Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Qur'an, Interpretation And The Ma~ter Of Gender

Yıl 2008, Cilt: 12 Sayı: 1, 407 - 438, 15.06.2008

Öz

The Qur'an was revealed to Prophet Muhammad (p.b.u.h.) by Allah
through Gabriel such us the former revelations to other prophets and
handed down to us without a change. The main goal of all revelations
is to help people on the earth to comprehend the unity of Gad, the
real meaning and aim of the life, and to guide them to the true way of
life and religion. According to the Qur'an, there is a close connection
between the verses of the Qur'an and the creation and scientific facts.
The verses and facts are both called ayah/ayat (sign/signs) in the
Qur'an; Allah dra'fS attention of humankind to His signs, invites them
to think deeply on tbem to reach -the true guidance; to be aware of
the limitless power and knowledge behind the verses of the Qur'an,
the creation, scientific facts and miraefes of the prophets.
Even though the Qur'an is the word of Allah, its understanding, inter'-
pretation and commentary is made by human beings. That is why,
there are same factors that lead to subjectivity in understand ing and·
interpreting the text of the Qur'an; that is, the Qur'an .and its interpretations
are not the same things and their levels are different. For example,
we can .. firid many various interpretations on the same
verse/verses and choose one of them as true interpretation. Therefore,
there must be a consistent and true method in approaching the
Qur'an to save the interpretation from misunderstandings, false or
speculative views and considerations.
In the matter of gender, there are differences between the Qur'an itself
and same interpretations and religious understandings under the
effect of traditions, customs and various mentalities relating to patriarchy.
Islam sees the natural and functional differences between man
and woman as a fact in the family and community, and it makes basic
arrangements to organize the life taking into consideration these varieties,
but it does not make any discrimination between male and female
on the basis of gender. According to the Qur'an and Sunnah,
man and woman are created from the same essence and they are
equal in the sight of Gad and before law. Both of them have reciprocal
and balanced rights over each other and responsibilities towards one
another. Superiority is only possible with taqwa (being in conscious of
Gad, possessing and living moral values and keeping away from evif
things and sins), no matter to be a man or a woman, to belong to a
certain tribe, nation or race. Islam does not approve any kinds of cruelty,
injustice, immorality and viciation of human rights. 

Kaynakça

  • C. ü. İ/ah iyat
  • Fakültesi Dergisi
  • XII/1 ~ -2008, 407-438
  • The Qur'an, Interpretation And The Ma~ter Of Gender·
  • Prof. Dr. Talip ÖZDEŞ**
Yıl 2008, Cilt: 12 Sayı: 1, 407 - 438, 15.06.2008

Öz

Kur'an, AIIah tarafından Cebrail aracılığı ile Hz. Muhammed'e gönderilmiş, hiçbir değişikliğe uğramadan bizlere kadar intikal ettirilmiştir. Vahiylerin amacı, yeryüzünde yaşamakta olan insanlara Allah'ın varlık ve birliğini, hayatın anlam ve gayesini kavrama noktasında yardımcı olmak, onları doğru yola ve dine· .irşad etmektir. Kur'an'a göre Kur'an'ın ayetleri ile bilimsel- gerçekler arasında yakın bir ilişki vardır. Kur'an'da hem Kur'an'ın cümlelerine hem de olgulara/gerçeklere ayet ismi verilmektedir. Allah, kendi ayetlerine insanların dikkatini çekmekte ve onları gerçek hidayete ulaşmaları, Kur'an ayetlerinin, yaratıl­ışın, bilimsel gerçeklerin ve peygamberlerin mucizelerinin arkasındaki sınırsız gücü idrak etmeleri için derin bir şekilde düşünmeye davet etmektedir. Kur'an, Hz. Peygamber'e gönderilen Allah kelami olmasına rağmen, onun yorumu ve tefsiri insanlara aittir. Bundan dolayı, Kur'an metninin anlaşılıp yorumlanmasını subjektif kılan bazı faktörler vardır; yani Kur'an ve Kur'an'ın yorumu aynı şeyler değildir ve seviyeleri farklıdır. Örneğin, aynı ayet veya ayetler üzerinde yapılmış farklı yorumları bulabilir ve onlardan· birini doğru/sahih yorum olarak seçebiliriz. Dolayısı ile yorumu yanlış anlamalardan, spekülatif görüş ve değerlendirmelerden kurtarmak için Kur'an'a yaklaşımda tutarlı ve doğru bir metodumuzun olması gerekir. Cinsiyet konusunda da Kur'an'ın kendisi ile geleneklerin, adetlerin ve ataerkil zihniyetierin etkisi altında şekillenen birtakım yorumlar ve dini anlayışlar arasında farklılıklar söz konusudur. Çoğu defa cinsiyet ayrımı ile cinsiyet ayrımcılığı birbirine karıştırılmıştır. Halbuki onlar aynı şeyler değildir. İslam, erkekle kadın arasında aile ve toplumda gerçek olarak kendisini hissettiren doğal farklılıkları görmekte ve hayatın organizasyonu noktasında onları dikkate almaktadır. Ancak İslam, erkek ve kadın arasında bir cinsiyet ayrımcılığı yapmamaktadır. Kur'an ve Sünnet'e göre erkek ve kadın aynı özden/ruhtan yaratılmış olup her ikisi de Allah'ın ve hukukun önünde eşit bir konumdadırlar. Her ikisi de birbirlerinin üzerinde karşılıklı ve dengeli haklara sahip olup birbirlerine karşı sorumludurlar. üstünlük erkek veya kadın olmakla, belirli bir kabileye, millete veya ırka mensup olmakla değil, ancak takva ile mümkündür. İslam hiçbir şekilde zulmü, adaletsizliği, ahlaksızlığı ve insan hakları ihlallerini kabul etmez.

Kaynakça

  • C. ü. İ/ah iyat
  • Fakültesi Dergisi
  • XII/1 ~ -2008, 407-438
  • The Qur'an, Interpretation And The Ma~ter Of Gender·
  • Prof. Dr. Talip ÖZDEŞ**
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Talip Özdeş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Özdeş, Talip. “The Qur’an, Interpretation And The Ma~ter Of Gender”. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 12/1 (Haziran 2008), 407-438.