Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BIR GRUP ÇEVRE SAĞLIĞI ÖĞRENCISININ ÇÖZÜM ODAKLI YAKLAŞIM DÜZEYLERI ILE ÇEVRE SORUNLARINA YÖNELIK DAVRANIŞLARI ARASINDAKI İLIŞKILI VE ETKILEYEN FAKTÖRLER

Yıl 0002, Cilt: 3 Sayı: 5, 1 - 18, 24.07.2024

Öz

Bu çalışmanın amacı, çevre sağlığı alanında farklı seviyelerde eğitim alan öğrencilerin
çevre sorunlarına yönelik davranışlarını ve sorun çözme yaklaşımları ile ilişkili faktörleri
belirlemektir. Çalışma analitik/kesitsel bir çalışma olarak tasarlanmış olup, çalışma
evrenini 2020-2021 akademik yılında Türkiye genelinde Çevre Sağlığı Anabilim
Dalında ön lisans, yüksek lisans ve doktora programlarına kayıtlı 619 öğrenci
oluşturmuştur. Araştırma, katılmaya gönüllü olan 144 (3 katılımcı dâhil edilmemiştir)
öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler “Kişisel Bilgi Formu”, “Çevre Sorunları Davranış
Ölçeği” ve “Çözüm Odaklılık Envanteri” kullanılarak toplanmıştır. İstatistiksel
analiz ve değerlendirmeler bu verilere ait ortalamalar üzerinden gerçekleştirilmiştir.
Sonuçlar, Çevre Sorunlarına Yönelik Davranışları ve Çözüm Odaklı Yaklaşım
durumlarının cinsiyet, yaş, medeni durum, annenin hayatta olması, ailenin ilk çocuğu
olma ve çevresel bir örgüte üye olma değişkenlerine bağlı istatistiksel olarak anlamlı
şekilde farklılaşmaktadır. Ayrıca bu sonuçlar, çevresel sorunlara yönelik davranışları
ile problem çözme yaklaşım düzeyleri arasında pozitif bir korelasyon olduğunu
göstermiştir (p < 0.05, r = 0.39). Bu bulgular, öğrencilerin problem çözme becerileri
geliştikçe, çevre sorunlarına yönelik tutumlarının da geliştiği şeklinde yorumlanabilir.

Kaynakça

  • Baltacı, Ö., & Hamarta, E. (2013). Analyzing the relationship between social anxiety, social support and problem solving approach of university students. Education and Science, (38) 167, p. 226-240. http://213.14.10.181/index.php/EB/article/view/1757
  • Berg, I. K., De Jong, P., Center, M., & Hepworth, R. (2004). Building solution-focused partnerships in children’s protective and family services. Protecting Children, 19(2), 3-13.
  • Bingham, A., & Oğuzkan, A. F. (1971). Çocuklarda problem çözme yeteneklerinin geliştirilmesi. Milli Eğitim Basımevi.
  • Cepukiene, V., & Pakrosnis, R. (2011). The outcome of Solution-Focused Brief Therapy among foster care adolescents: The changes of behavior and perceived somatic and cognitive difficulties. Children and Youth Services Review, 33(6), 791- 797. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190740910003853
  • Cheung, M. F. Y. & To, W. M. (2019). An extended model of value-attitude-behavior to explain Chinese consumers’ green purchase behavior. Journal of Retailing and Consumer Services, 50, 145-153. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2019.04.006
  • Çabuk, B., & Karacaolu Ö., C. (2003). Üniversiteli öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 36(1), 189-198. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000079
  • Çimen, O., & Yilmaz, M. (2014). The Influence of Transformative Learning Based Environmental Education on Preservice Biology Teachers’ Perception of Environmental Problems. Bartın University Journal of Faculty of Education, 3(1), 339- 359. https://dergipark.org.tr/en/pub/buefad/issue/3814/51145
  • Demir, Y., Atlı, A., & Kış, A. (2016). Empathy based on gender in dissertations submitted in Turkey: A meta-analysis study. Eurasian Journal of Educational Research, 16(64). https://dergipark.org.tr/en/pub/ejer/issue/24398/258628
  • Deniş, H., & Genç, H. (2013). The investigation of candidate teachers’ attitudes towards envıronment. Asian Journal of Instruction e-ISSN:2148-26591(1),9-19. https://www.proquest.com/openview/f699bfc518caf760c8e5c39f70cb1dd1/1?cbl= 2045595&pq-origsite=gscholar&parentSessionId=RginQJOHUvKzRoVaMWZQain 4P2goq4BCAidS5MwEiRw%3D
  • Erol, G. H., & Gezer, K. (2006). Prospective of elementary school teachers’ attitudes toward environment and environmental problems. International Journal of Environmental and Science Education. http://www.ijese.net/makale/1261.html
  • Evans, N., & Evans, A. M. (2013). Solution-focused approach therapy for mental health nursing students. British Journal of Nursing, 22(21), 1222-1226. https://www. magonlinelibrary.com/doi/abs/10.12968/bjon.2013.22.21.1222
  • Flett, G. L., & Hewitt, P. L. (2002). Perfectionism and maladjustment: An overview of theoretical, definitional, and treatment issues. https://psycnet.apa.org/record/2002- 02485-001?trk=public_post_comment-text
  • Gingerich, W. J., & Wabeke, T. (2001). A solution-focused approach to mental health intervention in school setting. Children & Schools, 23(1), 33-47. https://academic. oup.com/cs/article/23/1/33/343701
  • Grant, A. M., Cavanagh, M. J., Kleitman, S., Spence, G., Lakota, M., &Yu, N. (2012).
  • Development and validation of the solution-focused inventory. The Journal of Positive Psychology, 7(4), 334-348. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1 7439760.2012.697184
  • Güven, E., & Aydoğdu, M. (2012). Development of Environmental Problems Behavior Scale and Determination of Teacher Candidates’ Behavior Levels. The Journal of Uludağ University Education Faculty, 25(2), 573-590. https://dergipark. org.tr/en/pub/uefad/issue/16696/173566
  • Han, H., Hsu, L. T. J., & Lee, J. S. (2009). Empirical investigation of the roles of attitudes toward green behaviors, overall image, gender, and age in hotel customers’ ecofriendly decision-making process. International Journal of Hospitality Management, 28(4), 519-528. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2009.02.004
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çevre Eğitimi ve Yaygınlaştırılması
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İnci Gündoğdu

Sevil Özcan

Yayımlanma Tarihi 24 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 26 Mart 2024
Kabul Tarihi 14 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 0002 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Gündoğdu, İ., & Özcan, S. (2024). BIR GRUP ÇEVRE SAĞLIĞI ÖĞRENCISININ ÇÖZÜM ODAKLI YAKLAŞIM DÜZEYLERI ILE ÇEVRE SORUNLARINA YÖNELIK DAVRANIŞLARI ARASINDAKI İLIŞKILI VE ETKILEYEN FAKTÖRLER. Çevre Şehir Ve İklim Dergisi, 3(5), 1-18.