BibTex RIS Kaynak Göster

Reflections of mathematics communications on students’ written works: A case study of triangle

Yıl 2016, Cilt: 45 Sayı: 1, 71 - 98, 04.05.2016

Öz

The concept of communication is a polyphonic concept that is in the junction point of most disciplines. The communication is evaluated as a process in the concept descriptions within the communication theory. ın the communication process that brings the mutual interaction forward basically, it is thought that there are personal differences in terms of transferring emotion, thoughts and information and of reaching them to individuals. In this study that was a part of a more extensive study that mathematics communication process were analyzed in different dimensions ,the interactions in learning environment based on teacher-student interaction were handled and scrutinized within communication process. The interaction in question was evaluated by “Shannon-Weaver Model” in terms of the perspective of teacher, student and subject. In the study done by case study within qualitative paradigm, the communication of 9th grade students consisting the study group in mathematics courses was observed within the scope of process evaluation. After investigating the written records students kept during the courses, document analysis was performed. The data obtained were evaluated by doing descriptive analysis. It was observed that – after solving problems with students in a verbal communication way- the student misused mathematical terminology. The mathematical language used in these courses stirred an incoherent jungle of symbols for students

Kaynakça

  • Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 223-238.
  • Aktaş, T. (2005). Yabancı dil öğretiminde iletişimsel yeti. Journal of Language and Linguistic Studies , 1 (1), 89-100.
  • Arslan, S. & Yıldız, C. (2010). 11. Sınıf öğrencilerinin matematiksel düşünmenin aşamalarındaki yaşantılarından yansımalar. Eğitim ve Bilim Dergisi, 35(156), 17-30
  • Aziz, A. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. İstanbul: Nobel Yayıncılık.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Ankara: Harf Eğitim Matbaacılık.
  • Bakioğlu, A. (2014). Eğitim psikolojisi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bayraktar, B. B. (2014). Bilgi ve belge yöneticisi için iletişimin önemi. Retrived June 01, 2014 from http://www.beratbir.com/ adresinden alındı.
  • Bütüner, S. Ö. & Gür, H. (2008). Açılar ve üçgenler konusunun anlamlı öğrenme araçlarından v diyagramları ve zihin haritaları kullanılarak öğretimi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2(1), 1-18.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (Sixth Edition). New York: Routledge.
  • Chomsky, N. (2001). Dil ve zihin. (A. Kocaman, Çev.) Ankara: Ayraç Yayıncılık.
  • Çelik, D., & Güler, M. (2013). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin gerçek yaşam problemlerini çözme becerilerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi , 20(2013), 180-195.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler Matbaa.
  • Çubukçu, H. (2006). Kişilerarası İletişimde Devingenlik: Yeni Bir İletişim Modeline Doğru…. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi , 23 (1), 75-87.
  • Delice, A. (2010). Nicel araştırmalarda örneklem sorunu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri/ Educational Sciences: Theory & Practice , 10 (4), 1969-2018.
  • Delice, A. & Ergene, Ö. (2015). İntegral hacim problemleri çözüm süreçlerinin bireysel ilişkiler bağlamında incelenmesi; disk, pul ve kabuk yöntemleri. Sakarya University Journal of Education, 5(1), 37-54.
  • Erdoğan, İ. (2011). İletişimi anlamak. Ankara: Erk Yayınları.
  • Ergün, M. (1997). Eğitim sosyolojisi (4. Ed.). Ankara: Ocak Yayınları.
  • Güneş, A. (2011). Kişilerarası iletişim sürecinde beden dili kavramı ve rolü üzerine kuramsal bir çalışma. e-Journal of New World Sciences Academy , 6 (4), 706-730.
  • Güven, B., & Karataş, İ. (2004). İlköğretı̇m matematı̇k öğretmen adaylarının sınıf ortamı tasarımları. İlköğretim Online Dergisi, 3(1), 25-34.
  • Haciomeroglu G. (2009). Preservice teachers' reflections on their instructional practices, The 31st Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Atlanta, Georgia, ABD, 23-26 Eylül 2009, pp.1339-1345.
  • Hatırasu, V. (2013). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersi dinleme temelli test performansları ile okuma temelli test performanslarının karşılaştırılması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2013), 107-119.
  • Kızıloluk, H. (2001). Sınıf ortamında öğretmen ve öğrenci iletişiminin yatay veya dikey olmasının öğrenme üzerindeki etkileri. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 25 (1), 151-159.
  • Lashley, C. (2003). Effective Communication with Employees. In S. Kusluvan, Managing employee attitudes and behaviors in the tourism and hospitality ındustry. New York: Nova Yayıncılık.
  • Mattelart, A., & Mattelart, M. (2003). İletişim kuramları tarihi. (M. Zırhlıoğlu, Trans.). İletişim Yayınları.
  • McMillan, J. H. (2000). Educational research: Fundamentals for the consumer (3rd edition). NewYork.
  • MEB. (2013a). Ortaokul matematik dersi öğretim programı (9,10,11 ve 12. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2013b). Mesleki gelişim: Girişimci fikirler üretme. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Özçakır, A., Dağdeviren, N., & Görpelioğlu, S. (2004). İletişimin temelleri. In Türkiye Sağlık Bakanlığı aile doktorları için kurs notları (1. Aşama). Ankara: Ata Ofset Matbaacılık, 43-54
  • Özodaşık, M. (2012). Halkla ilişkiler ve iletişim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Patton, M. (1990). Qualitative evaluation and research methods. Beverly Hills: Sage.
  • Schunk, D. H. (2011). Öğrenme teorileri (M. Y. Demir, Trans., pp. 27-76). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Soylu, Y., & Soylu, C. (2006). Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 7 (11), 97-111.
  • Strauss, L. A. (1987). Qualtitative analysis for social scientists. Cambridge, UK: University Press.
  • Sür, B. (2015). Matematı̇ksel nesnelerı̇n yazılı ve sözlü matematı̇ksel ı̇letı̇şime yansımalarının 9.sınıf üçgenler konusu bağlamında ı̇ncelenmesı̇. Unpublished masters’ thesis. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • TDK. (2013). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Ulutaşdemir, N. (2007). Engelli çocuklarda iletişim ve oyunun önemi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2 (5), 36-51.
  • Wenger, E. (2008). Communities of practice: learning, meaning, and identity, New York: Cambridge University Press,.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, B. (2003). Toplumsal iletişim ve kütüphane. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 20 (2), 11-29
  • Zembat, İ. Ö. (2008). Kavram yanılgısı nedir?. Matematiksel kavram yanılgıları ve çözüm önerileri. Özmantar, M. F., Bingölbali, E. & Akkoç, H. (Ed). Ankara: Pegem Akademi.

