Cumhuriyet’in ilk yıllarında kibrit, 1924 senesi Bütçe Kanunu ile inhisara
bağlanmıştır. İncelenen zaman dilimi olan 1924-1943 yılları arasında kibrit inhisarı
uygulamasının, Türkiye Kibrit İnhisarı Türk Anonim Şirketi, Kibrit İnhisarı İşletme İdaresi, Di
Amerikan Türkiş İnvestment Korporeşön Şirketi idaresinde olmak üzere üç aşamalı bir seyir
takip ettiği söylenebilir. İnhisar uygulaması altındaki bu süreçte kibrit fiyatlarında yaşanan
değişiklikler, dönemin basınında geniş çapta yer almıştır. Bu çalışmada İnhisar İdaresi altında
Türkiye’deki kibrit fiyatları, basına yansıyan haberler çerçevesinde Cumhuriyet gazetesi
özelinde incelenmeye ve değerlendirilmeye çalışılmıştır. Analiz sonucunda Türkiye’de kibrit
fiyatlarının, inhisarın devredildiği şirketle Türk hükümeti arasında yapılan antlaşmalar
çerçevesinde belirlendiği saptanmıştır. Bu noktada başlangıçta halka satış bedeli yüz para
olarak belirlenen kibrit fiyatlarının, sonraki yıllarda doların değerinde yaşanan değişimlere
göre elli paraya kadar düştüğü tespit edilmiştir. Diğer taraftan İkinci Dünya Savaşı yıllarında
Türkiye’deki kibrit fiyatlarını etkileyen unsurun, yaşanan olağanüstü şartlar nedeniyle
başvurulan geliri artırıcı önlemler olduğu görülmüştür.
In the first years of the Republic, match was monopolized by the 1924 Budget Law.
It can be said that the match monopoly practice between 1924-1943, which is the period of
study has followed a three-stage course as Turkey Match Monopoly Turkish Incorporated
Company, Match Monopoly Business Administration, Di American Türkiş İnvestment
Korporeşön Company. The changes in match prices during this period under the monopoly
practice were widely covered in the press of the period. In this study, match prices in Turkey
under monopoly practice have been tried to be examined and evaluated specifically for
Cumhuriyet newspaper within the frame of the news reflected in the press of the period.
As a result of analysis, it was determined that the match prices were determined within the
framework of the agreements signed between the company and the Turkish government. In
this framework, it has been determined that the prices of matches, which were initially set to
be sold to the public as a hundred money, decreased to fifty money according to the changes
in the value of the dollar in the following years. On the other hand, it has been observed that
the factor affecting match prices during the Second World War was the income-increasing
measures applied due to extraordinary conditions.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 20 Sayı: 41 |