This article aims to explain market relations of a single company, which operated in
ice production sector. In order to provide a proper market, Ottoman State’s efforts as a market
regulator will be discussed against the demands of Bomonti Ice Company and his rivals.
Historically ice is a demanded commodity. But only after the second half of 19th century, this
demand could be substantially met with invention of artificial ice production. Due to ice had
a large market, many entrepreneurs wanted to act in this sector. In this process, Bomonti Ice
Company became the prominent actors of the market. Bomonti brothers seized the privilege
of Salim Ağa. In their activities, they faced two different competitions. First rivals were snow
collecting artisans. They prepared precipitation from winter and sold in summer for a long time. These artisans’ claims about Bomonti Ice Company were not accept by Ottoman State.
Company’s second rival was the other opponents who wanted to produce artificial ice like
him. But in this point, Bomonti Ice Company became the opposition part. Company thought
that his production monopoly had been violated. But their objections in this field were partly
accepted by the state. State intervened to the artificial ice producers in a commercial scale.
On the contrary to privilege contract, the state did not interfere with the manufacturers who
produce ice for their own use.
Bomonti Ice Company Artificial Ice Competition Production Monopoly Market Relations
Bu makale buz üretimi sektöründeki tek bir firmanın, piyasa ilişkilerini açıklamayı
hedeflemektedir. Bomonti Buz Şirketinin ve rakiplerinin talepleri karşısında, Osmanlı
Devleti’nin piyasa düzenleyicisi olarak uygun bir rekabeti nasıl sağlayacağıyla ilgili
çabalarından bahsedilecektir. Buz tarih boyunca piyasası olan bir ürün olmuştur. Fakat bu
talebin esaslı bir şekilde karşılanması; ancak XIX. Yüzyılın ikinci yarısından sonra, suni buz
üretiminin keşfiyle birlikte mümkün olmuştur. Buzun geniş bir piyasaya sahip olması, pek
çok girişimcinin bu sektörde faaliyette bulunmak istemesine sebeptir. Bu süreçte Bomonti Buz
Şirketi, piyasanın önemli aktörlerinden olmuştur. Bomonti kardeşler Salim Ağa’nın imtiyazını
ellerine geçirmişlerdir. Faaliyetleri sırasında iki türlü rekabete maruz kalmışlardır. İlk rakip
karcı esnafıdır. Bunlar eskiden beri, yağışı kıştan hazırlayıp yazın satmaktadırlar. Bu esnafın
Bomonti Buz Şirketi hakkındaki iddiaları, Osmanlı Devleti tarafından kabul görmemiştir.
Şirketin ikinci rakibiyse, kendisi gibi suni buz üretmek isteyen diğer girişimcilerdir. Fakat
bu noktada şikâyetçi taraf, Bomonti Buz Şirketi olmuştur. Şirket üretim alanındaki tekelinin,
ihlal edildiğini düşünmektedir. Fakat bu alandaki itirazları, devlet tarafından kısmen kabul
edilmiştir. Devlet suni buz üretimini, ticari ölçekte yapanlara müdahalede bulunmuştur.
Fakat imtiyaz mukavelenamesinde aksi bir madde bulunmasına rağmen, kendi ihtiyacı için
makine kullananlara dokunmamıştır.
Bomonti Buz Şirketi Suni Buz Rekabet Üretim Tekeli Piyasa İlişkileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ağustos 2016 |
Gönderilme Tarihi | 11 Şubat 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 16 Sayı: 32 |