Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ahlak-Vahiy İlişkisi ve Kur'an'da İman-Ahlak-Amel Bütünlüğü

Yıl 2006, Cilt: 10 Sayı: 2, 5 - 21, 15.12.2006

Öz

Ethlcs expresses the moral judgements that we cari cal! good or .bad, true or wrong.
in human relatlons. Same· moral values can form a ground for law as well as they may
become prlnciples of law. Despite same differences in consideration of ethics from one
soclety to the qther under the _lnfluence of social, cultural and other conditions, we
cannot put ethics on the relative grourıd absolutely. The normative moral. princlples
confirmed by the process of revelation have universal dimeQslon that orlglnate from
.the human nature and deepen with rellglon, philosophy; mystlcism and Sufism from
the very beginning of history. From the angle of belief-ethits connection, the struggles
that try to go to the existence of Gad maving from the moral experience or tries
to gÖ to the moral experience maving from the exlstence of Gad date back to the. oldest
periods of history. It is posslble to see an lntellect deallng only wlth thı;! question
of "how?" and so drowning In formuias as a cold and mechanlc lntellect that lost !ts
saul. A moral principle deprived of the support of fa ith ·ıs not rooted In sentlml!nts sufficiently
and so cannot form a collective conscious In the soclety regarding lt. Flrst,
the Qur'an has formed the ground of knowledge and fa ith to establish the values on it
while fixing the values connected with-the individual and society that,it aims to create.
The Qur'an _has addressed human beings' world of lnteilect as well as addressing their
world of heart. The subject of prayer and conducts ls related to the subject of belief
and ethics In Islam one within the other. In Islam· there is no prlnclple of prayer and
conduct that does not become lntegrated wjth belief and ethics.

Ahlak-Vahiy İlişkisi ve Kur'an'da İman-Ahlak-Amel Bütünlüğü

Yıl 2006, Cilt: 10 Sayı: 2, 5 - 21, 15.12.2006

Öz

Ahlak, insan ilişkilerinde "iyi" veya "doğru" veyahut "kötü" veya "yanlış" olarak adlandıFdığımız
değer yargılarını Ifade eder. Bazı ahlak kuralları hukuka temel oluşturabileceği
gibi hukuk kuralı haline de gelebilir. Ahlak anlayışında sosyal, kültürel ve diğer
faktörlerin etkisiyle toplumdan topluma farklılıklar olmasına rağme,n, ahlakı tamamen
rölatif bir zemine oturtamayız. Normatif ahlak kuralları, Insanlığın başlangıcından gü-
nümüze kadar vahly süreci ile teyit edilen, Insan fıtratından. kaynaklanan, din, felsefe,
mistisizm ve tasavvuf ile derinlik kazçnan evrensel bir boyuta sahiptir. İman-ahlak ilişkisi
açısından, Tanrı'nın varlığından ahiakl tecrübeye veya da ahlaki tecrübeden Tanrı'nın
varlı~ına gitmeye yönelik çabalar Insanlık tarihinin en eski dönemlerln'e kadar
gitmektedir. Hayatın anlam ve gayesini sorgulamayan, sadece "nasıl?" sorusuyla uğc
raşarak formüller içerisinde boğulmuş bir aklı, ruhunu yitirmiş, mekanik ve soğuk bir
akıl olarak görmek mümkündür. İmani destekten yoksun bir ahlaki prensip duygu planında
yeterince temellenmemiş olup toplumda kolektif bir şuurun oluşturulmasında
yetersiz kalır. Kur'an, oluşturmayı amaçladığı Insan ve toplumla ilgili değerleri ikame
ederken, önce bu değerlerin üzerine kurulacağı bilgi ve. lman zeminini oluşturmakta,
ontolojik olarak hayat, evren ve Insan varlığının anlam ve gayesi ile ilgili doğru bilgllendirmeyi
esas almaktadır. Kur'an, Insanların akıllarına hitap ettiği kadar gönül dünyaianna
da hitap etmiştir. Kur'an'da ibadet ve muamelat (fıkıh) konuları lman ve ahlakla
iç lçedir. İslam'da hiçbir ibadet ve muamelat prensibi yoktur ki iman ve ahiakla
bütünleşmemiş olsun.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Talip Özdeş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Özdeş, Talip. “Ahlak-Vahiy İlişkisi Ve Kur’an’da İman-Ahlak-Amel Bütünlüğü”. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 10/2 (Aralık 2006), 5-21.