Nowadays, coming to the middle of the first quarter of the
21th century, the flow of life is faster than ever; social, culturat
economic and technological changes affect the approaches
and the canception of the education. Frequently
revised education programmes introduce also a need of developing
new teaching methods and materials appropriate
to themselves. Meeting the qualifications of this need "photo
interpretation", as a method of values education, is one of the appropriate methods of today's constructivist education
and student-centered teaching progr amme.
Photo interpretation is a measuring and evaluating
method both theoretically and practically appropriate to the
goals of values education.
In this article it is discussed what the photo interpretation
is, its advantageous and limited aspects and how to apply.
Moreover, giving two sample applications, the phases
and characteristics are indicated.
These two sample applications were carried out by the
teachers in various branches in four different educational institutions.
Before the sample application, method related information
and materials were given to the teachers. At the
end of the sample applications, face to face interviews were
made with the applying teachers; then, the results and reviews
were produced.
21. yüzyılın ilk çeyreğinin ortalarına yaklaştığımız şu yıllarda
hayatın akışı her zamankinden daha hızlı olmakta; sosyal
kültürel, ekonomik ve teknolojik değişimler, eğitim yakla-
şımlarını ve anlayışlarını etkilemektedir. Sık sık revize edilen
eğitim programları, kendisine uygun yeni öğretim yöntemleri
ve materyalleri geliştirme ihtiyacını da beraberinde
getirmektedir. Bu ihtiyacı karşılayacak nitelikleri taşıyan bir
değerler öğretimi yöntemi olarak 'fotoğraf yorumlama' bugünkü
yapılandırmacı eğitim anlayışı ve öğrenci merkezli
öğretim programına uygun yöntemlerden biridir. Fotoğraf yorumlama, kuramsal ve pratik olarak değerler eğitimi
hedeflerine uygun ve ölçüp değerlendirilebilir bir yöntemdir.
Bu makalede fotoğraf yorumlama yönteminin ne olduğu,
üstün ve sınırlı yönleri ve nasıl uygulanacağı ele alınmıştır.
Ayrıca iki örnek uygulama verilerek, uygulama aşamaları ve
ni te likleri gösterilmiştir.
İki örnek uygulama, dört farklı eğitim kurumunda değişik
dallardaki öğretmenler tarafından yapılmıştır. Örnek uygulama
öncesinde öğretmeniere yöntemle ilgili bilgi ve malzeme
verilmiştir. Örnek uygulamalar sonunda, uygulayıcı
öğretmenlerle yüz yüze mülakat gerçekleştiTilmiş ve sonuç-
lar ve değerlendirmeler ortaya konmuştur.
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 16 Sayı: 1 |
CUIFD Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.