In our country in which cargo and passenger transportation are mainly done on land routes, having more
frequent higher load capacity trucks because of the improving automobile industry, necessitates more
durable road constructions. The increase of the bearing capacity of soil enable cheaper and more durable
superstructure, which is the most expensive part of flexible pavements. In this study, the effects on CBR
value of two different soils which are stabilized with C60B2 cationic asphalt emulsion are investigated.
Changing CBR values’ effects on the thickness of flexible superstructure layers are revealed by the
superstructure calculation which is designed by the AASHTO 93 method. Finally, it has been observed
that on soils which are stabilized with C6B02, increase of CBR significantly decreases superstructure’s
layer thicknesses and improves flexible superstructure’s bearing ratio.
Yük ve yolcu taşımacılığının büyük oranda karayoluyla yapıldığı ülkemizde gelişen otomotiv sektörünün
de etkisiyle daha yüksek yük kapasiteli kamyonların yollarda olması daha dayanıklı yolların imalatı
ihtiyacını doğurmaktadır. Zemin taşıma gücünün artması esnek kaplamalarda maliyeti en yüksek kısım
olan üst yapının daha dayanıklı ve daha az maliyetli olmasına sebep olacaktır. Bu çalışmada iki farklı
zeminde yapılan C60B2 katyonik asfalt emülsiyonu ile stabilizasyonun zeminlerin Kaliforniya Taşıma
Gücü (CBR) değerlerine etkileri incelenmiştir. CBR’da meydana gelen değişimin esnek üstyapı tabaka
kalınlıklarına olan etkileri ise AASHTO 93 yöntemiyle tasarlanan üstyapı hesabıyla ortaya konmuştur.
Sonuçta C60B2 ile stabilize edilmiş zeminlerde CBR artışıyla üstyapı tabakalarının kalınlığının belirgin
ölçüde azaldığı ya da esnek üstyapının taşıma kabiliyetinin arttığı görülmüştür.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 32 Sayı: 2 |