Matematik iletişimi sürecinin öğrenci kayıtlarına yansımaları: Üçgenler konusu durum çalışması

Yıl 2016, Cilt: 45 Sayı: 1, 71 - 98, 04.05.2016

Öz

İletişim kavramı birçok disiplinin kesişim noktasında yer alan çoksesli bir kavramdır. İletişim kuramları çerçevesinde yapılan kavram tanımlarında genel olarak iletişim bir süreç olarak değerlendirilmektedir. Temelde karşılıklı etkileşimi öne çıkaran iletişim sürecinde, duygu düşünce ve bilgilerin aktarılması ile bireylere ulaşması açısından bireysel farklılıklar olduğu düşünülmektedir. Matematik iletişimi sürecinin farklı boyutlardan incelendiği geniş çaplı bir çalışmanın parçasını oluşturan bu çalışmada öğretmen-öğrenci etkileşimine dayalı öğretim ortamlarındaki etkileşimler iletişim süreci bağlamında ele alınıp incelenmiştir. Söz konusu iletişimler “Shannon-Weaver Modeli” dikkate alınarak öğretmen, öğrenci ve konu perspektifinden değerlendirilmiştir. Nitel paradigma çerçevesinde yapılan araştırmada 9. sınıf öğrencilerinden oluşan çalışma grubunun matematik derslerindeki iletişimi süreç değerlendirmesi kapsamında gözlenmiştir. Daha sonra öğrencilerin ders sırasında tuttuğu yazılı kayıtlar incelenerek doküman analizi yapılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz yapılarak değerlendirilmiştir. Çalışma sonunda sözlü iletişim yoluyla soru çözümünün öğrencilerin matematiksel terminolojiyi hatalı kullanmasına neden olduğu gözlenmiştir. Elde edilen diğer önemli sonuç ise kullanılan matematik dilinin öğrencilerde anlaşılmayan bir sembol yığını hissi uyandırdığıdır.

