizi ve Cronbach's alpha katsayısı değerlendirilmiştir. İstatistiksel analizler için SPSS 25.0 ve JAMOVİ 2.5.3.0 paket programları kullanılmıştır. İstatistiksel anlamlılık düzeyi p<,05 olarak kabul edilmiştir. Bulgular: Katılımcıların %37,8’i erkek iken %62,2’si kadın idi. Ayrıca çoğunlukla (%27,9) 3. Sınıf ve %86,2’si uzman olmak isteyenlerden oluşmaktadır. Profesyonellik Değerlendirme Ölçeği toplam puan ortalaması 94,41±11,19'tür. Ölçeğin "empati ve hümanizm", "mesleki ilişki ve gelişim" ve "sorumluluk" olmak üzere üç faktörlü yapısı doğrulanmıştır. Ölçeğin Cronbach alfa katsayısı 0,90; Spearman-Brown ve Guttman split-half katsayılarının her ikisi de 0,82'dir. Test-tekrar test ölçümleri arasındaki sınıf içi korelasyon katsayısı 0,70'dir. Doğrulayıcı faktör analizi, ölçeğin orijinal versiyonu için uygun bir model olduğunu göstermiştir (χ2 /df = 2,33, RMSEA = 0,061, SRMR= 0,052, CFI = 0,901). Sonuç: Profesyonellik Değerlendirme Ölçeği'nin Diş Hekimliği versiyonu, Türkiye'deki diş hekimliği öğrencilerinin profesyonellik tutumlarını belirlemek için geçerli ve güvenilir bir araçtır.

References

  • Amritha, N., Vanishree, M., Chandra, K. M., & Babu, P. (2019). Assessment of dental students' attitudes and perceptions toward professionalism. Journal of Indian Association of Public Health Dentistry, 17(1), 19-24.
  • Bahaziq, W., & Crosby, E. (2011). Physician professional behaviour affects outcomes: A framework for teaching professionalism during anesthesia residency. Canadian Journal of Anesthesia, 58(11), 1039.
  • Brennan, M. D., & Monson, V. (2014). Professionalism: Good for patients and health care organizations. Mayo Clinic Proceedings.
  • Campbell, E. G., Regan, S., Gruen, R. L., Ferris, T. G., Rao, S. R., Cleary, P. D., & Blumenthal, D. (2007). Professionalism in medicine: Results of a national survey of physicians. Annals of Internal Medicine, 147(11), 795-802.
  • Cohen, J. J. (2006). Professionalism in medical education: An American perspective: From evidence to accountability. Medical Education, 40(7), 607-617.
  • Elcin, M., Odabasi, O., Gokler, B., Sayek, I., Akova, M., & Kiper, N. (2006). Developing and evaluating professionalism. Medical Teacher, 28(1), 36-39.
  • Farah-Franco, S., Singer-Chang, G., & Deoghare, H. (2017). Advancing the measurement of dental students’ professionalism. Journal of Dental Education, 81(11), 1338-1344.
  • Goold, S. D., & Lipkin, M. J. (1999). The doctor–patient relationship: Challenges, opportunities, and strategies. Journal of General Internal Medicine, 14(Suppl 1), S26.
  • Husain, N. E., Elsheikh, N. M. A., Elsheikh, M. N., Mahmoud, A., Sukkar, M. Y., Ibnouf, M. A., & Ahmed, M. H. (2018). Final year medical students and professionalism: Lessons from six Sudanese medical schools. Journal of Public Health and Emergency, 2.
  • Kersnik, J. (2012). Learning and teaching to educate future GPs. In Family Medicine (Vol. 18, pp. 199-200). Taylor & Francis.
  • Klemenc-Ketis, Z., & Vrecko, H. (2014). Development and validation of a professionalism assessment scale for medical students. International Journal of Medical Education, 5, 205.
  • Merle, C. L., Wuestenfeld, J. C., Fenkse, F., Wolfarth, B., Haak, R., Schmalz, G., & Ziebolz, D. (2022). The significance of oral inflammation in elite sports: A narrative review. Sports Medicine International Open, 6(02), E69-E79.
  • Reed, D. A., West, C. P., Mueller, P. S., Ficalora, R. D., Engstler, G. J., & Beckman, T. J. (2008). Behaviors of highly professional resident physicians. JAMA, 300(11), 1326-1333.
  • Riley, S., & Kumar, N. (2012). Teaching medical professionalism. Clinical Medicine, 12(1), 9-11. Sox, H. (2002). Medical professionalism in the new millennium: A physician charter. Annals of Internal Medicine, 136, 243-246.
  • Swing, S. R. (2007). The ACGME outcome project: Retrospective and prospective. Medical Teacher, 29(7), 648-654.
  • Tallis, R. C. (2006). Doctors in society: Medical professionalism in a changing world. Clinical Medicine, 6(1), 7.
  • Tanrıverdi, E. Ç., Nas, M. A., Kaşali, K., Layık, M. E., & El-Aty, A. A. (2023). Validity and reliability of the Professionalism Assessment Scale in Turkish medical students. PLOS ONE, 18(1), e0281000.
  • Wensing, M., & Kersnik, J. (2012). Improving the quality of care for patients with chronic diseases: What research and education in family medicine can contribute. The European Journal of General Practice, 18(4), 238-241.
  • Zijlstra-Shaw, S., Roberts, T., & Robinson, P. (2017). Evaluation of an assessment system for professionalism among dental students. European Journal of Dental Education, 21(4), e89-e100.

