Objective: The research study aim toward assess nurses’ knowledge level and skills level regarding neonatal birth asphyxia in the neonatal care units of Mosul hospitals.
Methodology: This research study done through a descriptive design study which remained achieved at neonatal care units in Mosul hospitals in 9/ June to 18 / September/ 2025. It involved a non-random sampling technique (purposive) of 150 nurses who worked in five neonatal units in these hospitals. A panel of 14 experts viewed the research tool to ensure that the results of the study are valid. The reliability was aggressed by a pilot study that was conducted between 6 and 9/ July/ 2025 and a co-efficiency score (internal consistency) was applied to test Cronbach’s Alpha, which gave a score of 0.815. The data was analyzed with the SPSS version 25.
Result: The findings revealed that total nurses’ knowledge level was 39.3 (59) of the total sample at acceptable level with chi-square (82.133) and high significant p.value (0.000), that the total nurses’ skills level was 40.0% (60) of the total sample at good level with chi-square (68.733) and high significant p.value = 0.000. non-significant relationship between most of the sample characteristics demographic on their total nurses’ knowledge as well as total nurses skills level results was non-significant, except total nurses’ knowledge level there was significant association relationship with gender at p.value (0.036) also with current unit working duration at p.value (0.031) only. total nurses’ skills level with educational level at p.value (0.002) also with duration of general service years at p.value (0.017) only
Conclusion: The total knowledge level of the nurses was the most of nurses at acceptable level, the total level of skills of the nurses at good level. The correlational relationship between most of the sample characteristics demographic in addition their level total for knowledge and skills of role nurses was not significant, except that nurse’s total level for knowledge had significant correlational relationship with gender but only with current unit working duration only. total nurses’ skills level had significant correlational relationship with educational level but only with general service years.
Ethics Committee Approval: The study was done in compliance with the ethical approval of the Committee Collegiate for Ethics Research Medical at the University of Mosul code of approval (CCMRE-Nu-25-129). Additional ethical knowledge was also granted by the Ethics Committee of Nineveh Health Directorate, as well as from the administration of all involved hospitals in Mosul City.
This study was not funded externally to support it.
unknown
The author is truly appreciative to College of Nursing members at University of Mosul, in Iraq, as well as to our learned research colleagues and to the samples of nurses in general who participated in this study.
Amaç: Bu araştırma, Musul hastanelerinin yenidoğan bakım ünitelerinde hemşirelerin yenidoğan doğum asfiksisi ile ilgili bilgi ve beceri düzeylerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: Bu araştırma, 9 Haziran - 18 Eylül 2025 tarihleri arasında Musul hastanelerindeki yenidoğan bakım ünitelerinde gerçekleştirilen tanımlayıcı bir çalışma ile yürütülmüştür. Bu hastanelerdeki beş yenidoğan ünitesinde çalışan 150 hemşireden oluşan, rastgele olmayan (amaçlı) bir örnekleme tekniği kullanılmıştır. 14 uzmandan oluşan bir panel, araştırmanın sonuçlarının geçerliliğini sağlamak için araştırma aracını incelemiştir. Güvenilirlik, 6-9 Temmuz 2025 tarihleri arasında yürütülen bir pilot çalışma ile test edilmiş ve Cronbach Alpha katsayısını test etmek için iç tutarlılık katsayısı (katsayısal tutarlılık) uygulanmış ve 0,815 puan elde edilmiştir. Veriler SPSS 25 sürümü ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Bulgular, toplam hemşirelerin bilgi düzeyinin toplam örneklemin %39,3'ü (59) olarak kabul edilebilir düzeyde olduğunu, ki-kare (82,133) ve yüksek anlamlı p.değeri (0,000) olduğunu, toplam hemşirelerin beceri düzeyinin toplam örneklemin %40,0'ı (60) olarak iyi düzeyde olduğunu, ki-kare (68,733) ve yüksek anlamlı p.değeri = 0,000 olduğunu ortaya koymuştur. Örneklem özelliklerinin çoğunun demografik özellikleriyle hemşirelerin toplam bilgi düzeyleri ve hemşirelerin toplam beceri düzeyleri arasındaki ilişki anlamlı bulunmamıştır. Ancak, hemşirelerin toplam bilgi düzeyleri dışında, cinsiyetle p.değeri (0,036) ve mevcut birim çalışma süresiyle p.değeri (0,031) anlamlı ilişki bulunmuştur. Hemşirelerin toplam beceri düzeyleri ile eğitim düzeyleri arasında p.değeri (0,002) ve genel hizmet yılı süreleri arasında p.değeri (0,017) anlamlı ilişki bulunmuştur.
Sonuç: Hemşirelerin toplam bilgi düzeyleri çoğunlukla kabul edilebilir düzeyde, hemşirelerin toplam beceri düzeyleri ise iyi düzeydedir. Örneklem özelliklerinin çoğunun demografik özellikleriyle hemşirelerin rollerine ilişkin bilgi ve beceri düzeyleri arasındaki ilişki anlamlı bulunmamıştır. Ancak, hemşirelerin toplam bilgi düzeylerinin cinsiyetle anlamlı ilişki göstermesi, ancak yalnızca mevcut birim çalışma süresiyle anlamlı ilişki göstermesi dışında, hemşirelerin toplam beceri düzeylerinin eğitim düzeyleriyle anlamlı ilişki göstermesi, ancak yalnızca genel hizmet yılı ile anlamlı ilişki göstermesi dışında, anlamlı ilişki bulunmamıştır.
Hemşireler Bilgi Beceriler Doğum Asfiksisi Yenidoğan Bakım Üniteleri
Etik Komite Onayı: Çalışma, Musul Üniversitesi Tıp Araştırmaları Etik Kurulu'nun etik onay kurallarına (CCMRE-Nu-25-129) uygun olarak yürütülmüştür. Ayrıca, Ninova Sağlık Müdürlüğü Etik Kurulu'ndan ve Musul şehrindeki tüm ilgili hastanelerin yönetiminden ek etik bilgi alınmıştır.
Bu çalışmanın desteklenmesi için dışarıdan bir fon sağlanmamıştır.
unknown
Yazar, Irak'taki Musul Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi üyelerine, değerli araştırma meslektaşlarımıza ve genel olarak bu çalışmaya katılan hemşire örneklemlerine içtenlikle teşekkürlerini sunar.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Proje Numarası | unknown |
| Yayımlanma Tarihi | 2 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 21 Eylül 2025 |
| Kabul Tarihi | 31 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 2 Sayı: 3 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License