Ekmaluddin Baberti who was one of the representatives of the
Hanafı sect in Egypt had expounded both of the Wasiyye attributed
to AbCı Hanife and the creed of Tahavi the perfect article of
Hanefi schoole. But there are two importent differences between
these articles about "the believe" and the "power to act" for man.
We try to get out how Baberti reconciles these contarvery views
as a Hanafı scholar. But it will be seen that the problem has been
unsolwed as it was up taday. Because Baberti had explained these
problems in accordance with the feature of tehese articles. It is a
matter of fact that the views of Tahavi on these problems are
more undersatndable from the other one in respect of the explanations
of Baberti. Because Tahavi had deduced his creed, in general,
from the Quran and the Traditions of the Prophet (peace be
up on Him).
Mısır'da, Hanefi ekolünün temsilcileri ve müdafılerinden sayılan
Ekmeluddin ei-Baberti, (ö. 786/1384) hanefi akaidinin önemli nsalerinden
olup Ebu Hanife'ye isnat edilen Vasiyye'yi ve yine bu ekolün
en önemli Akaid risalesi olan Akidetü't-Tahavi'yi şerh etmiştir.
Ehl-i sünnet ve'l-cemaatin inanç esaslarını temsil eden bu iki risale
arasında önemli sayılacak farklılıklardan iki ana konu hakkında
Baberti'nin yaklaşımlarını incelemek istedik. Zira bu konularla ilgili
bazı meseleler halen çözümlenmiş değildir. Ebu Hanife'ye isnat
edilen risalelerdeki reddiyeci üslup, çözümün zorlaşmasında en
büyük etkenlerden biri sayılabilir. Halbuki sözü edilen konularda,
Tahavi'nin ibareleri çözümün yolunu göstermiştir. Baberti'nin,
sözü edilen iki risaleyi de arz ettikleri özellikler doğrultusunda şerh
ettiği görülmektedir. Buna göre o, Vasiyye şerhinde akli ve mantıki
deliliere daha çok yer verirken, Tahavi Akidesi şerhinde eslem
üslubu başarı ile kullanmıştır. Çünkü Tahavi akidesi genellikle
Kur'an'a ve Hz. Peygamber'in (s.a.v) Hadislerine dayanmaktadır.
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 16 Sayı: 2 |
CUIFD Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.