Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Baberti's wievs on "the Belief" and 11Pover of Man to Act" in His Expounding on The Wasiyya and The Creed of Tahavi

Yıl 2012, Cilt: 16 Sayı: 2, 635 - 654, 15.12.2012

Öz

Ekmaluddin Baberti who was one of the representatives of the
Hanafı sect in Egypt had expounded both of the Wasiyye attributed
to AbCı Hanife and the creed of Tahavi the perfect article of
Hanefi schoole. But there are two importent differences between
these articles about "the believe" and the "power to act" for man.
We try to get out how Baberti reconciles these contarvery views
as a Hanafı scholar. But it will be seen that the problem has been
unsolwed as it was up taday. Because Baberti had explained these
problems in accordance with the feature of tehese articles. It is a
matter of fact that the views of Tahavi on these problems are
more undersatndable from the other one in respect of the explanations
of Baberti. Because Tahavi had deduced his creed, in general,
from the Quran and the Traditions of the Prophet (peace be
up on Him). 

Kaynakça

  • 1-Ahmet b. Hanbel_ er-Reddü ala'z-Zenfidika ve'l-Celzmiyye, (Akilidü's-Selef
  • Külliyatı, Dr. Ali Sami en-Neşşar neşri. İskenderiye, 1971)
  • 2-Ali b. Ebi'l-İzz, Şerhu'l-akldetii't- Talıaviyye, Şuayb el-arnavut neş­
  • ri, I. Baskı, Dimeşk, 1981
  • 3-Baber!:l, Şerhıı Akideti Elıli's-Sümıe ve'l-Cemaa (Tahavi Akidesi),
  • Vizaretü'l-Evkaf Kuveyt, 1409/1989 I. Baskı

BABERTI'NİN, VASİYYE VE TAHAvi AKİDESİ ŞERHLERİNDE "İMAN VE İSTİTAAT" HAKKINDAKi GÖRÜŞLERİ

Yıl 2012, Cilt: 16 Sayı: 2, 635 - 654, 15.12.2012

Öz

Mısır'da, Hanefi ekolünün temsilcileri ve müdafılerinden sayılan
Ekmeluddin ei-Baberti, (ö. 786/1384) hanefi akaidinin önemli nsalerinden
olup Ebu Hanife'ye isnat edilen Vasiyye'yi ve yine bu ekolün
en önemli Akaid risalesi olan Akidetü't-Tahavi'yi şerh etmiştir.
Ehl-i sünnet ve'l-cemaatin inanç esaslarını temsil eden bu iki risale
arasında önemli sayılacak farklılıklardan iki ana konu hakkında
Baberti'nin yaklaşımlarını incelemek istedik. Zira bu konularla ilgili
bazı meseleler halen çözümlenmiş değildir. Ebu Hanife'ye isnat
edilen risalelerdeki reddiyeci üslup, çözümün zorlaşmasında en
büyük etkenlerden biri sayılabilir. Halbuki sözü edilen konularda,
Tahavi'nin ibareleri çözümün yolunu göstermiştir. Baberti'nin,
sözü edilen iki risaleyi de arz ettikleri özellikler doğrultusunda şerh
ettiği görülmektedir. Buna göre o, Vasiyye şerhinde akli ve mantıki
deliliere daha çok yer verirken, Tahavi Akidesi şerhinde eslem
üslubu başarı ile kullanmıştır. Çünkü Tahavi akidesi genellikle
Kur'an'a ve Hz. Peygamber'in (s.a.v) Hadislerine dayanmaktadır. 

Kaynakça

  • 1-Ahmet b. Hanbel_ er-Reddü ala'z-Zenfidika ve'l-Celzmiyye, (Akilidü's-Selef
  • Külliyatı, Dr. Ali Sami en-Neşşar neşri. İskenderiye, 1971)
  • 2-Ali b. Ebi'l-İzz, Şerhu'l-akldetii't- Talıaviyye, Şuayb el-arnavut neş­
  • ri, I. Baskı, Dimeşk, 1981
  • 3-Baber!:l, Şerhıı Akideti Elıli's-Sümıe ve'l-Cemaa (Tahavi Akidesi),
  • Vizaretü'l-Evkaf Kuveyt, 1409/1989 I. Baskı
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Arif Aytekin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Aytekin, Arif. “BABERTI’NİN, VASİYYE VE TAHAvi AKİDESİ ŞERHLERİNDE ‘İMAN VE İSTİTAAT’ HAKKINDAKi GÖRÜŞLERİ”. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16/2 (Aralık 2012), 635-654.