Validity and Reliability of the Professionalism Assessment Scale in Turkish Dental Students

Year 2024, Volume: 1 Issue: 3, 115 - 122, 28.10.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.14024617

Abstract

Objective : In this study, it was aimed to determine the professionalism attitudes of dental students towards the dental profession and to evaluate the validity and reliability of the scale by using the Professionalism Evaluation Scale adapted into Turkish by Tanrıverdi et al.
Methods : First, the Professionalism Assessment Scale adapted into Turkish by Tanrıverdi et al. was updated by dentists and linguists so that it could be understood by dental students. Before data collection, a pilot study was conducted with 30 students. Confirmatory factor analysis was conducted for construct validity. Test-retest, item correlations, split-half analysis and Cronbach's alpha coefficient were evaluated to determine the reliability of the scale. SPSS 25.0 and JAMOVI 2.5.3.0 package programs were used for statistical analysis. Statistical significance level was accepted as P<0.05.
Results : 37.8% of the participants were male, 62.2% were female. In addition, most of them (27.9%) were 3rd year and 86.2% of them were interested in specialization. The mean total score of the Professionalism Assessment Scale was 94.41±11.19. The three-factor structure of the scale as "empathy and humanism", "professional relationship and development" and "responsibility" was confirmed. Cronbach's alpha coefficient was 0.90, and both Spearman-Brown and Guttman split-half coefficients were 0.82. The intraclass correlation coefficient between test-retest measurements was 0.70. Confirmatory factor analysis showed that the model was appropriate for the original version of the scale (χ2 /df = 2.33, RMSEA = 0.061, SRMR= 0.052, CFI = 0.901).
Conclusion : The Dentistry version of the Professionalism Rating Scale is a valid and reliable instrument to determine the professionalism attitudes of dental students in Turkey.

Ethical Statement

Etik onay “Atatürk Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Etik Kurulu'ndan alınmıştır (Toplantı Tarihi: 25.10.2023; Oturum Sayısı: 10, Karar No:48).

Supporting Institution

Yazarlar bu çalışmanın herhangi bir finansal destek veya sponsorluk almadığını beyan eder.

Thanks

Çalışmaya katılan tüm öğrencilere ve değerli tavsiyeleri için Profesör Janko Kersnik'e teşekkür ederiz.

