Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2017, Cilt: 17 Sayı: 1, 357 - 388, 30.06.2017
https://doi.org/10.30627/cuilah.326644

Öz

Kaynakça

  • Ahmed b. Hanbel, Ebû Abdullah Ahmed b. Muhammed eş-Şeybânî, el-‘İlel ve Ma‘rifetü’r-Ricâl, thk. Vasiyyullah b. Muhammed Abbâs, Dâru’l-Hânî, Riyad, 1422.
  • Albayrak, Halis, Tefsir Usûlü, Şule Yayınları, İstanbul, 1998.
  • Âlûsî, Şihabuddin Mahmud, Rûhu’l-Me‘ânî fî Tefsîri’l-Kur’ani’l-Azîm ve’s-Seb‘i’l-Mesânî, Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-Arabî, Beyrut, t.y.
  • Aydemir, Abdullah, Tefsirde İsrâiliyyât, Beyan Yayınları, İstanbul, 2000.
  • Aydın, Muhammed, Genel Tefsir Kuralları, Nûn Yayıncılık, İstanbul, 2009.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi, Büyük Tefsir Tarihi: Tabakâtü’l-Müfessirîn, Bilmen Yayı-nevi, İstanbul, 1973.
  • Buhârî, Ebû Abdullah Muhammed b. İsmail, et-Târîhu'l-Kebîr, Dâiretü’l-Meârifi’l-Osmâniyye, Haydarabad, t.y.

Bir Müfessir Olarak Süddî el-Kebîr

Yıl 2017, Cilt: 17 Sayı: 1, 357 - 388, 30.06.2017
https://doi.org/10.30627/cuilah.326644

Öz

Tefsir ilmi, Kur’ân’ın nâzil olmaya başlaması ile
birlikte ve Hz. Peygamber’in kendisine vahyedilen ayetleri insanlara tebliği ve
gerekli yerleri açıklaması suretiyle tatbiki olarak başlamıştır. Hz.
Peygamber’in vefatından sonra sahabîler Kur’ân’a dair Hz. Peygamber’den
öğrendikleri bilgileri gerek sadece naklederek gerekse yorumlamak suretiyle
kendilerinden sonraki nesil olan tâbiîlere aktarmışlardır. Tâbiîn dönemi, İslam
topraklarının genişlemesi, farklı ırk ve kültürden olan insanların da İslam’ı
kabul etmesiyle birlikte ortaya çıkan yeni soru ve sorunların Kur’ân ışığında
anlaşılması ve yorumlanmasına dair farklı yaklaşımların tezahür ettiği bir
dönemdir. Bu dönemde Mekke, Medine ve Kûfe’de oluşan tefsir medreselerinde
yetişen tâbiîler, sahabîlerden aldıkları bilgiler ışığında Kur’ân’ın
anlaşılması ve uygulanması hususunda yöntem olarak birbirlerinden ayrışmaya
başlamışlardır. Ayrıca bu dönem,
  
tefsire dair bilgilerin müstakil risaleler halinde telif edilmeye başlandığı
bir zaman dilimidir. Süddî el-Kebîr de Hicaz’da doğmuş Kûfe’de yaşamış ve
tefsire dair naklettiği pek çok rivayetle sonraki dönem müfessirlerine
kaynaklık etmiş tâbiînin önde gelen şahsiyetlerinden birisidir. Bilhassa İbn
Abbas ve İbn Mes‘ûd’dan nakillerde bulunan Süddî’nin kendisine atfedilen tam
bir tefsirinden kaynaklarda bahsedilse de günümüze ulaşan bu vasıfta bir eser
bulunmamaktadır. Süddî’den gelen tefsir rivayetleri, bilhassa rivayet
tefsirleri içerisinde dağınık olarak yer almaktadır. Bu rivayetler
incelendiğinde onun, Kur’ân’ı Kur’ân ve sünnet ile tefsir yöntemlerini
kullandığı, nüzul sebepleri ve tarihî bilgilerden istifade ettiği, yer yer
şer‘i hükümler çıkardığı, nesh ve müteşabih gibi konularda fikir beyan ettiği
görülmektedir. Naklettiği rivayetlerde Süddî’nin en çok eleştiri aldığı nokta
ise isrâiliyyâta yoğun bir şekilde yer vermesidir. Bu çalışmada Süddî’nin
hayatı, ilmî yönü ve hakkındaki Şîilik iddiaları değerlendirilecek, kendisinden
gelen tefsir rivayetleri ekseninde onun tefsir yöntemi ve müfessir yönü ortaya
konulmaya çalışılacaktır.

Kaynakça

  • Ahmed b. Hanbel, Ebû Abdullah Ahmed b. Muhammed eş-Şeybânî, el-‘İlel ve Ma‘rifetü’r-Ricâl, thk. Vasiyyullah b. Muhammed Abbâs, Dâru’l-Hânî, Riyad, 1422.
  • Albayrak, Halis, Tefsir Usûlü, Şule Yayınları, İstanbul, 1998.
  • Âlûsî, Şihabuddin Mahmud, Rûhu’l-Me‘ânî fî Tefsîri’l-Kur’ani’l-Azîm ve’s-Seb‘i’l-Mesânî, Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-Arabî, Beyrut, t.y.
  • Aydemir, Abdullah, Tefsirde İsrâiliyyât, Beyan Yayınları, İstanbul, 2000.
  • Aydın, Muhammed, Genel Tefsir Kuralları, Nûn Yayıncılık, İstanbul, 2009.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi, Büyük Tefsir Tarihi: Tabakâtü’l-Müfessirîn, Bilmen Yayı-nevi, İstanbul, 1973.
  • Buhârî, Ebû Abdullah Muhammed b. İsmail, et-Târîhu'l-Kebîr, Dâiretü’l-Meârifi’l-Osmâniyye, Haydarabad, t.y.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurullah Denizer

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 4 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Denizer, N. (2017). Bir Müfessir Olarak Süddî el-Kebîr. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), 17(1), 357-388. https://doi.org/10.30627/cuilah.326644
AMA Denizer N. Bir Müfessir Olarak Süddî el-Kebîr. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). Haziran 2017;17(1):357-388. doi:10.30627/cuilah.326644
Chicago Denizer, Nurullah. “Bir Müfessir Olarak Süddî El-Kebîr”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 17, sy. 1 (Haziran 2017): 357-88. https://doi.org/10.30627/cuilah.326644.
EndNote Denizer N (01 Haziran 2017) Bir Müfessir Olarak Süddî el-Kebîr. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 17 1 357–388.
IEEE N. Denizer, “Bir Müfessir Olarak Süddî el-Kebîr”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), c. 17, sy. 1, ss. 357–388, 2017, doi: 10.30627/cuilah.326644.
ISNAD Denizer, Nurullah. “Bir Müfessir Olarak Süddî El-Kebîr”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 17/1 (Haziran 2017), 357-388. https://doi.org/10.30627/cuilah.326644.
JAMA Denizer N. Bir Müfessir Olarak Süddî el-Kebîr. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2017;17:357–388.
MLA Denizer, Nurullah. “Bir Müfessir Olarak Süddî El-Kebîr”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), c. 17, sy. 1, 2017, ss. 357-88, doi:10.30627/cuilah.326644.
Vancouver Denizer N. Bir Müfessir Olarak Süddî el-Kebîr. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2017;17(1):357-88.

Correspondence Address
Cukurova University, Faculty of Theology, Balcali Campus, 01330, Saricam/Adana.