In the subject of defınition of knowledge it seems impossible to talk
about a unified understanding of knowlede among theologians.This is
because the defınition of knowledge was identifıed differently by
theologians who lived in different periods of time. In the attempt of
identifying what constituteş knowledge, the theologians , who are
called 'mütekaddimun', questioned whether the terms were chesen
adequately, after deliberating on the terms used in the definition of
knowledge, and then they inquired whether the defınition incorporated
God's knowledge.The theologians, who are called 'müteahhirun', were
much concerned about if the definition in questiorı was consistent in
terms of the definition theory of Aristotelian logic, in addition to
dealing · with the concerns of the earlier theologians. Due to this
concern, some of them·-niached the conclusion that the defınition of
knowledge could not be made. However, in the subject of defınition
itself, few theologians made a distinction betwee_n human and divine
knowledge.It is shown, in this study, that in the attempt of defıning
knowledge in Islamic theology, most theologians appealed to identifying what constitutes knowledge without making a distinction
between human and divine knowledge.
knowledge the definition of knowledge theology theologians' defınition of knowledge knowledge theory defınition theory
Bilginin ne olduğu konusunda kelamcıların ortak bir bilgi tanımından
bahsetmek imkansızdır. Çünkü bilginin tanımı konusunda birçok farklı
tanım yapılmıştır. MütekaddimGn dönemi kelamcıları bilgiyi tanımlarlarken
tanımda kullanılan lafızlar üzerinde durup onların uygun olup
olmadığını ve yapılan tanımın Allah'ın bilgisini içerip içermediğini esas
almışlardır. MüteahhirGn kelamcılar ise, öncekjlerin endişelerine ilave
olarak, yapılan tanımın Aristo mantığının tanım teorisi açısından tutarlı
olup olmadığı endişesini taşımışlardır. Hatta bu gerekçe ile bilginin tanımlanamayacağı
sonucuna dahi varanlar olmuştur. Tanım konusunda
pek az düşünür İnsan bilgisi ve Allah'ın bilgisi ayırımına gitmiştir. İslam
düşüncesinde genel olarak böyle bir ayrım yapılmaksızın bilgi tanımlanmaya
çalışılmıştır.
bilgi bilginin tanımı kelam kelamcıların bilgi tanımı bilgi teorisi tanım teorisi.
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 12 Sayı: 1 |
CUIFD Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.