Nowadays, the entrepreneurship is one of the most important subjects. In Today’s technology and information age, there are new oppurtunities arised for entrepreneurs. Therefore the number of entrepreneurs are increasing each day. For that reason, it is essential to find out what factors are effecting people’s entrepreneurial tendencies. The purpose of this study is to examine the effect of family as a role model and family support for entrepreneurial tendencies of university students. As a result of the study, the university students entrepreneurshıp tendencies consist of 5 sub-factors as opportunism, innovativeness, the need of success, self-confidence and risk taking. According to the differency test results, there aren’t any significiant differences between these 5 sub-factors and mother’s occupation and family’s child raising attitude. The results also shows that there is a significant difference between family income and need of success and risk taking. In addition, there is also a significant diffrence between the father’s occupation and four dimensios: opportunism, innovativeness, self-confidence and risk taking. Finally a significant difference between having an entrepreneur in the family and all the other five factors has been found.
Entrepreneurship Entrepreneurship Tendency Family Factors Student
Girişimcilik son zamanlarda önem kazanan konuların başında gelmektedir. İçinde bulunduğumuz teknoloji ve bilişim çağında, girişimciler için yeni fırsatlar ortaya çıkmakta ve buna bağlı olarak da girişimci sayısı gün geçtikçe artmaktadır. Bu nedenle, bireylerin girişimcilik eğilimlerinin ne gibi faktörlerden etkilendiğinin ortaya çıkarılması önem arz etmektedir. Bu araştırmanın amacı, ailenin rol model alınmasının ve aile desteğinin üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerine olan etkisini ortaya çıkartmaktır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin girişimcilik eğilimlerinin fırsat odaklılık, başarı ihtiyacı, risk alma, yenilikçilik ve kendine güven olmak üzere beş alt boyutta toplandığı görülmüştür. Farklılık testi sonuçlarına göre, bu beş alt boyut ile annenin mesleği ve ailenin çocuk yetiştirme tutumu arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Ailenin aylık gelir durumu ile başarı ihtiyacı ve risk alma, babanın mesleği ile yenilikçilik boyutu hariç diğer dört boyut ve ailede girişimci olması ile de beş girişimcilik boyutu arasında ise anlamlı bir farklılık bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ağustos 2015 |
Gönderilme Tarihi | 11 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 19 Sayı: 1 |