References

  • Amritha, N., Vanishree, M., Chandra, K. M., & Babu, P. (2019). Assessment of dental students' attitudes and perceptions toward professionalism. Journal of Indian Association of Public Health Dentistry, 17(1), 19-24.
  • Bahaziq, W., & Crosby, E. (2011). Physician professional behaviour affects outcomes: A framework for teaching professionalism during anesthesia residency. Canadian Journal of Anesthesia, 58(11), 1039.
  • Brennan, M. D., & Monson, V. (2014). Professionalism: Good for patients and health care organizations. Mayo Clinic Proceedings.
  • Campbell, E. G., Regan, S., Gruen, R. L., Ferris, T. G., Rao, S. R., Cleary, P. D., & Blumenthal, D. (2007). Professionalism in medicine: Results of a national survey of physicians. Annals of Internal Medicine, 147(11), 795-802.
  • Cohen, J. J. (2006). Professionalism in medical education: An American perspective: From evidence to accountability. Medical Education, 40(7), 607-617.
  • Elcin, M., Odabasi, O., Gokler, B., Sayek, I., Akova, M., & Kiper, N. (2006). Developing and evaluating professionalism. Medical Teacher, 28(1), 36-39.
  • Farah-Franco, S., Singer-Chang, G., & Deoghare, H. (2017). Advancing the measurement of dental students’ professionalism. Journal of Dental Education, 81(11), 1338-1344.
  • Goold, S. D., & Lipkin, M. J. (1999). The doctor–patient relationship: Challenges, opportunities, and strategies. Journal of General Internal Medicine, 14(Suppl 1), S26.
  • Husain, N. E., Elsheikh, N. M. A., Elsheikh, M. N., Mahmoud, A., Sukkar, M. Y., Ibnouf, M. A., & Ahmed, M. H. (2018). Final year medical students and professionalism: Lessons from six Sudanese medical schools. Journal of Public Health and Emergency, 2.
  • Kersnik, J. (2012). Learning and teaching to educate future GPs. In Family Medicine (Vol. 18, pp. 199-200). Taylor & Francis.
  • Klemenc-Ketis, Z., & Vrecko, H. (2014). Development and validation of a professionalism assessment scale for medical students. International Journal of Medical Education, 5, 205.
  • Merle, C. L., Wuestenfeld, J. C., Fenkse, F., Wolfarth, B., Haak, R., Schmalz, G., & Ziebolz, D. (2022). The significance of oral inflammation in elite sports: A narrative review. Sports Medicine International Open, 6(02), E69-E79.
  • Reed, D. A., West, C. P., Mueller, P. S., Ficalora, R. D., Engstler, G. J., & Beckman, T. J. (2008). Behaviors of highly professional resident physicians. JAMA, 300(11), 1326-1333.
  • Riley, S., & Kumar, N. (2012). Teaching medical professionalism. Clinical Medicine, 12(1), 9-11. Sox, H. (2002). Medical professionalism in the new millennium: A physician charter. Annals of Internal Medicine, 136, 243-246.
  • Swing, S. R. (2007). The ACGME outcome project: Retrospective and prospective. Medical Teacher, 29(7), 648-654.
  • Tallis, R. C. (2006). Doctors in society: Medical professionalism in a changing world. Clinical Medicine, 6(1), 7.
  • Tanrıverdi, E. Ç., Nas, M. A., Kaşali, K., Layık, M. E., & El-Aty, A. A. (2023). Validity and reliability of the Professionalism Assessment Scale in Turkish medical students. PLOS ONE, 18(1), e0281000.
  • Wensing, M., & Kersnik, J. (2012). Improving the quality of care for patients with chronic diseases: What research and education in family medicine can contribute. The European Journal of General Practice, 18(4), 238-241.
  • Zijlstra-Shaw, S., Roberts, T., & Robinson, P. (2017). Evaluation of an assessment system for professionalism among dental students. European Journal of Dental Education, 21(4), e89-e100.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Dentistry (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Kamber Kaşali

