Yakın geçmişte hızla gelişmekte olan kitle iletişim araçları, toplumu
doğrudan hedef alması sebebiyle sosyal değişmeyi derinden etkileyen faktörlerin
başında gelmektedir. Kitle iletişim araçları amaca uygun kullanıldığında
kültürün nesilden nesile aktarılmasını sağlayabilecek bir işleve sahiptir.
Ancak yanlış kullanıldığında, özellikle çocukların ve gençlerin gelişiminde,
dolayısıyla aile ve toplum yapısında bozulmalara neden olabilmektedir.
Teknolojinin gelişmesiyle birlikte televizyon her eve girmiş, zamanla
televizyon kanalları çoğalmaya başlamıştır. İlk televizyon yayınının 1928
yılında Amerika Birleşik Devletleri’nde gerçekleştiği düşünülürse, o günden
bugüne kapitalizmin temel ilkelerinden biri olan rekabet, kendini medya
alanında da göstermiş, görsel medyayı hâkimiyeti altına almıştır. Medya,
değişim içerisinde olan toplumu etkileyen en önemli aktörlerden biridir.
Dolayısıyla görsel medya bugün başlı başına bir tüketim kültürü oluşturmaktadır.
Tüketim kültürüne hizmet eden çok sayıda televizyon kanalının ilk sırada
pazarladığı ürünse televizyon dizileridir. Türkiye’de televizyon yayınının ilk
başladığı yıl 1968’dir. O tarihten itibaren televizyonlar her evde başköşeye
oturtulmuş, evin bütün düzeni bu aletlere göre dizayn edilmiştir. 1986 yılına
kadar tek kanaldan yayın yapılmış, ancak bu tarihten sonra kanalların artış
hızını takip etmek mümkün olmamıştır. Televizyon ve özelde televizyon dizileri
tamamen postmodern hayatın bir parçası haline gelmiştir. Diziler hayatın
merkezinde yer almaya başladığından beri kültür, örf adet, alışkanlıklar,
değerler, yaşam biçimi ve aile yapısı değişime uğramıştır.
Türk televizyonlarında yayınlanan dizilerin Türk toplum ve aile yapısına
uygun olup olmadığı, araştırmamızın en önemli sorusudur. Küçük bir kutuda
yayınlanarak tüketilen bu sanal hikâyeler toplumumuzu nereye götürmektedir.
Çalışma kapsamında televizyon dizilerinin Türk toplum yapısında ortaya
çıkardığı etkiler ele alınacaktır. Toplumun, televizyon dizileriyle birlikte
değişen değerleri ile kapitalizmin aracı haline gelen görsel medyaya
teslimiyeti ayrıca irdelenecektir.
Araştırmada farklı yaş kategorilerinden 200 erkek, 200 kadın olmak üzere
toplam 400 denek yer almıştır. Anket uygulanan denekler; 100 kadın, 100 erkek,
50 genç kadın, 50 genç erkek, 50 kız çocuk, 50 erkek çocuktur. Katılımcılar
basit tesadüfî örneklem tekniğiyle Karabük halkından seçilmiştir.
Son yıllarda internetin yaygınlaşması, sosyal medyanın aşırı kullanımı ile
birlikte başta YouTube olmak üzere yeni video izleme platformları ortaya
çıkmıştır. YouTube’da günde 1 milyar saatten fazla video izlenmesi, açılan
kanallarda yayınlanan videoların televizyon dizileri gibi takip edilmesi,
toplumu şekillendirme kabiliyeti tartışma götürmeyen ve milyonlarca kullanıcıya
sahip olan televizyonun bundan sonraki süreçte tahtını internete
kaptırabileceğine de işaret etmektedir.
Anahtar Kelimeler: Toplumsal Değişim, Televizyon Dizileri, Reklam, Tüketim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 4 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 1 |
Correspondence Address
Cukurova University, Faculty of Theology, Balcali Campus, 01330, Saricam/Adana.