Kaynakça

  • Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 223-238.
  • Aktaş, T. (2005). Yabancı dil öğretiminde iletişimsel yeti. Journal of Language and Linguistic Studies , 1 (1), 89-100.
  • Arslan, S. & Yıldız, C. (2010). 11. Sınıf öğrencilerinin matematiksel düşünmenin aşamalarındaki yaşantılarından yansımalar. Eğitim ve Bilim Dergisi, 35(156), 17-30
  • Aziz, A. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. İstanbul: Nobel Yayıncılık.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Ankara: Harf Eğitim Matbaacılık.
  • Bakioğlu, A. (2014). Eğitim psikolojisi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bayraktar, B. B. (2014). Bilgi ve belge yöneticisi için iletişimin önemi. Retrived June 01, 2014 from http://www.beratbir.com/ adresinden alındı.
  • Bütüner, S. Ö. & Gür, H. (2008). Açılar ve üçgenler konusunun anlamlı öğrenme araçlarından v diyagramları ve zihin haritaları kullanılarak öğretimi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2(1), 1-18.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (Sixth Edition). New York: Routledge.
  • Chomsky, N. (2001). Dil ve zihin. (A. Kocaman, Çev.) Ankara: Ayraç Yayıncılık.
  • Çelik, D., & Güler, M. (2013). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin gerçek yaşam problemlerini çözme becerilerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi , 20(2013), 180-195.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler Matbaa.
  • Çubukçu, H. (2006). Kişilerarası İletişimde Devingenlik: Yeni Bir İletişim Modeline Doğru…. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi , 23 (1), 75-87.
  • Delice, A. (2010). Nicel araştırmalarda örneklem sorunu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri/ Educational Sciences: Theory & Practice , 10 (4), 1969-2018.
  • Delice, A. & Ergene, Ö. (2015). İntegral hacim problemleri çözüm süreçlerinin bireysel ilişkiler bağlamında incelenmesi; disk, pul ve kabuk yöntemleri. Sakarya University Journal of Education, 5(1), 37-54.
  • Erdoğan, İ. (2011). İletişimi anlamak. Ankara: Erk Yayınları.
  • Ergün, M. (1997). Eğitim sosyolojisi (4. Ed.). Ankara: Ocak Yayınları.
  • Güneş, A. (2011). Kişilerarası iletişim sürecinde beden dili kavramı ve rolü üzerine kuramsal bir çalışma. e-Journal of New World Sciences Academy , 6 (4), 706-730.
  • Güven, B., & Karataş, İ. (2004). İlköğretı̇m matematı̇k öğretmen adaylarının sınıf ortamı tasarımları. İlköğretim Online Dergisi, 3(1), 25-34.
  • Haciomeroglu G. (2009). Preservice teachers' reflections on their instructional practices, The 31st Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Atlanta, Georgia, ABD, 23-26 Eylül 2009, pp.1339-1345.
  • Hatırasu, V. (2013). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersi dinleme temelli test performansları ile okuma temelli test performanslarının karşılaştırılması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2013), 107-119.
  • Kızıloluk, H. (2001). Sınıf ortamında öğretmen ve öğrenci iletişiminin yatay veya dikey olmasının öğrenme üzerindeki etkileri. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 25 (1), 151-159.
  • Lashley, C. (2003). Effective Communication with Employees. In S. Kusluvan, Managing employee attitudes and behaviors in the tourism and hospitality ındustry. New York: Nova Yayıncılık.
  • Mattelart, A., & Mattelart, M. (2003). İletişim kuramları tarihi. (M. Zırhlıoğlu, Trans.). İletişim Yayınları.
  • McMillan, J. H. (2000). Educational research: Fundamentals for the consumer (3rd edition). NewYork.
  • MEB. (2013a). Ortaokul matematik dersi öğretim programı (9,10,11 ve 12. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2013b). Mesleki gelişim: Girişimci fikirler üretme. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Özçakır, A., Dağdeviren, N., & Görpelioğlu, S. (2004). İletişimin temelleri. In Türkiye Sağlık Bakanlığı aile doktorları için kurs notları (1. Aşama). Ankara: Ata Ofset Matbaacılık, 43-54
  • Özodaşık, M. (2012). Halkla ilişkiler ve iletişim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Patton, M. (1990). Qualitative evaluation and research methods. Beverly Hills: Sage.
  • Schunk, D. H. (2011). Öğrenme teorileri (M. Y. Demir, Trans., pp. 27-76). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Soylu, Y., & Soylu, C. (2006). Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 7 (11), 97-111.
  • Strauss, L. A. (1987). Qualtitative analysis for social scientists. Cambridge, UK: University Press.
  • Sür, B. (2015). Matematı̇ksel nesnelerı̇n yazılı ve sözlü matematı̇ksel ı̇letı̇şime yansımalarının 9.sınıf üçgenler konusu bağlamında ı̇ncelenmesı̇. Unpublished masters’ thesis. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • TDK. (2013). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Ulutaşdemir, N. (2007). Engelli çocuklarda iletişim ve oyunun önemi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2 (5), 36-51.
  • Wenger, E. (2008). Communities of practice: learning, meaning, and identity, New York: Cambridge University Press,.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, B. (2003). Toplumsal iletişim ve kütüphane. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 20 (2), 11-29
  • Zembat, İ. Ö. (2008). Kavram yanılgısı nedir?. Matematiksel kavram yanılgıları ve çözüm önerileri. Özmantar, M. F., Bingölbali, E. & Akkoç, H. (Ed). Ankara: Pegem Akademi.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Büşra Sür

Ali Delice

Yayımlanma Tarihi 4 Mayıs 2016
Gönderilme Tarihi 26 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 45 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sür, B., & Delice, A. (2016). Matematik iletişimi sürecinin öğrenci kayıtlarına yansımaları: Üçgenler konusu durum çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45(1), 71-98.

Copyright © 2011

Cukurova University Faculty of Education

All rights reserved