Purpose:
The aim of the study was to investigate the relation between child rearing
attitudes in mothers and behavioral problems in elementary school children.
Material and Methods.
128 children were selected with convenient sampling method from a school in
Istanbul, 60 girls and 68 boys, were enrolled in the study. The Parental
Attitude Research Instrument (PARI) and Child Behavior Checklist for Ages 6-18
(CBCL/6-18) were administered to mothers as data collection tools, and a
Sociodemographic Information Form prepared by the authors was also used.
Results:
Increment was observed in the scores of children’s anxiety/depression levels,
social introversion, thought problems and internalization levels in line with
the scores of the mothers’ over-controlling mothering. As the democratic
attitude level scores increased, children’s sociability scores also increased.
Additionally, as the strict discipline level scores increased, scores related
with children’s aggressive behavior, social problems and externalization levels
also increased.
Conclusion:
As a summary, a significant relation was determined between parenting attitudes
in mothers and behavioral problems encountered in children.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, annelerdeki çocuk yetiştirme tutumlarıyla ilköğretim çağındaki çocuklarda görülen davranışsal sorunlar arasındaki ilişkiyi araştırmaktır.
Gereç ve Yöntem: Bu amaçla, İstanbu’daki bir okuldan, 60’ı kız, 68’i erkek olacak şekilde, kolay örnekleme yöntemiyle 128 çocuk çalışma kapsamına alınmıştır. Veri toplama aracı olarak çocukların annelerine “Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutum Ölçeği (PARI) “ ve çocuklarda görülen davranış problemlerini belirlemek için “6-18 Yaş Çocuk ve Gençler İçin Davranış Değerlendirme Ölçeği (CBCL/6-18 yaş için)” kullanılmıştır. Ayrıca katılan annelerden, kendilerine dağıtılan ve araştırmacı tarafından hazırlanmış demografik bilgi formunu doldurmaları istenmiştir.
Bulgular: Bulgulara baktığımızda, annelerin aşırı kontrolcü tutum puanı arttıkça çocuklardaki anksiyete/depresyon, sosyal içe dönüklük puanları ve düşünce sorunları ilâ içe yönelme düzeylerine yönelik puanlarında artış tespit edilmiştir. Annelerdeki demokratik tutum düzeyi puanı arttıkça çocukların sosyallik puanlarında; baskı ve disiplin puanı arttıkça da çocukların saldırganca davranış, sosyal sorun ve dışa yönelim puanlarında artış olduğu görülmüştür.
Sonuç: Sonuç olarak, çalışmamızda annelerdeki yetiştirme tutumları ile çocuklarda karşılaşılan davranış problemleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2018 |
Acceptance Date | August 26, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 43 Issue: 1 |