Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hanefîlerin Cuma Namazını Devlet Başkanı veya İzin Verdiği Kimselerin Kıldırması Şartıyla Kayıtlamasına Usûlî Bir Bakış

Yıl 2014, Cilt: 18 Sayı: 2, 207 - 240, 15.12.2014
https://doi.org/10.18505/cuifd.254723

Öz

Allah Teâla Cuma namazını mutlak ve umûmî olarak emretmiş, Hz. Peygamber
de sözlü ve fiili sünneti ile onun kimlere farz olduğunu ve nasıl kı-
lınacağını beyan etmiştir. Mezheb imamları Cuma namazının vücubu ve
sıhhati konusunda birtakım şartlar ileri sürmüşlerdir. Birinci gruba giren
şartlar üzerinde ittifak edilirken ikinci gruptaki şartlar konusunda âlimler
arasında ihtilaf bulunmaktadır. Sonucu bakımından, üzerinde ihtilaf edilen
şartların en önemlisi Hanefîler tarafından ileri sürülen devlet başkanı şartı-
dır. Hanefî mezhebi imamları Cuma namazını devlet başkanı veya izin verdiği
kimselerin kıldırması halinde sahih aksi halde sahih olmayacağını; bu
durumda onun yerine öğle namazının kılınması gerektiğini söylemişlerdir.
Biz bu çalışmada devlet başkanı şartının dayandığı delillerin Hanefî fıkıh
usulü açısından Kur’an’ın mutlak ve umumi hükmünü takyid ve tahsis
edecek nitelikte olup olmadığını ele alacağız

Kaynakça

  • el-Bedrî es-Sâmerrâî-Mahmud Muhammed Halîl es-Saîdî), Kahire, 1988.
  • Ahmed Cevdet, Mecelle, (nşr. Ali Himmet Berki), İstanbul, 1982.
  • Ahmed-Muhammed Şakir, el-Bâisü’l-hasîs şerhu muhtasarı Ulumi’l-hadîs, Beyrut, 1983.
  • Aʻzamî, Muhammed Mustafa, Studies in Hadith Methodology and Literature, İndiana, 1977.
  • Bağdâdî, Ebû Bekr Ahmed b. Ali, el-Kifâye fî ilmi’r-rivâye, Beyrut, 1986.
  • Beyhâkî,Ebû Bekr Ahmed b. Hüseyin b. Ali, es-Sünen'ül-Kübrâ, Dâru’l-fikr, ts.
  • Buhârî, Ebû Abdillah Muhammed b. İsmail, et-Târîhu’l-kebîr, Beyrut, ts.

A Methodological Glimpse to Allocation of Friday Prayer with The Condition of Head of State or The Men Who He Allows to Perform it by Hanafit Scholors

Yıl 2014, Cilt: 18 Sayı: 2, 207 - 240, 15.12.2014
https://doi.org/10.18505/cuifd.254723

Öz

Allah the Almighty ordered Friday prayer with an absolute and public statement,
The Prophet Muhammed, too, declared it whom is obliged to and how to be performed by his actual and oral tradition. Sectarian Imams suggested
a number of conditions for the obligation and authenticity of Friday
prayer. While it has been allied on the terms in the first category, there are
disputes among scholars about the conditions in the second group. In terms
of its result, the most important of the conditions which are disputed, is the
condition of the head of state set forth by Hanafits. Hanafi sect Imams said
that Friday prayer is accepted as authentic if the head of state performes it
or who he would allow to perform, otherwise it will not be authentic, in this
case, noon prayers should be performed instead of it. In this study, we will
discuss whether the evidences which the condition of the president based
on have the qualification to allocate and restrict the absolute and the public
decision of Quran in terms of Hanafıt’s usul al-fiqh.

Kaynakça

  • el-Bedrî es-Sâmerrâî-Mahmud Muhammed Halîl es-Saîdî), Kahire, 1988.
  • Ahmed Cevdet, Mecelle, (nşr. Ali Himmet Berki), İstanbul, 1982.
  • Ahmed-Muhammed Şakir, el-Bâisü’l-hasîs şerhu muhtasarı Ulumi’l-hadîs, Beyrut, 1983.
  • Aʻzamî, Muhammed Mustafa, Studies in Hadith Methodology and Literature, İndiana, 1977.
  • Bağdâdî, Ebû Bekr Ahmed b. Ali, el-Kifâye fî ilmi’r-rivâye, Beyrut, 1986.
  • Beyhâkî,Ebû Bekr Ahmed b. Hüseyin b. Ali, es-Sünen'ül-Kübrâ, Dâru’l-fikr, ts.
  • Buhârî, Ebû Abdillah Muhammed b. İsmail, et-Târîhu’l-kebîr, Beyrut, ts.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Recep Çetintaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Çetintaş, Recep. “Hanefîlerin Cuma Namazını Devlet Başkanı Veya İzin Verdiği Kimselerin Kıldırması Şartıyla Kayıtlamasına Usûlî Bir Bakış”. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 18/2 (Aralık 2014), 207-240. https://doi.org/10.18505/cuifd.254723.