Kelâm ilminin ana konularından olan hidayet, Allah ve kulun iradesi sonucu
oluşmaktadır. Hidayetin gerçekleşmesi, kelâm ekolleri arasında tartışma konusu
olmakla birlikte, bu oluşumda bazı psikolojik faktörlerin etkisi genel bir kabuldür.
Kur'an’da bu etkenler belirtilirken, hidayete engel olan sapmalar da, önemle
vurgulanmıştır. Ehl-i Sünnet imamlarından Mâtüridî, bu manileri kelâm verileri
çerçevesinde özenle yorumlamıştır. Daha çok beşerî bağlamda değerlendirilen
hidayet engelleri, imanın mahalli olan kalbin fonksiyonlarına müdahale etmektedir.
Kur'an ifadeleri ve Mâtüridî’nin yorumları çerçevesinde ele alınan, hidayete mâni olan
beşerî-aklî sapmaların direkt kalbe yansıması, bir anlamda inanç konularındaki akılkalp
ilişkisine göndermede bulunmaktadır.
Guidance, one of the major themes of Islamic Theology, is established in
accordance with the result God and man’s will. Although there are disputes in the
constitutions of guidance among the Schools of Islamic Theology; it is generally
accepted that the psychological plays important role in its constitution. Though the
Qur’an states these effects, it also deals with some distractions, which prevent the
people from guidance. The great scholar of Muslim Orthodoxy (ahl al-sunnah), alImam
al-Maturidi, comments on these obstacles sensitively in the context of Islamic
theology. These obstacles to guidance are dealt with in rational context, however they
also interfere clearly the place of belief, qalb (heart). The obstacles to guidance
(rational obstacles which is reflected in the heart of believers) which are dealt with
from the perspectives of Qur’anic statements and Maturidi’s interpretations makes
clear references to the relationship between the reason and heart concerning the
issues about belief.
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2004 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2004 Cilt: 8 Sayı: 1 |
CUIFD Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.