Fülânîler hem ateşli İslâm davetçileri hem de İslâm ulemasının seçkinleri
olarak temayüz etmektedir. Bu durum on beşinci yüzyıldan Fülânî fetih hareketleri
dönemine kadar devam eden bir olgudur. Fülânîler bölgenin kadim ve yerli
halklarından değildir. Hausalı yerlilerden hem etnik hem de kültürel bakımdan ayrılan
Hausa asıllı olmayan göçmenlerdir. Fülânîler dinî duyarlılığı yüksek ve ilmî donanımı
ileri düzeyde bulunan ulema sınıfına sahipken, Hausalılar dinî duyarlılıkları yüzeysel
bu kişilere başvurmakta, onların direktifleri ile hareket etmekteydiler. Kuzey
Nijerya’nın yaşam tarzını tanımak bu gerçeği anlamaya yol açacaktır. Fülânî fetihleri
sonucu bölgede ne gibi siyasal ve sosyal değişimlerin yaşandığını fark etmek için
bölgeyi yakından tanımak gerekmektedir.
It was the Fulani who were both the custodians of the literary tradition and
the most energetic missionaries of Islam in the Northern Nigeria. This had been so
from the middle of the fifteenth century down to the time of the Fulani conquest.
These Fulani were not an autochthonous people. They were non-Hausa immigrants
who remained, over many centuries, ethnically and culturally distinct from their
Hausa hosts. The Hausa, while resorting constantly to these superficially islamized
purveyors of popular cult, acknowledged the higher religious status of the Fulani.
This acknowledgment is implicit in the pattern of life in northern Nigeria and has
stabilized the political and social divisions of power which were set up by the Fulani
conquest
Bölüm | Çevirileri Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2004 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2004 Cilt: 8 Sayı: 1 |
CUIFD Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.