Didem Özkal Eminoğlu 0000-0001-9406-3368

Şifa Demirer Üstündağ 0009-0002-9010-4876

Esra Çınar Tanrıverdi 0000-0001-8857-3986

Publication Date October 28, 2024
Submission Date August 13, 2024
Acceptance Date October 21, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 1 Issue: 3

Cite

APA Kaşali, K., Özkal Eminoğlu, D., Demirer Üstündağ, Ş., Çınar Tanrıverdi, E. (2024). Türk Diş Hekimliği Öğrencilerinde Profesyonellik Değerlendirme Ölçeğinin Geçerliliği ve Güvenilirliği. Current Research in Health Sciences, 1(3), 115-122. https://doi.org/10.5281/zenodo.14024617
AMA Kaşali K, Özkal Eminoğlu D, Demirer Üstündağ Ş, Çınar Tanrıverdi E. Türk Diş Hekimliği Öğrencilerinde Profesyonellik Değerlendirme Ölçeğinin Geçerliliği ve Güvenilirliği. Curr Res Health Sci. October 2024;1(3):115-122. doi:10.5281/zenodo.14024617
Chicago Kaşali, Kamber, Didem Özkal Eminoğlu, Şifa Demirer Üstündağ, and Esra Çınar Tanrıverdi. “Türk Diş Hekimliği Öğrencilerinde Profesyonellik Değerlendirme Ölçeğinin Geçerliliği Ve Güvenilirliği”. Current Research in Health Sciences 1, no. 3 (October 2024): 115-22. https://doi.org/10.5281/zenodo.14024617.
EndNote Kaşali K, Özkal Eminoğlu D, Demirer Üstündağ Ş, Çınar Tanrıverdi E (October 1, 2024) Türk Diş Hekimliği Öğrencilerinde Profesyonellik Değerlendirme Ölçeğinin Geçerliliği ve Güvenilirliği. Current Research in Health Sciences 1 3 115–122.
IEEE K. Kaşali, D. Özkal Eminoğlu, Ş. Demirer Üstündağ, and E. Çınar Tanrıverdi, “Türk Diş Hekimliği Öğrencilerinde Profesyonellik Değerlendirme Ölçeğinin Geçerliliği ve Güvenilirliği”, Curr Res Health Sci, vol. 1, no. 3, pp. 115–122, 2024, doi: 10.5281/zenodo.14024617.
ISNAD Kaşali, Kamber et al. “Türk Diş Hekimliği Öğrencilerinde Profesyonellik Değerlendirme Ölçeğinin Geçerliliği Ve Güvenilirliği”. Current Research in Health Sciences 1/3 (October 2024), 115-122. https://doi.org/10.5281/zenodo.14024617.
JAMA Kaşali K, Özkal Eminoğlu D, Demirer Üstündağ Ş, Çınar Tanrıverdi E. Türk Diş Hekimliği Öğrencilerinde Profesyonellik Değerlendirme Ölçeğinin Geçerliliği ve Güvenilirliği. Curr Res Health Sci. 2024;1:115–122.
MLA Kaşali, Kamber et al. “Türk Diş Hekimliği Öğrencilerinde Profesyonellik Değerlendirme Ölçeğinin Geçerliliği Ve Güvenilirliği”. Current Research in Health Sciences, vol. 1, no. 3, 2024, pp. 115-22, doi:10.5281/zenodo.14024617.
Vancouver Kaşali K, Özkal Eminoğlu D, Demirer Üstündağ Ş, Çınar Tanrıverdi E. Türk Diş Hekimliği Öğrencilerinde Profesyonellik Değerlendirme Ölçeğinin Geçerliliği ve Güvenilirliği. Curr Res Health Sci. 2024;1(3):115-22.

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

30426