The Covid-19 pandemic has triggered significant shifts in working conditions across various sectors, with each sector experiencing distinct impacts based on its unique characteristics. In the field of education, the most notable transformation has been the widespread adoption of distance learning. This shift to remote work has profoundly influenced teachers' job satisfaction levels.
This study investigates how the recent changes in working conditions during the pandemic have affected teachers' job satisfaction, focusing on the key determinants of job satisfaction. To adopt a case study approach to the teachers’ jobs satisfaction, a qualitative research design was applied. 20 in-depth interviews were conducted with teachers (10 female and 10 male) working in İzmir—10 from public schools and 10 from private schools. The study also examined whether significant differences exists in the findings based on school type (public vs. private) or gender.
The findings reveal that the changes in working conditions led to a decline in teachers' job satisfaction. Key factors contributing to this decline included the erosion of boundaries between work and personal life, increased workloads, reduced income, intensive stress and anxiety levels, the necessity of conducting all work online, and a sense of alienation from the system experienced by both teachers and students. However, no substantial evidence was found to indicate that there are significant differences in job satisfaction levels based on gender or school type.
Covid-19 salgını ile pek çok sektörde çalışma koşullarında değişim yaşanmış ve sektörler bu değişimden içsel özellikleri doğrultusunda farklı şekillerde etkilenmiştir. Eğitim alanı özelinde salgının çalışma koşullarında yarattığı en büyük değişim, uzaktan eğitim uygulamasına geçiş olmuştur. Salgın sürecinde uzaktan çalışma deneyimi öğretmenlerin iş memnuniyeti düzeylerini etkilemiştir. Bu çalışmanın amacı, salgın döneminde çalışma koşullarında ortaya çıkan değişimin öğretmenlerin iş memnuniyetine etkisini, iş memnuniyetinin belirleyicileri üzerinden tartışmaktır. Çalışmada nitel analiz yaklaşımlarından durum analizi benimsenmiş ve derinlemesine görüşme tekniğini kullanılarak İzmir’de 10’u kamu okulunda, 10’u özel okulda çalışan 20 öğretmen (10 kadın, 10 erkek) ile görüşme gerçekleştirilmiş; özel okul-kamu okulu ve cinsiyet temelinde bulgularda anlamlı farklılık olup olmadığı sorgulanmıştır. Çalışma sonucunda, çalışma koşullarında yaşanan değişimin öğretmenlerin iş memnuniyeti düzeyini azalttığı bulgusuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin iş memnuniyetinin azalmasına neden olan temel unsurlar; ev ve iş yaşamının birbirine karışması ve iş yükündeki artış, toplam gelirin azalması, stres ve kaygı düzeyinin artması, tüm işlerinin çevrimiçi yürütülmesi ve sistemin hem öğretmen hem öğrenci açısından yabancılaşmaya neden olması şeklinde sıralanabilir. Cinsiyet ya da kamu okulu-özel okul ayrımı bağlamlarında anlamlı bir farklılığın söz konusu olduğuna dair yeterli veriye ulaşılamamıştır.
Bu çalışma Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulunda (Protokol No. 210012–Karar No. 17) 16.11.2021 tarihli toplantısında alınan onay kararı ile yürütülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çalışma Ekonomisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 16 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 2 Sayı: 85 |